Langkawi + Koh Lanta

8 aug. 2014 10:26
Visningar: 640
Hej !
Åker med familjen, 2 vuxna o tre barn (11,12,15) till Langkawi och Koh Lanta över jul. Har bokat boende på båda ställen. Green Village på Langkawi samt Ocean View på Koh Lanta. Mycket tacksam för tips !! Är det bra snorkling på dessa öar ? eller måste man resa till andra öar för snorkling
Hoppas på många svar från resvana människor
Av Sierra
8 aug. 2014 11:49
På Langkawi är vattnet grumligt och snorkling ger ingenting förutom på öns norra del där det ligger ett par dyra resorts, t ex Tanjung Rhu Resort.

Närmaste stränder till varifrån Green Village är beläget är Tengah och Cenang och där är det inte bra snorkling.

Ocean View på Lanta ligger vid Klong Dao Beach som är mycket långgrund och när jag var där var det inte bra snorkling. Det finns säkert ställen på Lanta som är bra.

På vägen upp till Lanta från Langkawi har ni ett stopp på Lipe vid immigration på Pattaya Beach. Ön erbjuder Thailands bästa snorkling i kristallklart vatten. Varför inte stanna där någon dag och hänga med på en snorklingstur över dagen till öar i området.
10 aug. 2014 14:57
Hej.

Vi har varit på både Koh Lanta och Langkawi och på Lanta är snorklingen helt värdelös. Den blir avsevärt bättre om man följer med dyk/snorkelbåtarna till Koh rok nai (nationalpark sydväst om Lanta.

Vi letade länge efter bra snorkling på Langkawi men hittade inget bra. Däremot är Langkawi underbart på andra sätt. Hyr mc och utforska ön med barnen, det finns mycket att se och vägarna är perfekta, samt skyltningen.
Vi bodde också på Green Willage och var nöjda, en lagom promenad till city och fin pool. Tuppen som knackar varje morgon ingår :)

Och jag håller med Sierra, Koh Lite har helt underbar snorkling. Så har ni fortfarande möjlighet att byta till Lite, från Lanta så gör det.

Försöker få till att skicka en länk till dig om vår senaste tripp, står mycket om Langkawi.

Hälsningar Tom
10 okt. 2014 10:52
Tack för Era svar. Efter en del funderande blir det nu Langkawi och Koh Lipe som gäller. Familjen är tydlig med att dom vill sola,bada, snorkla och slappa. Vi kommer dessutom att vistas några dagar före och efter resan i Kuala Lumpur. Gissar att det finns goda shoppingmöjligheter där för den som så vill.
En liten fråga till: Vad kostar båten mellan Langkawi och Koh Lipe ?? Tycker mig ha sett en massa olika uppgifter på detta ! och bokar jag hemifrån eller räcker det att boka när jag kommer till Langkawi ??
Trevlig helg
19 okt. 2014 21:43
Min ena dotter frågade idag efter elefantridning. Möjligt på Langkawi eller Koh Lipe ??
Av Sierra
19 okt. 2014 22:49
Elefantridning är inte möjligt på Langkawi och Lipe.
20 nov. 2014 09:39
Nu närmar det sig för oss. Ska bli superhärligt. Tack för alla tips.
Jag har förstått att det finns en bankomat på Koh Lipe men jag känner att jag kanske skall fixa baht i så stor utsträckning som möjligt innan jag åker dit. Hur mycket pengar skall jag räkna med går åt ? Om man vill leva gott i 10 dagar ? Två vuxna o tre barn 11,12,15