Kalifornien semester tips

17 mars 2012 21:40
Visningar: 5400
Hej allesammans!
Jag och sambon planerar 2-3 veckors resa till Kalifornien i september.
- Var hyr man bil, vad brukar det kosta per dag och kan man lämna bilen i en annan stad? Vilka regler gäller det i usa för att få hyra en bil för två?
- På vilken sajt söker jag bästa flygresor.
- Boka hotell hemifrån eller bara för första stoppet när man landat?

tack på förhand!
17 maj 2012 17:38
Hej

Vilken underbar resa ni har framför er. Jag och min sambo åkte dit i augusti 2011 och åkte från SF längs highway one till LA, vidare till SD och sedan in till Las Vegas. Därifrån flög vi sedan hem. Jag kan verkligen rekommendera denna rutt. Vi såg förvisso inte några av alla nationalparker runt omkring men tänkte att vi tar det nästa gång och kunde därför ta vår tur i lugn och ro. Helt underbart.

Vi hyrde bil från alamo, men det bästa är att googla och jämföra priser. Flyg likaså, bara att googla massvis. Jag tror vi bokade från Flygresor.se eller flygstolen.se eller någon av dessa. Vad gäller hotell beror det på vad ni vill ha för standard. Vi bokade en hel del hemmifrån och hade några nätter spontant på plats. Vi ville dock inte bo på de billigaste motellen längs motorvägen och då tror jag det kan vara bra att boka hemmifrån, inte minst för att man slipper leta efter ett hotell som är ledigt och passar. Men kanske inte alltid ekonomiskt det bästa. Jag har sammanställt vår budget här: http://tillvaron.se/bila-i-kalifornien-budgettips så gå gärna in där och titta om du undrar över priser och så. Där kan du kanske få lite tips på annat också och om inte annat fråga mig så svarar jag på allt.

ha en underbar resa i alla fall. Ni kommer inte ångra att ni åkte dit.
Av Zodezo
27 juli 2012 13:34
Vi har precis kommit hem från våran roadtrip i USA. Vi åkte San Francisco - Los Angeles - Las Vegas. Kika gärna in i min blogg för att läsa om våran resa och få tips :-) Bara att du hör av dig om du har några frågor eller funderingar :-) http://blogg.zodezo.se/category/usa-2012/

Vi bokade flyg på expedia och hotell på booking.com, allt bokades innan vi åkte.
Vi bokade hyrbil hos hertz via telefon här i Sverige för att vara säkra på att få med alla försäkringar och för att se till att det inte skulle bli någon envägsavgift. Vi betalade 3800 kr för två veckor och full tank. Vi blev påbackade på en parkering så det blev en del märken på ena sidan baktill, men behövde inte ens betala någon självrisk. Mycket nöjda!
Av Annl
29 juli 2012 21:03
Förra sommaren var vi på roadtrip i USA och hyrde då bil via Alamo och det fungerade hur bra som helst och var dessutom det billigaste. Stora bilar och inga problem att lämna å ett ställe och hämta på ett annat.

Vi bokar alltid hotell hemifrån; varför spilla tid på att leta hotell när du är på plats? Bättre att använda den tiden till att njuta av att vara i USA.
Citerat från alanya2011:
Hej allesammans!
Jag och sambon planerar 2-3 veckors resa till Kalifornien i september.
- Var hyr man bil, vad brukar det kosta per dag och kan man lämna bilen i en annan stad? Vilka regler gäller det i usa för att få hyra en bil för två?
- På vilken sajt söker jag bästa flygresor.
- Boka hotell hemifrån eller bara för första stoppet när man landat?

tack på förhand!
8 aug. 2012 20:48
Hej :)

Jag och min sambo har precis kommit hem från 3 fantastiska veckor i Californien.

Vi hyrde bil hos Hertz. Hade den i 14 dagar och betalde ca 4200 kr (toyota Camry). Extra førare betalar man på plats. Vi hämtade vår bil i Las Vegas och lämnade den i San Francisco. Jätte smidigt!
Tänk på att de är speciella regler om man är under 25 år!

Finns många sidor att hitta resor tex www.finn.no eller expedia.se.

Vi bokade hotell i Vegas, San Diego, LA, San Francisco och New York hemifrån.. eftersom vi inte helt visste vart vi ville stoppa mellan LA och SFO hade vi med dator och bokade dagen innan på hotels.com.
Det gick jätte bra. Hittade rum før 2 personer med parkering och frukost før 500 Kr.

Ni borde absolut inte missa Sea world, Universal studios, Hearst Castle och Alzatraz ;)

En annan sak jag kan rekomendera är att ta helikoptertur øver Grand Canyon. Bästa jag gjort i hela mitt liv!

Trevlig resa! :)

Mvh

Martina Karlsson
9 aug. 2012 09:08
Hej! Vi var i USA mellan 14 juni och 5 juli iår. Vi åkte till San Francisco sen körde vi -PCH-LA-San Diego-Grand Canyon- Las Vegas. Vi flög hem från Las Vegas. När vi bokade flyg gjorde vi det via "momondo.com" Där kan du klicka så att du flyger hem från annan ort. Vi hämtade bilen i SF och lämnade den i Las Vegas. Inga problem! Det kostade ca 4500 för en stor bil i 3 veckor! Vi bokade och betalade alla hotell hemifrån via hotels. Det kändes skönt att kunna trycka in ett hotell i GPSen och så tar den en direkt dit. Vi tyckte det var skönt att slippa slösa tid på att leta efter hotell. Om ni vill kan ni kolla vår blogg där vi har lagt upp en massa foton och skrivit lite om vår resa. Det kanske ger er lite tips, "lazarevski.wordpress.com" Ni har en underbar resa framför er! Vi vill dit igen! Hör gärna av er om ni undrar något.

MVH / Ellie