Land utanför Europa i sommar

Av Tomasp
5 dec. 2014 14:38
Visningar: 5868
Hej,
Jag fyller 40 i vår och därför har jag och min sambo planerat en skön semester i sommar. Vi tänkte oss två veckor på någon sandstrand med bad, avkoppling och kanske lite golf eller fiske.

Så långt allt väl..
Men vart tusan ska vi åka?

Vi skulle gärna åka någonstans utanför Europa, men inte till Afrika, Asien Australien eller Mellanöstern. (Ja, jag vet att det är många "inte till") :)

Kan någon komma med något bra tips?
Kan Karibien eller Hawaii vara något?

Då vi i och för sig har ordnad ekonomi så gör det inget om resan kostar lite utöver det vanliga, men naturligtvis är det en fördel om det är billigt och prisvärt att bo och äta i landet.

Många tack på förhand
Tomas
Av Tomasp
5 dec. 2014 14:56
Ja, tack för förslaget, vi har tänkt på Vietnamn.
Men min sambo är från Thailand och vi har rest runt ganska mycket i Asien och är nyfikna på att upptäcka något nytt.

Så kom gärna med fler förslag.

Kanske ska tillägga att vi skulle vilja åka iväg i början av Juli.
6 dec. 2014 22:41
Jag skulle tipsa er om Mauritius! Visserligen har de "vinter" i juli - temperaturen ligger mellan +20-25 grader... Kanske för svalt? Men Mauritius erbjuder väldigt bra golf, lugn och ro och jättefina hotell. Sen kan hotellen ordna utflykter.

Kan tipsa om hotellet Constance Belle Mare Plage som ligger på Mauritius östkust. Ett hotell som har en egen golfbana och jättebra halvpensions-paket (frukost och middag).
Av Birgere
7 dec. 2014 01:23
Golf, Fiske och sandstränder låter som taget från en turistbroschyr från Florida västkust.
Av Tomasp
7 dec. 2014 10:32
Citerat från Marie78:
Seychellerna!

