Landar i Sydney, vart sen?

11 aug. 2013 15:41
Visningar: 4299
Vi åker på långresa nu till vintern med våra två barn då 3 & 5 år gamla. De är resvana då farmor är från singapore så många vändor dit har gjorts. Nu skall vi då även till Australien i två veckor, 12-26 februari. Vi landar (den 13:onde) i Sydney, så tänkte spendera några dagar där för att sedan åka vidare till vart?
Jag förstår ju att vi inte hinner se hela australien på två veckor men hade vart roligt att se något mer än Sydney när vi tagit oss dit :)

Har ni något tips på vart vi skall och hur vi tar oss dit?
Hur hade ni spenderat era två veckor om det var ni?

Tacksam för svar :)
Av Ziesta
20 aug. 2013 11:51
Härligt att åka till Australien! :-)

Ja, två veckor är ju egentligen lite kort tid, men bättre än inget. :-) I Sydney finns ett akvarium och ett zoo som kanske kan vara kul för barnen. Ifrån Sydney kan ni ta en tur till Blue Mountains (med tåg, hyrbil eller rundtursbuss) över dagen.. och sen finns det ju flera fina stränder också.

Den populäraste sträckan i Australien är kusten mellan Sydney och Cairns, och där finns massor att se & göra. Personligen tycker jag att många tyvärr missar sevärdheter i andra delar av Australien (har några tips i min blogg: http://www.reseguiden.se/forum/blogg/28-guldkorn-i-landet-downunder-8545 ) men eftersom tiden är knapp så kanske det är enklare att fokusera på den här sträckan.. Kända ställen här är bland annat Fraser Island, Whitsundays, Brisbane, Surfers Paradise, Byron Bay, Cairns, Cape Tribulation.. Vart ni borde åka beror ju på vad ni gillar :-) Strandliv, natur, äventyr, landsbygd, barnvänligt etc.. Och om ni vill knö in så mycket som möjligt när ni ändå är där, eller ta det mer lugnt och se ett par stycken platser ordentligt istället.
Jag har även hört att kusten söder om Sydney ska vara fin, men där har jag inte varit ännu. :-)

Jag antar att ni flyger ut från Sydney också, och därför måste ta er tillbaks dit?

Några varianter är att efter de ex. fyra dagarna i Sydney:
- Flyga till Cairns och tillbringa några dagar där (eventuellt med hyrbil) och i de ställen som ligger i närheten (ex. barriärrevet, Cape Tribulation, Kuranda..).
- Flyga/ta buss/hyrbil till Brisbane och tillbringa några dagar där och i de ställen i närheten (Surfers Paradise, guldkusten, finns flera nöjesparker som kanske är kul för barnen..). En idé är att hyra bil i Sydney och sedan köra norrut mot Brisbane, lämna bilen där och flyga tillbaks.
- Flyga till Melbourne för att åka utmed Great Ocean Road, kanske en tur till någon vingård, pingvinparaden på Phillip Island..
- Flyga till Perth för att se lite av västkusten
- Flyga till Darwin för att besöka nationalparkerna Kakadu och Litchfield

Men det beror ju som sagt helt på vad ni är intresserade av.. :-)
23 aug. 2013 15:20
När jag bodde i Sydney kom min familj och hälsade på i två veckor. De spenderade första dagarna i Sydney, flög sedan ca 6 dagar till Cairns för att sedan komma tillbaka till Sydney de sista dagarna. De älskade båda städerna och tyckte det var perfekt att spendera halva resan i en storstad och halva resan i Cairns där det blev snorkling, sol och bad. Bokar man flyg i förväg kan man resa inrikes hyfsat billigt.
24 aug. 2013 12:43
Port MacQuarie, liten (ca 100,000) stad som är familjevänlig och ligger 42 mil fr Sydney. Buss eller hyrbil. Bra stränder och lite turister.

Blue Mountains har ett pärlband av småorter med bra restauranger, fik och vacker natur. 20 mil o hyrbil eller lokaltåg.
3 sep. 2013 21:43
Åh, massor med bra tips här ju :) tackar!

Ziesta, vi har faktiskt funderat lite på några dagar i Sydney och sedan antigen flyga upp till Brisbane eller ta buss/tåg och ta oss ut till surfers paradise och därifrån hyra bil och någon utflykt till typ Byron bay eller som du säger hyra bil i Sydney och bila upp till Brisbane och flyga till Sydney innan vi åker tillbaka till Singapore därifrån. Men funderar även på om det kanske tar "för lång tid" har ju trots allt bara två veckor där och vill ju inte ödsla för mycket tid i bil om man säger så...
Men hade gärna velat se guldkusten, surfers paradise och Byron bay....utöver Sydney då.

Vad är mest prisvärt? Vad kostar det att hyra bil i Australien om man räknar med bensin och sådant? Vad kostar det att åka tåg till Brisbane och sedan vidare till guldkusten? Eller hur tar vi oss lättast den sträckan? (Om man bortser från flyg)

Skall kolla runt lite på de andra förslagen med :)
Av Ziesta
4 sep. 2013 10:39
Jag har inte själv hyrt bil så har tyvärr dålig koll på bensin och hyrbilspriser. Men här kan du ju jämföra priser på själva bilen:
http://www.reseguiden.se/hyrbil/brisbane/2174003
http://www.reseguiden.se/hyrbil/sydney/2147714

