Mobilsurf i USA (L.A. och L.V.)

Av Andi04
5 juni 2011 10:25
Visningar: 2946
Hej.

Har googlat omkring lite men jag kan inte hitta svaret. Det är så att jag och min sambo åker till Las Vegas och Los Angeles. Vi tänkte använda vår smartphone (HTC Desire HD) för navigering via google maps. Men är inte sugen på att utnyttja mitt eget mobil surf då det kostar skjortan utomlands. Någon som har något tips på billiga sufrabonnemang i USA som likanr t.ex. Comviq Surf där man betalr för en dag, vecka eller månad. Kommer bara utnyttja data trafiken som google maps använder.

//Andreas
23 juni 2011 13:47
Det är svårare än vad man tror att köpa ett enkelt sim-kort och använda i sin mobil eller modem. Oftast måste man köpa en hel telefon för att få med ett kontantkort, att sedan lägga ett datapaket på det slutade med att det skulle kosta totalt $80-$90.
Vi snackade med en säljare på RadioShack. Han sa till oss att de enda abonnemangen som fungerade i våra europeiska telefoner var AT&T och T-mobile. Abonnemangen i USA verkar vara mycker starkare knutna till telefonerna man köper. Vi köpte telefoner (med kontatkort) på Target för $20, slängde mobilen och satt kortet i våra svenska upplåsta mobiler. Då fick vi ca $20 airtime, vilket räckte för att ringa till varandra lite då och då under två veckors tid. Kolla på deras sida också.

Vill dock varna för en otroligt krånglig registreringsprocess av kontantkortet. Man sätter i kortet och ringer typ 888, sedan sköts allt via en röststyrd dator. Vi kämpade i över 1 timme med att få igång våra abonnemang och bli tilldelade ett mobilnummer. Så ett tips är att låta någon butiksanställd hjälpa er med registreringen av abonnemangen.
23 juni 2011 14:26
Ett alternativ som kan vara värt att kolla upp är att ladda hem en GPSkarta innan ni åker och använda den. T ex TomTom. Då slipper ni surfpriser.