Landvetter - Frankfurt - USA - Dominikanska Republiken = HJÄLP!!!! :-)

13 nov. 2011 08:12
Visningar: 608
Hej,

Jag har en liten dum fråga och då jag inte är så van att resa reguljärt så blir jag lite orolig för minsta lilla, ha ha ha men det har blivit mkt bättre men inte helt bra :-)

Hur fungerar det om jag flyger från Landvetter, checkar in mitt bagage där, byter flyg i Frankfurt för att åka vidare till USA, där ska jag byta flyg till slutdestinationen som är Dominikanska Republiken MEN jag kommer till USA på kvällen och mitt flyg går vidare på förmiddagen dagen därpå.

Behöver jag då hämta ut mina väskor i USA på kvällen för att sedan checka in dessa igen på förmiddagen när jag ska byta till flyget som tar mig till slutdestinationen?? Eller, behöver jag inte bry mig om väskorna utan hämtar ut dessa när jag kommit fram till Dominikanska??

Tacksam för svar från någon som vet!

Mvh
Lina
13 nov. 2011 11:00
Om du har bokat alla segment på en och samma biljett så kommer ditt bagage att vara incheckat hela vägen till din slutdestination.
14 nov. 2011 11:51
Nja, till ovanstående. I vilket fall som helst måste du hämta väskan i USA för att ta den genom tullen, oavsett om den är taggad hela vägen till DR eller ej. Men eftersom du övernattar i USA så blir den troligen inte taggad till DR. Så är det i alla fall där jag jobbar.
Men detta får du veta när du checkar in på Landvetter. Då ser du vad det står på taggen.
14 nov. 2011 21:18
Har sökt runt lite på nätet och jag skulle ha hållt med ovan om slutdestinationen varit i USA men nu ska du ju bara igenom landet vilket gör att du inte måste förtulla väskan i USA i normala fall men i och med att som MArie78 skriver du har en lång lay-over så kommer nog din väska ändå inte bli incheckad hela vägen och då måste du gå genom tullen med den i USA och checka in den igen. Berätta gärna hur det gick. Är intresserad :).
20 nov. 2011 13:45
Hej,

Tack alla för era svar men har lyckats få tag på en ännu bättre rutt där jag slipper byta i USA och sedan stanna där över natten.

Kommer istället flyga ner via Frankfurt och sen direkt till Dominikanska, detta tar 16h istället för 39h så det blir mkt mkt bättre.

Tusen tack ialla fall för era inlägg, det uppskattas och jag ska ha det i åtanke till nästa resa :)

//Lina