Karibien har sämre väder på sommaren, men Hawaii är ickså bra. Besök t.ex, Kauai och Maui.
Seychellerna satt vi och tittade på här om kvällen.
Det ser jättefint ut. Tack för tipset.
Av Tomasp
7 dec. 2014 10:47
Citerat från Birgere:
Golf, Fiske och sandstränder låter som taget från en turistbroschyr från Floridas västkust.
Fick jag bestämma helt själv vore en resa till Florida redan bokad :)
Men hur är vädret där i Juli?
Någon som vet?
Av Birgere
7 dec. 2014 11:26
Citerat från Tomasp:
Citerat från Birgere:
Golf, Fiske och sandstränder låter som taget från en turistbroschyr från Floridas västkust.
Fick jag bestämma helt själv vore en resa till Florida redan bokad :)
Men hur är vädret där i Juli?
Någon som vet?
Varmt, 32-35 grader, ofta en avsvalkande kort åskskur på eftermiddagen.
7 dec. 2014 14:07
Hej, mitt tips är Seychellerna som är ett paradis!!
Alternativ är också Mauritius.
Båda resmålen har fantastiskt vackra stränder, god mat och hög service och underbart turkost vatten som har härlig temperatur.
Kolla gärna in min blogg där finns bägge dessa resmål!
www.travelmania.blogg.se
Av Tomasp
7 dec. 2014 19:12
Citerat från Birgere:
Citerat från Tomasp:
Citerat från Birgere:
Golf, Fiske och sandstränder låter som taget från en turistbroschyr från Floridas västkust.
Fick jag bestämma helt själv vore en resa till Florida redan bokad :)
Men hur är vädret där i Juli?
Någon som vet?
Varmt, 32-35 grader, ofta en avsvalkande kort åskskur på eftermiddagen.
Har jag helt missförstått det hela.
Någon sa till mig att det är orkansäsong i Florida i Juli.
Av Tomasp
7 dec. 2014 19:13
Citerat från Travelmania:
Hej, mitt tips är Seychellerna som är ett paradis!!
Alternativ är också Mauritius.
Båda resmålen har fantastiskt vackra stränder, god mat och hög service och underbart turkost vatten som har härlig temperatur.
Kolla gärna in min blogg där finns bägge dessa resmål!
www.travelmania.blogg.se
Jag ska absolut läsa din blogg.
Får man fråga hur klimatet är på Seychellerna i Juli månad?
Av Birgere
7 dec. 2014 19:29
Citerat från Tomasp:
Citerat från Birgere:
Citerat från Tomasp:
Citerat från Birgere:
Golf, Fiske och sandstränder låter som taget från en turistbroschyr från Floridas västkust.
Fick jag bestämma helt själv vore en resa till Florida redan bokad :)
Men hur är vädret där i Juli?
Någon som vet?
Varmt, 32-35 grader, ofta en avsvalkande kort åskskur på eftermiddagen.
Har jag helt missförstått det hela.
Någon sa till mig att det är orkansäsong i Florida i Juli.
Orkansäsongen sträcker sig från Juni-November men det är nästan 10 år sedan Florida senast drabbades. Dom brukar istället snurra förbi ute i Atlanten och träffar dom land så blir det längre norrut, ända upp mot NYC. Andra håller sig kvar i Karibien.
Det är iaf inget man tar hänsyn till vid semesterplanering till vare sig Florida eller New York, lika lite som man stormsemesterplanerar för Per eller Gudrun i Sverige.
7 dec. 2014 20:31
Klimatet på Seychellerna är ganska lika året runt. Temperaturen ligger mellan 27-31°, runt 27° i vattnet.
Mest regn är det mellan dec-feb. Med andra ord mycket behagligt!(=
8 dec. 2014 01:05
Jag har förstått det som om det regnar mycket på Seychellerna under nov-mars, men juni-aug blåser det mycket och därför är perioderna mellan säsongerna bäst.
Av Tomasp
9 dec. 2014 15:57
Citerat från Birgere:
Citerat från Tomasp:
Citerat från Birgere:
Citerat från Tomasp:
Citerat från Birgere:
Golf, Fiske och sandstränder låter som taget från en turistbroschyr från Floridas västkust.
Fick jag bestämma helt själv vore en resa till Florida redan bokad :)
Men hur är vädret där i Juli?
Någon som vet?
Varmt, 32-35 grader, ofta en avsvalkande kort åskskur på eftermiddagen.
Har jag helt missförstått det hela.
Någon sa till mig att det är orkansäsong i Florida i Juli.
Orkansäsongen sträcker sig från Juni-November men det är nästan 10 år sedan Florida senast drabbades. Dom brukar istället snurra förbi ute i Atlanten och träffar dom land så blir det längre norrut, ända upp mot NYC. Andra håller sig kvar i Karibien.
Det är iaf inget man tar hänsyn till vid semesterplanering till vare sig Florida eller New York, lika lite som man stormsemesterplanerar för Per eller Gudrun i Sverige.
Ha ha ha.. helt rätt!
Man planerar ju inte för våra svenska stormar..
Av Tomasp
9 dec. 2014 15:58
Citerat från Marie78:
Jag har förstått det som om det regnar mycket på Seychellerna under nov-mars, men juni-aug blåser det mycket och därför är perioderna mellan säsongerna bäst.
Du menar att perioderna mellan nov-mars och juni-aug är bästa tiden för att åka dit?
När du skriver att det blåser mycket.. menar du då typ storm, så att man inte vill åka ut med båt? Eller lite mer åt det småblåsiga hållet, så det inte är så skönt att ligga på stranden?
9 dec. 2014 18:04
Citerat från Tomasp:

Du menar att perioderna mellan nov-mars och juni-aug är bästa tiden för att åka dit?
När du skriver att det blåser mycket.. menar du då typ storm, så att man inte vill åka ut med båt? Eller lite mer åt det småblåsiga hållet, så det inte är så skönt att ligga på stranden?
Ja, precis. Vi valde mellan maj och oktober. Det blev förstnämnda. Regnperioden slutade dock först i början av maj det året, men det ska vara som värst dec-feb.

