Icelandair till USA: när väljer man sittplats?

28 sep. 2013 12:04
Visningar: 1025
Hej!

Nu på tisdag (1.10.) flyger vi med Icelandair Stockholm- Orlando. Vi bokade flygbiljetterna i januari genom Ticket. Enligt information vid bokningstillfälle skulle online check- in ske 24 respektive 36 timmar före avresa. Så som vi uppfattade det är det även då man väljer sittplatser. Nu visar det sig när vi kollade upp vår resa på checkmytrip och flygbolagets hemsida igår kväll att nästintill alla sittplatser är reserverade med undantag för några få. Vi är två vuxna och ett barn (5år) och inser 4 dagar före avresa att nej, inte en chans att vi får sitta tillsammans. Imorse kunde vi ringa Icenlandairs kundtjänst som fixade sittplatser åt oss (tur det!) men det blir rad 34- allra sista och sämsta sittplatserna.
Min fråga är: när skulle vi egentligen ha valt sittplatserna? Det är uppenbart att vi saknar information som alla andra verkar ha fått? Ticket har inte kontaktat oss mer ang. vår resa förutom själva resebekräftelsen i januari. Vad har vi missat? Vi är resevana om än mest inom Europa. Vi är vana att boka sittplatser online ca 24 timmar före avresa.
Tacksam för information från er som vet vad vi gjorde " fel"! :)
Av Daytona
28 sep. 2013 12:38
Kan det vara så att Icelandair öppnar sin platsbokning ( via hemsidan) 90 dagar innan, som en del flygbolag gör? Man kan ju oftast logga in på resp flygbolags hemsida med bokningsnumret man använder på checkmytrip

Bara en tanke...
28 sep. 2013 14:09
Tack för svaret Daytona!
Det är mycket möjligt att det är som du säger. Men: var kommer informationen ifrån? Jag ser inget om just val av sittplatser på Icelandairs hemsida. Så besviken. Jag brukar ha riktigt bra koll på våra resor och förstår inte riktigt hur jag kunde missa detta.
Av Peter_o
28 sep. 2013 16:12
Jag bokar alltid plats samtidigt med köp av biljett, och det ska mycket till för att jag ska använda mig av en resebyrå för en resa till USA. De krånglar bara till det. Det är mycket enklare att köpa biljetterna direkt från bolaget. Nu har jag inte åkt med Icelandair, men självklart bokar man inte plats 2-3 dagar i förväg.

Däremot hade du inte behövt vara orolig om du fått spridda platser. Det skulle förvåna mig mycket om inte flygande personal sett till att ni fått sitta bredvid varandra (fast flyger ni med Norwegian är jag inte lika säker).

/PeterO
Av Daytona
28 sep. 2013 16:37
Har du facebook ? Isåfall så kan du ju ställa frågan på deras sida där
29 sep. 2013 08:26
Man brukar kunna logga in på sin bokning på flygbolagets hemsida och boka platser där. Däremot fungerar det inte alltid om man köpt biljetterna hos en resebyrå, det beror på resebyrån och flygbolaget.
Många flygbolag pre-seatar ofta barnfamiljer och rullstolsburna passagerare så det brukar fixa sig.

På Norwegian, som nämndes ovan, finns det ingen som behöver göra detta utan det hänger på check in-personalens goda vilja. Men många har betalt för specifika platser.
Av O_n
3 okt. 2013 14:17
Bokar man på Icelandairs egen hemsida så bokar man sina platser samtidigt som man gör själva bokningen. Vi köpte biljetter ca 4 månader innan avresa och bokade platserna vid samma tillfälle, mycket smidigt. Det är samma sak vid SAS och Air Chinas långflyg.
3 okt. 2013 14:32
Citerat från Vero3010:
Tack för svaret Daytona!
Det är mycket möjligt att det är som du säger. Men: var kommer informationen ifrån? Jag ser inget om just val av sittplatser på Icelandairs hemsida. Så besviken. Jag brukar ha riktigt bra koll på våra resor och förstår inte riktigt hur jag kunde missa detta.
Nog lätt att missa. Upptäckte det själv genom att våra flygtider ändrats och fick då gå in på UA egen sida för att kolla min reservering. Där såg jag att man kunde reservera sina sittplatser redan nu drygt 2 månader före avresa. Däremot kunde jag inte reservera ned SAS (förra året) till USA förrän 24 timmar före. Eller var det bara jag som inte lyckades klura ut hur.
Av Peter_o
3 okt. 2013 23:20
Citerat från Nisse524:
Däremot kunde jag inte reservera ned SAS (förra året) till USA förrän 24 timmar före. Eller var det bara jag som inte lyckades klura ut hur.

Jag har aldrig haft problem med att reservera platser på SAS. Går bra att göra i samband med beställning av biljetter flera månader i förväg.

/PeterO
4 okt. 2013 08:09
Hallå.

Det var inte vår ursprungliga flight men blev ombokade till SAS från Continental. Vad jag kommer ihåg var jag inne på bokningen men kunde inte reservera platser. Nu var vi bara två så det var inte hela världen om vi inte hamnade exakt bredvid varandra varför jag inte lade ner ngn större själ i det. Däremot är platsreserveringen för resan till jul o nyår redan klar. www.seatguru.com är rätt bra för att kolla vilka platser som man INTE skall välja på sin 8 timmars flygresa.