Kort weekendresa

25 sep. 2008 20:45
Visningar: 1644
Behöver förslag på kortare weekendresor. Ska åka den 10e till 12e oktober, alltså fredag till söndag och vi måste åka fredag eftermiddag/kväll eftersom vi båda jobbar. Det ska gärna vara något lite romantiskt och inte alltför långt bort. Bor i Skåne så från Malmö eller Köpenhamn om vi ska flyga nånstans. Behöver verkligen hjälp med förslag!!
25 sep. 2008 22:16
Hej! Om du kan åker 12.50 från Köpenhamn på fredag den 10e så kan ni åker till Prag för 1200:- pp t/r. Flyget tillbaka är på söndag kl.10.50 . Det tar bara 1.5 timme med planet och flygbolaget heter SkyEurope. Jag har flugit med dem flera gånger och alltid varit nöjd. Om det låter intressant kan jag tipsa om några bra och billiga boenden i Prag. Har varit där många gånger och tycker staden är jättemysig. Hur mycket har ni tänkt att lägga på flygbiljetter? Jag har hittat några andra alternativ men de kostar lite mer. T.ex har EasyJet ett flyg till Milan som åker fredag eftermiddag och åker tillbaka söndag men det är lite dyrare (runt 1800:- pp).
26 sep. 2008 15:58
Det beror förstås helt vad ni vill uppleva med weekendresan, men om jag tänker mig att det ska vara en romantisk get-away för att få lite tid ihop och uppleva något nytt tillsammans, så har jag några tips:

Paris förstås! Går utmärkt att åka på kortresa till, är romantiskt och inte allt för långt bort. Ni hinner självklart inte med alla sevärdheter på så kort tid, men det räcker till att titta på eiffeltornet, äta gott, strosa längs Seine och få lite fransk atmosfär.

S:t Petersburg är ett annat tips, nära Sverige, vackra byggnader och annorlunda kultur.

Barcelona är en härlig stad att promenera i, jättefint på hösten tycker jag fast det kanske framförallt är en sommarstad.

Skulle jag ta en weekend tur nu skulle jag titta på Glasgow. Har inte själv varit där men är väldigt sugen!
26 sep. 2008 18:30
Jag tycker också Prag, det är en lagom stor stad att upptäcka på några dagar. I Prag finns det massa sevärdheter och bra shopping, perfekt för en weekend. Lycka till med resan!
Av Jesperw
26 sep. 2008 21:41
Jag skulle satsa på Paris eftersom det är en enormt vacker stad, med nästan allt till buds och bra mat över lag. Amsterdam är också på behagligt avstånd.

Milano som varit på tapeten är ingen höjdare IMHO. Grått, trist och tråkigt. Dock så är Milano en bra utgångspunkt för att utforska Como.