Har inte varit där under den blåsiga perioden, men enligt olika sidor på nätet blåser det 19-37 km/h. Det innebär ju att vattnet är mindre klart och man ser inte så mycket när man snorklar eller dyker. Däremot är det bra om man vill surfa. Detta gäller framför allt den sydöstra kusten.
10 dec. 2014 08:17
Hej

Måste bara förtydliga att Seychellerna är ett året-runt-resmål. Om det är någon månad man ska undvika så är det januari, då det kan regna väl mycket.
(vi var där i januari och det var ok, men skulle välja en annan månad om jag åkte igen...)

Mer fakta om vädret:
http://www.seychelles.travel/en/plan-your-visit/best-time-to-visit

Tydligen är det också så att beroende på årstid och vilka vindar som blåser, är det olika stränder i olika väderstreck som är de bästa.

Min Seychellerna-resa:
http://www.4000mil.se/?p=238
Av Tomasp
10 dec. 2014 09:07
Citerat från Gunillad:
Hej

Måste bara förtydliga att Seychellerna är ett året-runt-resmål. Om det är någon månad man ska undvika så är det januari, då det kan regna väl mycket.
(vi var där i januari och det var ok, men skulle välja en annan månad om jag åkte igen...)

Mer fakta om vädret:
http://www.seychelles.travel/en/plan-your-visit/best-time-to-visit

Tydligen är det också så att beroende på årstid och vilka vindar som blåser, är det olika stränder i olika väderstreck som är de bästa.

Min Seychellerna-resa:
http://www.4000mil.se/?p=238
Hej, och många tack för tipsen.
Seychellerna verkar i många aspekter vara ett underbart resmål.
Men jag tror att om vi ska åka dit så skulle nog april/maj eller okt/nov vara bästa perioden för oss, då vi älskar att fiska och dyka.

Eftersom vi vill att resan ska bli helt fantastisk så skulle jag vilja ha åtminstone ett fullgott alternativ att jämföra med.

Så om någon har ett alternativt resmål i Juli månad..
Ett alternativ som kan mäta sig med Seychellerna så skulle jag uppskatta det.
Kanske läge att titta lite på Asien i alla fall. Där är väl vädret skapligt under Juli (även om det kan regna lite).
10 dec. 2014 11:16
Citerat från Tomasp:
Citerat från Gunillad:
Hej

Måste bara förtydliga att Seychellerna är ett året-runt-resmål. Om det är någon månad man ska undvika så är det januari, då det kan regna väl mycket.
(vi var där i januari och det var ok, men skulle välja en annan månad om jag åkte igen...)

Mer fakta om vädret:
http://www.seychelles.travel/en/plan-your-visit/best-time-to-visit

Tydligen är det också så att beroende på årstid och vilka vindar som blåser, är det olika stränder i olika väderstreck som är de bästa.

Min Seychellerna-resa:
http://www.4000mil.se/?p=238
Hej, och många tack för tipsen.
Seychellerna verkar i många aspekter vara ett underbart resmål.
Men jag tror att om vi ska åka dit så skulle nog april/maj eller okt/nov vara bästa perioden för oss, då vi älskar att fiska och dyka.

Eftersom vi vill att resan ska bli helt fantastisk så skulle jag vilja ha åtminstone ett fullgott alternativ att jämföra med.

Så om någon har ett alternativt resmål i Juli månad..
Ett alternativ som kan mäta sig med Seychellerna så skulle jag uppskatta det.
Kanske läge att titta lite på Asien i alla fall. Där är väl vädret skapligt under Juli (även om det kan regna lite).
Du var ju själv inne på Florida som Birgere föreslog :-)
Där finns nästan allt att göra och på sommaren är det säsong i hela delstaten. Titta på allt från Panhandle (Pensacola Beach, Destin) till Key West i söder (kanske inte bästa golfdestinationen men som utfärdsmål ett par dagar) via västkusten (strandsamhällena utanför Tampa, Sarasota, Ft. Myers o.s.v) eller ostkusten (St. Augustine, Daytona, Miami Beach o.s.v.) och självklart mitt i allt Orlando.
Finns något för de flesta smaker där