Koh Chang och öarna runt om

Av Piam
28 aug. 2013 15:04
Visningar: 2430
Hej!
Vi kommer till Koh Chang, men vill endast vara där i 2 nätter innan vi drar iväg på en ö-luffning bland öarna. Vi vill inte till White Sand Beach - bland turisterna och charterresenärerna, utan vi vill ha en fin strand, gärna en bungalow vid vattnet och det kan finnas pool, men är inget måste.

Hur är Siam Beach Resort på Koh Chang? Värt att stanna där i 2 nätter?

Vilka öar rekommenderar ni och vilka hotel/resorts?

De öar vi har gjort är Koh Mak och Koh Kood, men självklart kan vi åka dit igen ifall ni har bra tips vad vi kan göra. Sist hade vi små barn och gjorde inga utflykter i den bemärkelsen, men nu är de äldre, 8 + 10 år, och vi vill se lite: snorkla, vattenfall, etc.

Hur är det med öarna Koh Rang, Koh Kradan, Koh Raet - är det några fina öar att bo på och stanna några dagar?

Tacksam för svar.
Av Kentbra
31 aug. 2013 05:11
Men varför sätta sig på en ö som Koh Chang.
Allt är dubbelt så dyrt som på fastlandet.
Av Piam
31 aug. 2013 08:16
Hej! Jag tar gärna emot förslag vart vi kan åka istället när vi har landat i Trat. Vi är flexibla...Finns det någon annanstans vi kan åka som kanske ligger på fastlandet istället?
31 aug. 2013 09:35
Hej!
Personligen hade jag inte valt Siam. Beroende på vilken tid ni skall bo där, men vi bodde på Lonley Beach, där Siam ligger, under jul-nyår förra året och det var rena ryssinvasionen efter nyår. Speciellt på Siam! Dessutom såg stället lite trist ut. Dock är Lonley en underbar strand att bo vid!
Vi tog ett par nätter på Kood på ett ställe som heter Siam Beach. Ej att förväxla med den på Chang. Ligger vid en helt underbar liten vik. Kommer att återvända dit kommande vinter.
Seastone
Av Piam
1 sep. 2013 10:37
Hej Seastone. Om jag förstod dig rätt så verkade Siam Beach Resort på Koh Chang, se tråkig ut? Vi ska bara vara där i 2 nätter o sedan till ngn annan ö utanför. Verkar ju som om Siam Beach på Koh Kood blir ett måste....:-). Men vart ska man bo om man kommer till Koh Mak?
Av Piam
1 sep. 2013 10:38
Förresten, vi åker nu under november....
2 sep. 2013 10:48
Hej!
När ni bor på Lonley skall ni defenitivt gå upp till byn och äta på Magic Garden. Drivs av en engelsman o hans thailändska fru. God mat o bra service. Om ni är där, missa inte deras brownie till efterrätt! Himmelsk god! Restaurangen ligger längst upp i backen i den södra delen av byn. I vintras hade den fullt av blinkande blåa lampor i träden, så den syns på långt håll. Vill ni ha hjälp med att boka olika transporter skall ni göra detta hos en liten "resebyråkiosk" som ligger precis i börja av själva byn, alltså i den norra delen. Precis innan ni passerar vägbron. Nannarin o hennes dotter Ae har hjälpt oss med mängder av bokningar. Fullservice! När det gäller boende på Maak, så verkar Lazy Day Resort bra. Tyvärr för oss så var där fullbokat när vi åker till vintern, så vi har bokat ett par nätter på Ao Kao White Sand. Verkar också jyst. Jag tror inte ni blir besvikna på Siam på Kood!
Seastone
2 sep. 2013 10:59
Hej igen!
När det gäller in kommentar om Siam på Chang, så gäller det som jag skrev bar hur jag uppfattade den från strandsidan. Vet ej hur standarden är på boendet. Erkänner att jag kan vara färgad av det faktum att det nästan bara pratades rysska när jag passerade på stranden utanför hotellet.
Seastone
Av Piam
4 sep. 2013 22:28
Hej!
Vi funderar nu på GajaPuri Resort, då denna ska ligga på en fin strand som heter Kai Bae.
Men jag tycker att priserna har stegrat rejält senast vi var på Koh Chang, 2010. Ska man verkligen betala närmare 3500 - 4000 Bht/natt inkl frukost för 2 vuxna och 2 barn? Jag tycker det låter mycket för Thailand.

Eller är det så att jag lever på gamla sägner - allt är billigare i Thailand?

Jag försöker pruta via mail - men det fungerar inte. Då återkommer de till mig och nergraderar mig till mindre bungalows,etc.

Skall jag ha is i magen och boka allt när jag är på plats kanske?? Vi är ju inte där förrän i slutet av oktober...Lär väl inte vara högsäsong då.
Av Hille2
5 sep. 2013 07:18
Kai Bae äe en mysig strand men tänk på att om det är en lågvattenperiod som ni åker i så kan det förekomma dagar då det inte alls går att bada pga att vattnet är så lågt.

I slutet av oktober så finns det hur mycket boende som helst ledigt. De dyraste hotellen brukar dock alltid vara förmånligast att boka i förväg. Själv skulle jag inte boka i förväg i oktober om jag inte hade varit på plats och sett hotellet och omgivningen först.