Mexico

Av Lojjo
1 mars 2010 11:54
Visningar: 3287
En enkel fråga, vad fan ska man växla till när man ska till Mexico? US dollar eller pesos?
Vad är det som är gångbart om man håller sig både i turiststråken och utanför. Förmodar att båda är det men det skulle kännas
lite snopet och stå där med dollar när dom vill ha betalt i pesos.

Tacksam för svar.
3 mars 2010 21:29
Pesos är ju den lokala valutan, och att med dollar är ju som att ta euro till Sverige.
Av Emmaf
6 mars 2010 18:44
Hej!

Förstår att du undrar. Fick själv rekommendationen (från flera håll) att det var dollar som gällde inför min Mexicoresa (2006). Jag växlade in båda valutorna, men när det var dags att åka hem var dollarhögen i princip orörd. Visst kan du betala boende och vissa utflykter med dollar men pesos funkar i alla lägen och definitivt är det det som gäller i vardagliga sammanhang. Kändes till och med pinsamt att svassa med amerikanska sedlar som en annan dollarturist i vissa sammanhang. Vet inte varifrån detta med dolares kommer. Har senare upplevt samma fenomen i Sydamerika... ett råd hemma, ett annat i praktiken. Dessutom kan priset bli annorlunda med dollar på grund av standardiserad växlingskurs.
11 mars 2010 20:41
Du ska ta med USD och sen växla till dig pesos från växlingskioskerna på 5 Av. Du ska dock kolla kurserna lite för de skiljer sig en del längs gatan. Ett annat generellt tips är att du ska hålla bagagevikten för de är superstränga på flygplatsen. Rubbar inte ett kilo!
Av Bas_ta
12 mars 2010 18:14
Hej!
Jag tog med lite pesos för att klara mig de första 3 dagarna, resten i dollar, Jag vet inte vart i Mexico du ska men om du åker till Playa del Carmen rekommenderar jag dig att gå till banken typ i hörnet av ave 10 norte och av Constituyentes som har bra valuta växling.
Jag upplevde dessutom att det mesta ville de helst ha i dollar när man frågade om priset, men vi betalade enbart i pesos. Lycka till, hoppas du får en underbar tid, själv älskade jag Mexico!