Milos

12 maj 2010 14:38
Visningar: 1647
Hej!
Vi (två vuxna och en tonårs tjej) far till Aten i slutet på juni (2 veckor).
Nu har vi lite frågor då vi tänkte båtuffa.
Hur tar man sig smidigast, enklast och billigast till Pireus?
Bokar man båtresan innan?
Vårt första stopp blir MILOS!
Var skall man bo? Skall man boka boende innan?
Sedan tänkte vi fara till Sifnos, Serifos och Kithnos.
Några som varit där och kan ge tips på bra boende och utfärder?
Tack på förhand
AnnaK
Av Homeros
12 maj 2010 17:40
Hej!
Buss är det absolut billigaste alternativet och enkelt är det med..De säljer biljetter i ett litet bås så fort ni kommer ut från flygplatsen..Bussen stannar precis nere vid hamnen i Pireus..Båtresa behöver man inte boka innan då det kryllar av biljettbutiker så fort ni kommer av bussen..Skulle ni råka missa båten vore det trist att ha bokat innan..I "värsta" fall kanske ni kan ta ett stopp på en närliggande ö om man nu skulle missa Milos..

Väl i hamn på någon av öarna finns det rumsuthyrare och priserna är oftast väldigt bra..Kan lätt få ett dubbelrum för 20-25 Euro..Mer behöver ni inte ge..Det är ett av få priser man kan pruta på i Grekland idag..Man kan följa med och titta på rummen och är man inte nöjd går man till nästa..Jättelätt!! Har inte varit på just de öarna men på många andra och det fungerar ungefär likadant överallt..
Skulle det, mot all förmodan inte stå någon och vänta i hamnen så behöver ni nog inte gå långt innan ni ser Rooms to let lite överallt....

Chansa lite och boka inget innan...:) Det blir en aning mer spännande då......

Ha skoj!!

Mvh Homeros
12 maj 2010 19:32
Ta inrikesflyg till Milos, väldigt smidigt o inte dyrt sen båtluffade vi oss upp via Sifnos, Serifos, Athen. Bodde jättebra o billigt på fräscht ställe på Milos kommer dock ej ihåg namnet just nu, men kan kolla upp det o återkomma. Milos var fantastiskt
12 maj 2010 19:52
Jag håller med Homeros. Boka inget innan utan ordna det på plats när ni anländer.
Inspiration kan ni få i mitt resealbum. Vi hade planerat att åka till Serifos men ändrade planerna under resans gång.
http://www.reseguiden.se/forum/resor/oluff-milos-sifnos-folegandros-paros-naxos-och-aten-85
Milos är en av mina favoritöar men även Sifnos och Folegandros. Rutten vi gjorde var under tre veckor så ni kanske inte hinner med så mycket under två veckor.