Hur skaffar man visum till Thailand för mer än 3 månaders vistelse?

Av Yoshay
21 nov. 2013 15:37
Visningar: 6151
Hej!

Vi bor i Kalmar och vi har inte tid eller råd för att åka upp till Stockholm för att ansöka visumet och vänta 4 dagar tills vi får det. Finns det nåt annat sätt att skaffa visum för mer än 3 månaders vistelse i Thailand?

Tack på förhand
Yoshay
Av Sierra
21 nov. 2013 16:28
Ansök om Tourist Visa Double Entry så får du 2x60 dagar där varje 60-dagars Visa kan förlängas med 30 dagar på ett immigration office i Thailand. Dock måste du lämna landet efter 60+30 dagar för att aktivera nästa 60 dagar. Du kan återvända direkt och behöver alltså inte stanna över natt i annat land.

Ansökan kan du göra per post på Thai Consulate i Göteborg där du har all info i länken.
http://www.thaiconsulate.se/
Av Yoshay
21 nov. 2013 18:36
Citerat från Sierra:
Ansök om Tourist Visa Double Entry så får du 2x60 dagar där varje 60-dagars Visa kan förlängas med 30 dagar på ett immigration office i Thailand. Dock måste du lämna landet efter 60+30 dagar för att aktivera nästa 60 dagar. Du kan återvända direkt och behöver alltså inte stanna över natt i annat land.

Ansökan kan du göra per post på Thai Consulate i Göteborg där du har all info i länken.
http://www.thaiconsulate.se/
Tack så hemsk mycket för införmationen. Det låter mycket bra :)
28 nov. 2013 22:13
Hej,

Sierra, du som har sån koll: betyder det att om jag ansöker om single entry så är det längsta visum jag kan få 60 dagar? Jag hade tänkt att stanna i ca 3 månader och inte lämna Thailand alls under den tiden och hade i min enfald tänkt att jag kunde få ett single entry för hela perioden.

Hälsningar
Erika
Av Hille2
28 nov. 2013 22:21
Du kan förlänga ditt single entry på immigrationen. Då får du stanna i 90 dagar.
Av Sierra
28 nov. 2013 22:25
Erika,

Hille2 har rätt och det är som jag skriver i mitt inlägg ovan, "varje 60-dagars Visa kan förlängas med 30 dagar på ett immigration office i Thailand". Inrese- och avresedagar räknas in i de totala 90.
2 dec. 2013 08:12
Hej,

och tack för svar! Hoppas att det är ok med några frågor till? :)

Finns det ett immigration office på Lipe? Jag kommer att vara där när 60-dagars gränsen närmar sig.

Och om man måste visa på en resa ut från Thailand, dels när jag ansöker om visum men också när jag reser till Thailand, behöver den resan då vara bokad vid 60-dagars gränsen eller vid 90-dagar?

Tusen tack på förhand för er hjälp.
/Erika
Av Hille2
2 dec. 2013 08:56
Sierra har nog bättre koll på om det går att förlänga visumet på immigrationen på Lipe. Men det räcker med en utresebiljett inom den 90:de dagen för visumet. På immigrationen brukar de inte kolla utresebiljetten, men det finns ju ingen garanti för att de inte gör det.
Av Sierra
2 dec. 2013 10:14
Erika,

Det finns Immigration Office på Lipe, dock endast för "enklare" ärenden. Den tillkom för att kunna hantera ankommande/avresande resenärer till/från Thailand från/till Langkawi i Malaysia, alltså de som reser båtledes.

Du kan inte förlänga ditt Visa med 30 dagar på Lipe, du måste ta dig till ett "riktigt" Immigration office. Det närmaste finns vid Tammalang Pier utanför Satun Town dit du kan åka direkt speedboat från Lipe.

Lite övrig info som inte har med din fråga att göra:

Det går inte att betala ev overstay på Lipe som en del tycks tro. De måste alltså om de skall till Langkawi åka via Satun som kanske kommer som en överraskning.

För att komma direkt till Lipe från Malaysia måste ditt hemland ingå i avtalet med Thailand som innebär att du inte behöver Visa. Det innebär att ditt hemland ingår bland de 48 länder som har Tourist Visa Exemption som är ett undantag från Visa-krav och per automatik ger 30 eller 15 dagar beroende på om du anländer till landet med flyg eller över land/sjö.
2 dec. 2013 19:20
Hej igen,

tack igen!

Jag är lite förvirrad av det du skriver, Hille,men bara för att jag är trögtänkt. :-D Menar du utresan måste vara bokad inom 90 dagar från att jag får mitt visum, t ex jag får mitt visum 1/1 2014 men reser inte in i Thailand förrän 17/1, så då behöver utresan vara vara bokad till senast 31/3 dvs 90 dagar efter 1/1? Och inte till 90 dagar efter inresan?

Och om jag då bokar en utresa till 31/3, enligt exemplet ovan, och sedan åker till immigration för att förlänga visumet med 30 dagar till, måste jag då visa upp en ny utresa, senast 30/4?

