Mest högteknologiska staden i Asien?

Av Oggah
1 maj 2006 11:06
Visningar: 511
Hej, undrar om någon skulle kunna tipsa om den mest "high-tech"-iga staden i asien.

Vilken stad i Asien bör jag besöka? Förutom Tokyo, som är så pass dyrt. Singapore? Jakarta?
Av Jomi
1 maj 2006 21:36
Många av de större städerna i Asien känns mer high-tech än Stockholm. I alla fall Singapore och Hong Kong. Men Singapore och Hong Kong är ju inte precis billiga. Jag tror att du, om du vill ha en utvecklad men ändå förhållavis billig stad, borde satsa på något kinesiskt a la Shanghai eller Beijing.
Av Oggah
2 maj 2006 10:07
Vad sägs om Kuala Lumpur då? De kinesiska städerna låter nice.
Av Bibben
2 maj 2006 23:59
Håller också på KL, en ultramodern stad !!!
Inte vart i Shanghai men den verkar ganska modern också.

Ska du köpa high-tech så är däremot HK och Singapore att föredra, eller Dubai.

Jag tycker att HK är ett måste att besöka där, en grymt skön stad, med en bra blandning av öst och väst.
Av Legusta
3 maj 2006 09:14
Oh Bangkok är att föredra har high-tec till lägre priser än både Hong-Kong, Singapore, K-L ihop.
Av Stella
11 maj 2006 14:10
Håller med - Kuala Lumpur!
Ett måste. mångkulturellt (för mig ialf.) , 'high tek' på så sätt att det finns 'silver'torn av all slag, berg o dalbanor inne i shoppingkomplexen..!?, (elektronikshoppingen har jag int så mycket koll på, men prutbart är det ialf.) smidiga transporter - skytrain, och billigt men tidsödande - buss, heldagskort: 4 riksdaler) >> I de kromblanka jättarna speglar sig de äldre charmiga kolonialhusen oxh det finns indisk mat runt varje gathörn i denna faktiskt gröna stad! ja, me like.

Tokyo, o Japan i övrigt, verkar spännande. Ska du dit? Har varit?

// kul att du gillade bilden! kunde bara inte motså att ta den. smygtog med kameran i knät, ibland är de bra, de digitala manickerna.
det är svårt att veta vilka av dina konstverk man ska ge tummen upp, då de är så pass bra allihopa!

.fortsätt knäppa bilder. hej.
Av Oggah
11 maj 2006 18:47
Citerat från stella:
Håller med - Kuala Lumpur!
Ett måste. mångkulturellt (för mig ialf.) , 'high tek' på så sätt att det finns 'silver'torn av all slag, berg o dalbanor inne i shoppingkomplexen..!?, (elektronikshoppingen har jag int så mycket koll på, men prutbart är det ialf.) smidiga transporter - skytrain, och billigt men tidsödande - buss, heldagskort: 4 riksdaler) >> I de kromblanka jättarna speglar sig de äldre charmiga kolonialhusen oxh det finns indisk mat runt varje gathörn i denna faktiskt gröna stad! ja, me like.

Tokyo, o Japan i övrigt, verkar spännande. Ska du dit? Har varit?

// kul att du gillade bilden! kunde bara inte motså att ta den. smygtog med kameran i knät, ibland är de bra, de digitala manickerna.
det är svårt att veta vilka av dina konstverk man ska ge tummen upp, då de är så pass bra allihopa!

.fortsätt knäppa bilder. hej.
Åååh! Måste till Kuala Lumpur då. :D Undra om en resa dit från arlanda är dyrt.

Har aldrig varit i Asien. Men är ju bara 20 år, så lite tid har man väl till det också.
Tack för den värmande kommentaren stella :)
Av Davoodo
11 juni 2006 23:17
Ja K-L är ju ganska högteknologisk men jag undrar ändå om inte Singapore är snäppet värre?

Det är väl bara att välja: Utsikten över Petrona Towers mot en Singapore Sling på Raffels Hotel :)
Av Legusta
12 juni 2006 00:15
Bangkok har high-tec butiker som Pantip Plaza på New Petchburi Road för elektronik.

Nu kan du även besöka ett nytt varuhus som heter Siam Paragon på Rama I Road. Siam Paragon vill att varje besökare ska kunna känna sig som en äkta vip. 40 specialdrillade shoppingassistenter, alla med goda språkkunskaper, står redo att informera om just det du söker.

På första våningen står extrema bilar på rad. Lamborghini, Ferrari och Porsche trängs med andra fartåk som Lotus, Maserati, Jaguar och Bugatti.

För den modemedvetna sticker märken som Hermès, Jimmy Choo och Versace ut med sina väl tilltagna priser. Men här finns också prisvänligare märken som Zara.

På bottenvåningen ligger också nämligen Siam Ocean World, Asiens största akvarieanläggning.

River City affärscentrum. Flera våningar med lite dyrare varor av hög klass, som kläder, smycken, skor och konstföremål.

Läs mer om Bangkok på min hemsida:
http://www.sannegarden.net/c4422
12 juni 2006 11:04
Jag kan hålla med om att städer som KL, Singapore, HongKong, Tokyo, Shanghai mfl räknas in i "high tech" städer i Asien. Bangkok är definitivt med i diskussionen. Ta bara ultramoderna skytrain och "en av världens renaste" tunnelbana.

Jag tänker bara på infrastrukur och storbildsskärmar när jag hör "high tech".

Jag har varit i nästan alla de storstäderna som jag har nämnt, och kan säga att varje stad har sin high tech charm...

Men jag lägger nog min röst på HongKong...Tokyo har jag inte besökt än.