Kryssningar

Av Jim
13 juli 2011 10:16
Visningar: 863
Undrar om det finns ngn som har ngt tips på vart man ska boka en kryssning i Karibien. Verkar finnas många att välja på, både fartyg o sidor. Vi är en familj på 2 vuxna o 2 barn ( 7 år).
13 juli 2011 12:10
Beror mycket på vad ni är ute efter, men eftersom att ni har barn så hade jag tittat på Norwegian Cruise Line (NCL), Royal Caribbean Cruise Lines eller möjligtvis Carnival.
Jag har fått uppfattningen om att de har lite mer att erbjuda barn än t.ex Cunard & Celebrity.

Jag åkte med NCL Epic i medelhavet denna sommaren, då bokade jag direkt med NCL p.g.a att jag bokade två dagar innan resan och de hade ett erbjudande. Men det är lite bök då man måste ringa till NCL i Tyskland för att slutföra bokningen (betalningen).
I Januari så ska jag åka på en kryssning i karibien med ett gäng som jag träffade på kryssningen i medelhavet, då åker vi med RCCL Serenade Of The Seas. Denna kryssningen bokades i USA av en som bor där.

Mitt tips är annars att du tittar runt lite på www.cruisecritic.com/ där finns det mesta man behöver veta (dock på engelska).

Det är generellt sett billigare att boka tidigt, en del bolag sänker priset om du har bokat tidigt och de senare har ett erbjudande på samma kryssning, en del gör det inte. Som jag har fattat det så gör NCL det men RCCL gör det inte.

Ett tips när det gäller NCL kan vara att kolla på www.ncl.com istället för www.ncl.eu då det verkar vara högre priser på www.ncl.eu av någon anledning.
27 juli 2011 15:14
Det allra lättaste är att boka via resebyrå. Vi har varit på kryssning 3 ggr, 2 ggr med RCCL och en gång med NCL. RCCL är bäst helt klart och ju större fartyg, desto fler aktiviteter och utbud finns det. RCCL är något dyrare, men har å andra sidan bättre fartyg och bättre mat och det finns mer att göra. Den sista kryssningen var en vecka i medelhavet (vi kom hem för en vecka sedan) och var med just RCCL och vi bokade i november förra året. I våras såg vi på RCCL:s hemsida att dom hade sänkt priset på våran svit med 10000 (tiotusen) kronor och då tog vi kontakt med resebyrån som gjorde en ombokning av vår kryssning och fick då sänkt priset. Så mitt råd är boka via resebyrå, men gör lite research själv först på t.ex. RCCL:s och NCL:s hemsidor och se vilken hytt ni vill ha, balkong är nästan ett måste, vilken rutt ni vill åka och där ser ni oxå priset, en kryssning kan bli hur dyr som helst. Ha en trevlig resa!