Lättaste sättet att ta med sig 2 golfklubbor hem

2 maj 2008 19:28
Visningar: 4904
Är det någon som har bra förslag på hur man lättast tar med sig 2 golfklubbor hem från USA?
Dom får inte plats i resväskorna och jag får bara ha med mig 2 väskor (vilket jag redan har).
Får man ha dom som handbagage? Eller är det lättaste sättet att ta det som övervikt - för det blir väl övervikt om man redan har 2 väskor med sig?

Ja alla bra förslag mottages tacksamt :o)
2 maj 2008 21:21
Hej Humlan,
om jag fattat rätt är det väl vikt och inte antal väskor det handlar om!!
Packa du in klubborna som bagage. Övervikt blir det bara om den totala vikten överstiger max.
Reguljärflyg brukar nästan aldrig vara några problem (inte ens handbagage vägs), medan lågprisflyg snart väger överskridna gram för att på den vägen tjäna pengar.
Mvh
Ingemar
Av Zappe50
2 maj 2008 22:09
Jag kan tipsa om hur min bror gör när han skall ta med sig kastspön till Kanada och Alaska. Han har skaffat sig ett "avloppsrör" i plast som han stoppar spöna i. Sedan finns det speciella "ändproppar" att köpa till dessa rör. Sedan drar han runt silvertejp och skickar hela tuben som bagage. Det går också att ta papprör som finns inne i mitten på mattrullar i en mattaffär. Dessa får man gratis. Sedan samma silvertejp och skicka tuben på bandet.
Av Mpc
3 maj 2008 12:15
Håller del viss med Ingmar att packa in klubborna som bagage sen ja gör som Zappe säger men var rädd om klubbhuvudena
3 maj 2008 21:53
Det är piece concept till USA, dvs antal väskor räknas och inte vikt. Tvivlar mycket starkt på att du får med dig golfklubborna som handbagage. Det lär nog bli övervikt eller om de har specialpriser för golfbagar och att de räknar klubborna som det.
4 maj 2008 09:56
Tack för alla bra tips!
Men jag tror nog också det är som Marie säger - max 2 pieces. Men ska ändå prova något av "rör" systemen :o) övervikten kan väl ändå inte bli så mycket för 2 klubbor väger inte så mycket.
4 maj 2008 10:19
Ja hur som helst får du inte ta med golfklubborna som handbagage. Vi provade nämligen en gång att ta med en klubba ombord på planet, men det var tvärnobben. Och det var innan alla stenhårda regler som gäller nuförtiden. En dåre som får spel kan ju göra ganska stor skada inne i en flygkabin om han har tillgång till en golfklubba!
Av Peli
5 juni 2008 23:00
Hej,
Bäst är naturligtvis att få med dem i en golfbag som också ska hem till sverige. 2 separata blir till att packa in väl i rör och checka in som bagage. Klubbor som handbagage är bara att glömma.

Tips. Använd klubborna så att de ser använda ut och dessutom inga prislappar eller tags på klubban. Har erfarenhet från svensk tull som inte accepterade nya klubbor och vi blev krävda på svensk moms. Som tur är löste det sig med en kompis kvittokopia på nyköpt klubba i sverige. Tullaren var säkert ingen golfare... :o)

Ett alternativ är att skicka dem med UPS, TNT eller DHL. Dock relativt dyrt om det ska vara snabb transport men fungerar bra.

MVH PeLi
Av Zentra
6 juni 2008 10:54
Som tidigare nämnt så kan du inte ha golfklubbor som handbagage och eftersom detta går under kategoring sport utrustning så gäller andra priser för vad det kostar och får väga kan även finnas direktiv hur dem skall vara förpackade.
Ring bolaget du skall åka med och fråga dem om kostnader ect. skriv upp namnet med den du snackar med och ett telefon nummer ifall hans information inte stämmer med det handlingbolaget har. Har råkat ut för detta ett flertal gånger då jag tidigare arbetat just i check-in.
Finns inget värre varken för handlingbolag eller resenärer när problem kommer upp och många gånger slutar det med att passageraren blir nekad vid chekning för dennes temprament har stigit några grader och allt detta pga. att man missat information.
Angående piece concept finns oftast en vikt gräns iallafall om du flyger med bolag som utgår med sin huvudbas i europa kan vara andra regler med hel amerikanska dock gäller oftast 20kg (två väskor) 1 handbagage. Reglerna ändras nuförtiden ofta därav väldigt viktigt att kolla upp regler för varje enskilt bolag.

Lycka till
13 juni 2008 18:01
Klubborna är inköpta och hemtagna.
Jag bad affären packa dom väl i en kartong och sen checka jag in det som vanligt bagage.
Tullen i USA hade öppnat paketet och kollat det och den danska tullen såg jag inte röken av så det gick smidigt.