Köpa digitalkamera i Florida

Av Juhag
6 jan. 2015 19:15
Visningar: 511
Hej.

Är det någon som har tips på bra affärer i Florida där man kan köpa tillbehör till en Canon Digitalkamera?

Vi ska besöka Orlando, Clearwater, Fort Lauderdale samt Miami sommaren 2015
6 jan. 2015 19:26
Citerat från Juhag:
Hej.

Är det någon som har tips på bra affärer i Florida där man kan köpa tillbehör till en Canon Digitalkamera?

Vi ska besöka Orlando, Clearwater, Fort Lauderdale samt Miami sommaren 2015
Jag skulle själv valt någon större kedja som Brands Mart, Best Buy, eller varuhus som WalMart, Target, beror ju lite på vad Du är ute efter för tillbehör. Ska man handla i fotoaffär så skulle jag välja någon i något större köpcentra, inbillar mig att där är seriösare än i vissa butiker t.ex. i turistområdena.
Av Birgere
6 jan. 2015 20:56
Normalt sett brukar man i USA hitta bästa priserna på tex Amazon. Då kan man ha det skickat till stället där man bor.Glöm inte heller att det tillkommer sales tax beroende på vilken stat kameran skickas till.

MEN

Jag hade själv tänkt köpa ny kamera när vi åker över till sommaren och spenderade några timma med att kolla priser och kom fram till att inom Europa och US så verkar det som att just nu köper man kamera väldigt billigt i Sverige. Min teori för detta är att det lager som köpts in till Sverige har säkrats till en mycket bättre dollarkurs än vad vi har idag. Mao så valde jag att köpa kamera här och nu istället för att vänta.
Däremot så verkar det som objektiven fortfarande är något billigare i US än i Europa.
Av Juhag
6 jan. 2015 22:02
Har köpt en ny kamera i julhelgen. Tänkte eventuellt lite nya oblektiv och en blixt i USA. Men får nog jämnföra priser innan jag åker.
Av Birgere
6 jan. 2015 22:16
Citerat från Juhag:
Har köpt en ny kamera i julhelgen. Tänkte eventuellt lite nya oblektiv och en blixt i USA. Men får nog jämnföra priser innan jag åker.
Jag resonerar på samma sätt, har några objektiv på prisbevakning på prisjakt och får fatta beslut innan jag åker om jag ska handla där borta eller inte.
Kollar samtidigt på Amazon, Ebay, B&H, BestBuy och WalMart lite då-o-då för att få en känsla. Men just nu så känns det som Sverige är ett bättre val, även den bättre garantin gör att det behöver vara bra mycket billigare i US för att slå till.
6 jan. 2015 22:27
Det stämmer bra, man måste ha stenkoll på priserna, har själv köpt lite småsaker som batterier och minneskort men just potentiellt merjobb vid garantiärenden och liknande gör att det bör vara en avsevärd prisskillnad för att köpa sådana saker, tycker oftast inte det är det på kameraprodukter.
Ofta är ju villkoren bra i Sverige med öppet köp, prisgaranti o.s.v
Av Juhag
6 jan. 2015 22:48
Vad jag har fått fram är att Canons garanti på kamerahus inte är world wide men det ska det vara på objektiv.
30 jan. 2015 01:19
Juhag,

Visserliggen ligger denna affar i New York men jag koper all min utrustning fran dem. De skickar "over night" och jag far det i regel nasta dag. Jag har besokt affaren manga ganer i New York och de har ett otroligt utbud.

Kolla in siten, de saljer mycket till turister och skickar till hotell.

http://www.bhphotovideo.com/

Gunnar, St. Augustine, FL
Av Hkn
30 jan. 2015 03:41
Mina 4 cents i frågan:

- Så länge vi talar om amatörkameror, så är det just nu inte en kanonaffär att köpa grejorna i USA.
Konkurrensen när det gäller den här sortens elektroniska grunkor är mördande i Sverige = våra priser är generellt mycket låga.

- Gäller det proffs- eller semi-proffsgrejor så är priserna i USA ofta betydligt mer attraktiva än i Sverige. Troligen fungerar konkurrensen bättre i det segmentet än här hemma. Här är kampanjer på dyrare objektiv och kamerahus väldigt ovanliga.