Greyhound-buss är annars ett alternativ till flyg och bil.. De har olika kilometer-pass man kan köpa beroende på hur långt man tänkt åka, eller om man köper vanliga enkelbiljetter.
http://www.greyhound.com.au/
Sidan ger också en bra bild av hur långt tid det tar att ta sig mellan de olika städerna.
Jag tycker det funkade bra att åka buss. (fast jag hade ju inte med mig några barn iofs.. :-)

Tåg har jag bara åkt mellan Adelaide och Perth.. men hittade den här sidan när jag googlade så det verkar ju även gå tåg mellan Sydney och Brisbane :-) http://www.railmaps.com.au/
4 sep. 2013 13:49
Jag håller med ovanstående om att Greyhound-bussen är ett bra och billigt alternativ.
Jag minns inte vad priserna för hyrbil låg på men jag tänkte bara påminna om att det är vänstertrafik i Australien och jag känner flera personer som tyvärr har krockat när de kört i Australien, även personer som har mycket körvana men som är vana med trafiken i tex Sverige.
Låter som än jättebra idé att åka till Byron Bay för att det är hur mysigt som helst! Surfers Paradise är också trevligt men mer av ett festställe.
4 sep. 2013 14:51
SÅ svårt är det inte med vänstertrafik. Men på östkusten kostar en liten bil från 50 dollar per dag kan man säga. Säkert billigare om man hyr en längre tid. Bensin kostar ca 1,55-1,60 dollar per liter (de senaste veckorna då jag var där). Det blir nog billigare med hyrbil än Greyhound-buss när man är 4 pers. Men ibland är det ganska dyrt att lämna bilen på annan ort än man hyrt den på.
4 sep. 2013 21:07
Det är vänster trafik i Singapore med där sambon är uppvuxen så det är jg inte så rädd för :)

Men om vi leker lite med tanken, hur lång tid skulle det ta att köra Sydney-Byron bay? Eller Sydney-surfers paradise? Funderar på om man skall ta några dagar i Sydney, hyra bil och köra upp stanna några dagar i Byron bay, köra till surfers paradise och stanna kanske två nätter och sedan bila ner till Sydney igen?

Hur mycket skulle man isf behöva förboka eller kan man vara lite spontan, har ju trots allt två barn med oss, hade vi rest ensamma hade jag inte vart så "orolig" utan då kanske mer spontan..

Är det värt det när vi "bara har" 13-26 februari på oss? Landar 13:onde och flyger hem 26:e, detta i Sydney då..
5 sep. 2013 10:19
Till Byron Bay (från Sydney) är det 78 mil ungefr och till Surfers 85.

Snittar ni 70-80 km i timmen lär ni behöva 12-15 timmar om ni tar det i ett ben med muggstopp och mat - med små barn.

Skulle gissa på att ni kommer bränna 2-3 hela dagar med återhämtning mm på denna resa. Ganska mycket tid att spendera i bilen om ni bara har 13 dagar (i realiteten 11-12) i Oz.

T ex Port MacQuarie ligger 42 mil ifrån och är en familjevänlig och oturistig stad. Finns mycket på närmare avstånd är min poäng.
Av Myran10
27 sep. 2013 22:01
Vi var i Australien 2 månader när våra barn var 3 och 5 år. Vi började i Sydney, bodde på Manly Beach. Perfekt med stranden och mysig båtresa in till stan. Åkte sedan tåg ner till Melbourne, hyrde bil där och körde delar av Great Ocean road. Bodde några nätter i Lorne, inte vid vattnet utan uppe i regnskogen. Lemonade Creek tror jag det hette. Underbart ställe. Fina små stugor och massor med djurliv inpå husknuten. Stora flockar men kakkaduor och andra papegojjor som matade alldeles utanför köksfönstret. Tjejerna fick varsin hink med fågelfrö och papegojorna åt ur deras händer. En liten pool fanns det också. Finns en top-tree walk i närheten där man går högt uppe i trätopparna. Massor med koalor - jag var helt fascinerad men tjejerna tyckte dom var tråkiga eftersom dom är ganska sömninga. Phillip Island alldeles utanför Melbourne är också kul med vilda små pingviner som kommer in i massor på kvällarna. Melbourne i sig är ingen stad för barn. Flög sedan vidare till Perth. Hela västkusten är fin men här är det större avstånd till allt.

Våra barn hade mest behållning av alla djur vi såg (tama kängruer, delfiner, hundar som vallade får osv). Rekommenderar er att hyra bil, mycket enklare och spar tid med barn. Undvik storstäder. Vi bodde en del på farmstay. På ett ställe hade dom en tam kängru och en liten djurpark med sköldpaddor och säkert 50 marsvin. Sevärdheter tyckte dom var ganska trist. Great Ocean Rd är jätefint men uppskattades inte av dom. Åk inte för mycket. Bo på samma ställe många nätter och gör utflykter därifrån. Campingar är också ett bra alternativ med barn, tyckte vi. Ofta finns det mycket för barnen att leka med tex stora hoppkuddar och man kan låta dem vara lite mer fria och springa omkring själva. Vi uppskattade att kunna laga mat själva så att hyra lägenhet/campingstuga var ett bra alternativ.

Har inte åkt efter östkusten med barn men jag skulle nog stanna i Sydney några dagar sen flyga upp en bit efter kusten och hyra en bil, alt flyga till Cairns och utgå därifrån.
29 sep. 2013 20:56
Tack för alla tips! :) ni är helt underbara! Nu har jag pratat med mycket folk som vart där, så ja beslutsångesten är stor.

Dock lutar det åt östkusten. Sydney några dagar och ta oss upp till högst Brisbane.

Men som sagt tar tacksamt emot fler tips :)