Leva gott och billigt i Latinamerika!

9 okt. 2016 20:13
Visningar: 651
Sådära vänner, tänkte kommande år att ta mina väskor på obestämd tid ner om central/sydamerika för att stanna så länge mina tusenlappar räcker till. Men med en levnadskostnad på runt 10 000, så klarar jag mig ca 1,5 år. Kommer jag billigare undan är det såklart ett plus vilket gör att jag kan stanna ännu längre.
Tänker om någon känner till någon bra plats att rota sig? Efterlyser egentligen bra strand, lagom stort och livat och som sagt billigt att leva.
Tacksam för alla tips och säg gärna till om någon har liknande tankar!

Adios!
Av Bibby
9 okt. 2016 20:24
Då får du nog leva på egenhändigt plockade kokablad och insekter ;)

Inte ens för 100' tycker jag man skulle leva ett drägligt liv så länge.

Eller menar du 10' per månad? Isf lever du gott.

Billigaste jag upplevde på den kontinenten var väl Peru, Uruguay och Colombia som har stränder, annars var Bolivia klart billigast.
9 okt. 2016 20:37
Givetvis 10.000/månad kompis :) Har du några goa platser att rekommendera för längre vistelse?
Av Bibby
9 okt. 2016 22:06
Jag hade valt Colombia.
Av Jonas73
10 okt. 2016 21:09
Hej,
Jag håller med Bibby. Colombia är ett bra val om du letar efter ett land i Latinamerika med fantastiska stränder och billiga levnadskostnader. Ecuador och Peru är billigare men stränderna är inte lika bra som i norra Colombia.
10 okt. 2016 22:45
Några tips på vilket område/stad ni kan rekommendera i Colombia? :) Tack för svar!
Av Jonas73
11 okt. 2016 19:02
Hej, Jag har egentligen ingen bra rekommendation på ett ställe som är "lagom stort och livat" som jag själv har besökt. Jag brukar ofta leta efter lite mer sömniga och avlägsna små fiskebyar typ Cabo de la Vela eller El Valle på västkusten. Jag har pratat med en hel del andra resenärer i Colombia. I trakten kring Santa Marta och nationalparken Tayrona finns flera populära stränder. Vissa är mer livade och exploaterade (Taganga) andra är lugnare och mer oförstörda (Palomino). Kanske kan vara värt att kolla upp om du vill leva ganska billigt nära fina stränder.
Av Birgere
11 okt. 2016 20:20
Låter jättehärligt!
Glöm inte att lägga på kostnaden för reseförsäkring samt att du behöver visum.
15 okt. 2016 14:42
Tack för tipsen, kommer absolut kolla närmre på dessa platser. Tanken är givetvis att resa runt lite innan jag rotar mig, men nu har jag något att gå på :)
Av Rach
15 okt. 2016 17:09
Hebengtsson om du ska till colombia ska du först åka till panama city och segla till colombia. de var på mitt topp 4. (var i sydamerika i 3 månader). google detta hittar du lätt. du seglar i 3-4 dagar och äter färsk hummer och seglar med lite delfiner som hoppar runt!

du måste åka till galapagosöarna! de bästa jga har gjort i mitt liv. visst är de dyrt men du kommer inte närmare naturen än så! och brazilien är dyrt med sjukt coolt lycka till!