- När dollarkursen var nere i 6:30 SEK, så var det betydligt enklare att säga ”gjorde en bra affär i USA”. As I write this, står en dollar i 8:24. Inte riktigt lika göttigt.

- Florida lägger på en state sales tax på 6%. Du kan mig veterligt inte begära en refund på flygplatsen (möjligt att enstaka butiker tillämpar någon annan praxis – typ ger dig 6% rabatt – men jag har aldrig någonsin fått tillbaka den sales tax jag betalat). Denna sales tax brukar sällan/aldrig synas i prisuppgifter, vare sig online eller i butiken. Den bara är.

:: hkn ::

PS. Alla delstater är fria att sätta sin egen sales tax. Oregon, Montana, New Hampshire och Delaware lägger inte på någon sådan skatt. Tennessee lägger på 9,45%. Den här länken kan kanske vara till hjälp: http://taxfoundation.org/article/state-and-local-sales-tax-rates-2014
30 jan. 2015 04:16
Hkn, du kan dina fakta.

Du tar upp en sak som många missar och det är just “sales tax” på 6%. Den är, precis som du säger ofta “osynlig” på prislapparna men läggs alltid på i kassan. Staten tar ut sina 6% men varje kommun har sedan rätt att lägga på ytterliggare upp mot 1% så ibland kan man se en nagot hogre procentsiffra.

Förr i tiden kunde man se någon enstaka affär som skyltade med “tax free” men nu ser man det sällan.

Hotellen lägger på ytterliggare avgifter (tax) och beroende på var man är i Florida så kan den totala skatten gå upp mot 12% om inte mer. Vi kallar de gennerellt för “bed tax”.

Hoppas att du inte tog illa upp men din kommentar var bra och jag ville bara ge mina 2 cent till ämnet.
Gunnar, St. Augustine, FL
Av Hkn
30 jan. 2015 04:57
Citerat från Floridanu:
Hkn, du kan dina fakta.

Du tar upp en sak som många missar och det är just “sales tax” på 6%. Den är, precis som du säger ofta “osynlig” på prislapparna men läggs alltid på i kassan. Staten tar ut sina 6% men varje kommun har sedan rätt att lägga på ytterliggare upp mot 1% så ibland kan man se en nagot hogre procentsiffra.

Förr i tiden kunde man se någon enstaka affär som skyltade med “tax free” men nu ser man det sällan.

Hotellen lägger på ytterliggare avgifter (tax) och beroende på var man är i Florida så kan den totala skatten gå upp mot 12% om inte mer. Vi kallar de gennerellt för “bed tax”.

Hoppas att du inte tog illa upp men din kommentar var bra och jag ville bara ge mina 2 cent till ämnet.
Gunnar, St. Augustine, FL
Hehe, nej... tog verkligen inte illa upp.

Bara bra att den här sortens uppgifter blir synliga. Även om tråden handlar om kameror så är det du belyser om hotell särskilt brännande uppgifter eftersom de påverkar de flesta resenärer.

- - -

Låt oss gå ännu lite mer off topic:

- Jag gissar att åtminstone 75% av svenska resenärer till USA reser till antingen New York eller Florida.

- För NYC så betyder ett hotellpris att du förutom state tax på 4% även ska betala city sales tax på 4,5%, room occupancy tax om 5.875% och en additional daily fee som är $1,50 – $7,50 (ett fast belopp och inte en procentsats). Krångligt? You bet!

- Så det Gunnar/Floridanu säger gäller i högsta grad även på andra ställen. Och som sagt, man har även möjlighet att sätta egna skattenivåer lokalt, så kolla i förväg om du reser med tight budget eller ska boka väldigt många hotellnätter.

- - -

Lite perspektiv: Hotellnotan kröns med 20% VAT i London och med 12% moms på hotell i Sverige (25% om det är konferensarrangemang).
Och sedan tillkommer förstås incheckning av väskor om man flyger lågprisbolag och avgift även på SAS för val av flygstol om man absolut vill sitta i 16A.

Ska man bli upprörd? Knappast. Uppmanar alla att googla 'sales tax' eller 'local taxes' samt sitt resmål om man vill slippa överraskningar, till exempel när man köper en Canon digitalkamera (nu var vi tillbaka till trådens ämne igen).

Mitt tips: Just deal with it – resandet innehåller ju mervärden betydligt större än att undvika procentsatser,
tycker

:: hkn ::