Malapasqua till Bantayan

Av Kajz
11 okt. 2012 10:23
Visningar: 928
Hej igen!

Hur tar man sig mellan dessa 2 öar? Är det vettigt att ta bantayan efter malapasqua ,[hur långt är det emellan] och efter det ta sig till bohol/panglao?

Kattiz
Av Kajz
11 okt. 2012 10:28
Har kollat lite andra inlägg nu och ser att många tycker att bantayan är överskattat, finns inte nåt att göra alls. Kanske inte nåt bra alternativ då om man redan tillbringat 8 dagar på Malapasqua som ju oxå är en liten ö!? Nån som kan tipsa om nåt annat???

Kattiz
Av Moltas
11 okt. 2012 14:42
Det normala och sunda är att ta buss från Maya (färjeläget Malapasqua) till färjeläget till Bantayan.
Naturligtvis kan man ta en taxi också.
Vi tog en s.k. bankabåt mellan öarna inget att rekommendera för den sjörädde, men i övrigt en fantastisk tripp som jag tror tog ungefär 2 timmar på havet. Fick uppleva tjyvfiske med dynamit o.s.v.
Bantayan är betydligt mer livlig än Malapasqua. Det finns mer att göra men jag gillade inte ön. Många andra älskar den så upplev själv.
Passa dig för påsken då Bantayan är invaderad av inhemska påskfirare.

//Moltas
28 okt. 2012 20:13
Hej
Båt direkt är ok om det är bra väder. Samla ihop ett gäng på ca 10 pers. 2700-3000 php. Malapascua är mindre, du kan gå runt ön på någon timme. Dock är det mer "turistiskt". Helt ok i ca 5 dagar. På Bantayan är du ensam på stranden om det är det du är ute efter. I turistbyn är det kanske 50 turister (varav ofta några svenskar). I den större staden (ca 10 km därifrån) är det bara lokalbefolkning. Med andra ord, jag skulle rekommendera något annat ställe. Alona beach på panglao finns det mer att göra.
Sebastian
Av Kjellie
16 juli 2013 07:08
Hej,

För mig är Bantayan det perfekta stället att varva ned på.
Man tar färja från Hagnaya (Cebu sidan) till Santa fe (Bantayan) eller hyr en banka båt från malapascua.
Att rekommendera är bl.a. blue ice bar i santa fe med god mat och trevliga människor.
Kolla in www.wowbantayan.com där finns det info.

Det är sant att det inte finns så mycket att göra där ännu men för att ta det lugnt med sol å bad är det
fin fint. Sugar beach på bantayan har lika fin sand som white beach på boracay enligt många.

Hälsn, Kjell