Mexiko eller Sri Lanka?

Av Lewwe
18 juli 2012 10:54
Visningar: 2312
Hej

Vi ska boka vinterns resa men har denna gången oerhörd beslutsångest för vad vi ska välja så jag tänkte ta hjälp av er på RG.

Är en fam. 2 vuxna o 2 barn (8,10år)
Vi ska vara borta i 3v över jul/nyår och har hittat flygbiljetter till båda ställerna i samma prisklass.
Är intresserade av Sol, bad och en del utflykter. Åker med ryggsäck och förflyttar oss med buss, taxi lr. tåg i regel efter ca. 5 dagar.
Är inte intresserade av Cancun eller Playe del carmen eller Colombo utan bor gärna vid stränderna.

Har förstått att prisläget är lägre i Sri lanka men bad och stränder är inte lika bra som i Mexico? Är det lika lätt på båda ställerna att fixa boende på plats ?
Någon som har upplevt båda och kan ge sin syn på valet? Någon som har ett prisindex att gå på som en jämförelse dom imellan?

Vad hade ni valt och varför?

Tacksam för hjälpen!
Av Hannahl
18 juli 2012 11:26
Hej,
Båda länderna är fantastiska och människorna underbara, så det är jättesvårt att guida er.
Vi var i Mexico 2v januari 2011 och 2v på Sri Lanka januari 2012, båda resorna endast köpt flygstolar och resten ordnades efterhand.

På Sri Lanka reste vi runt med ryggsäck och gjorde massa saker. Landet är väldigt billigt och allt går att ordna. Vi reste med tåg eller bil/van med privat chufför (enklast, vanligast och billigt) för kortare sträckor tuk-tuk. Sri Lanka har allt; Tempel och historia, safari med massa vilda djur, stränder båda lugna och de med höga vågor, djungel och berg för vandring/promenader, maten är jättegod men kan vara stark. Naturen är otroligt vacker. Vi hade fullspäckat schema varje dag, sånna e vi :) Vi dök en del men dykningen var dessvärre inte allt för spännande, men ok.

I Mexico besökte vi bara Yucatanhalvön, som var mkt bättre än vad vi trodde. Vi reste runt på öarna, Isla Mujeres, Cozumel samt bodde i utkanten av huvudgatan i Cancun och några dagar i PdC för att vara nära cenotesdykningen. Vi besökte Tulum, Maya tempel och Chichen itza (ett måste). Vi dök en del och besökte Xcaret som var jättebra, speciellt deras sena förställning om Mexicos historia. Mexico är ockås mkt billigt och maten fantastisk. Även här är det lätt att ta sig runt. Vi åkte mest buss både lokal och längfärds.

Fixa boende är lika enkelt i båda länderna. Det är lätt att resa runt och hitta på egna utflykter. Båda länderna är säkra men självklart ska man vara på sin vakt och ha sunt förnuft.

Det beror på vad ni är ute efter. Oavsett vad ni väljer så kommer ni inte bli besvikna :) Lycka till !
Av Lewwe
18 juli 2012 11:43
Tack hannahl!

Då är det inte som jag inbillat mig att boendet är betydligt dyrare i Mexiko. Det känns ju bra. Vi kommer också att hålla oss på Yucatanhalvön och lägga mest tid neråt Tulum (tror vi) . Vi dyker inte så ju den biten är inte viktig förr oss även om vi självklart vill ha ett klart å fint vatten.
Det är väl neråt Unawatuna på Sri lanka där du har lugnast vatten om jag förstått rätt?
Har du något boende du kan rekommendera ?

//JL
Av Hannahl
18 juli 2012 11:58
Unawatuna och Hikkadua på SL har lugnast vatten men det är väldigt mkt turister där av den anledningen och därav lite dyrare.

Tulum är fint. Ta er ut på öarna också, där är det mkt vackert och fina stränder. Vår favorit är helt klart Isla Mujeres. Det är lätt att ta sig dit med färja till ön.

Både på SL och i Mexico går det att hitta boenden i alla prisklasser och lätt är det.

lycka till, meddela gärna vart det bär av :)
Av Lewwe
18 juli 2012 17:19
Tack!

Då ska vi även kolla in Isla Mujares.
Jag meddelar när beslutsångesten gått över till bokning.
18 juli 2012 19:31
Hej jag har oxå vart på båda ställen och jag personligen tycker att Sri Lanka slår Mexico med hästlängder, båda resmål flera år sen, men Sri Lanka var mkt intressantare, vänligare, billigare mer att se och mer exotiskt enl mig. Inte amerikaniserat som Mexico var redan då:(
Vattnet kanske är finare i Mexico men det hjälps inte, jag älskade Sri Lanka :) Kolla in tex Merissa söder om Galle, dit vill jag åka!!
Av Lewwe
19 juli 2012 09:25
Tack Resemaja! Hur upplevde du prisskillanden på boende och mat?
19 juli 2012 10:03
Det är så länge sen så det kan ha ändrats, minns inte, men jag hörde av en kompis att Mexico i år var nästan samma priser som Sverige och det tror jag absolut inte Sri Lanka är...kolla hotell på Tripadvisor och jämför!
Av Lewwe
20 juli 2012 15:38
Samma priser som i Sverige låter ju inte så kul.