Sierra, tusen tack för infon om Lipe. Jag funderar nu på om jag inte ska se till att förlänga visumet innan jag åker ut till Lipe. Jag ska vara på Lipe senast 14/3 men är förmodligen nånstans vid Lanta/Koh Jum och därikring innan dess så jag funderade på om det finns ngt immigration office där i krokarna?
Av Hille2
2 dec. 2013 21:44
Det är 90 dagar från inresan som gäller för visum, dvs du kan stanna i Thailand i 60 dagar och sedan förlänga med 30 till på immigration. Kommer du till Thailand den 17/1 så kan du alltså stanna i 90 dagar från det datumet (obs att inrese och utresedagen räknas) om du förlänger ditt visum med 30 dagar. Själva förlängningen kan du göra när som helst, du behöver inte vänta till sista dagen.

Hur noga man är på immigrationen med att kolla att man har en utresa bokad vet jag inte. Det har i alla fall aldrig hänt att de kollat mig, trots att jag förlängt visum många gånger.
Av Sierra
2 dec. 2013 22:34
Citerat från Erikaperika:

Sierra, tusen tack för infon om Lipe. Jag funderar nu på om jag inte ska se till att förlänga visumet innan jag åker ut till Lipe. Jag ska vara på Lipe senast 14/3 men är förmodligen nånstans vid Lanta/Koh Jum och därikring innan dess så jag funderade på om det finns ngt immigration office där i krokarna?
Du har ett Immigration Office i Krabi Town på Utarakit Road. När du ansöker om förlängning med 30 dagar skall du ha med dig två fotokopior av dessa pass-sidor: personlig information, Visa stämpel och arrival/departure card nummer. Dessutom två passfoton och priset för förlängningen kostar 1900 THB.
3 dec. 2013 21:41
Citerat från Hille2:
Det är 90 dagar från inresan som gäller för visum, dvs du kan stanna i Thailand i 60 dagar och sedan förlänga med 30 till på immigration. Kommer du till Thailand den 17/1 så kan du alltså stanna i 90 dagar från det datumet (obs att inrese och utresedagen räknas) om du förlänger ditt visum med 30 dagar. Själva förlängningen kan du göra när som helst, du behöver inte vänta till sista dagen.

Hur noga man är på immigrationen med att kolla att man har en utresa bokad vet jag inte. Det har i alla fall aldrig hänt att de kollat mig, trots att jag förlängt visum många gånger.
Hej igen Hille2!

Stort tack igen.

Mina funderingar kring utresan kommer sig av att jag hade för mig att jag behövde visa en utresa redan när jag ansöker om visumet här i Sverige? Eller är det en missuppfattning av mig?
Av Hille2
3 dec. 2013 21:44
Ja det måste du. Om du inte har tur och får en tillmötesgående handläggare.
3 dec. 2013 21:45
Citerat från Sierra:

Du har ett Immigration Office i Krabi Town på Utarakit Road. När du ansöker om förlängning med 30 dagar skall du ha med dig två fotokopior av dessa pass-sidor: personlig information, Visa stämpel och arrival/departure card nummer. Dessutom två passfoton och priset för förlängningen kostar 1900 THB.
Men tack igen och vad perfekt! Det låter som ett bra alternativ med Krabi. Jag ska dit och möta upp min kille den 14:e mars så om jag kommer dagen innan så kan jag fixa förlängningen då. Och toppen med info om vad jag behöver ha med mig. Nu kan jag ju fixa det hemma redan.

Sen åker vi vidare med färjan till Lipe när han kommer den 14:e. (Och tack vare dina andra inlägg i den frågan, om hur man tar sig till Lipe smidigast, har vi hittat bra anslutningar. Tack för det också!)
3 dec. 2013 21:46
Citerat från Hille2:
Ja det måste du. Om du inte har tur och får en tillmötesgående handläggare.
Som jag misstänkte då. Jaja, bara att fixa. Det är ju inte några stora pengar det handlar om tänker jag... Funderade på att jämföra ett billigt flyg ut från Thailand till ngt grannland och färja från Lipe till Langkawi. Vilket som helst av de alternativen borde väl vara ok vad gäller visumansökan?
Av Hille2
3 dec. 2013 21:48
Ja, det går med vad som helst, bara det är en biljett ut ur landet. Alltså både buss och båt och flyg :)
19 dec. 2013 19:33
Tack för all hjälp, Hille2 och Sierra! Nu är visumet ordnat.
Bara att vänta in avresan nu då... :-)
21 feb. 2014 16:29
Hej från Thailand!

Jag kommer att befinna mig nära Krabi inom kort och tänkte då förlänga visumet med 30 dagar. Jag undrade om det är någon som vet om kontoret där är öppet varje dag (mån-sön)?

Soliga hälsningar,
Erika
Av Sierra
21 feb. 2014 17:03
Immigration Office i Krabi Town är öppet mån-fre 08.30-16.30.
1 mars 2014 13:01
Hej igen,

Planerna har ändrats och jag kommer att åka hem fem dagar efter att mitt visum gått ut. Kostnaden för att förnya visum+resan till Krabi blir väl ungefär samma summa som att betala overstay, om jag inte räknat fel (overstay kostar väl 550 THB/dag) så jag funderar på om jag bara ska betala för overstay när jag åker hem (i Bangkok). Är det ok att göra så eller kan det ha negativa konsekvenser, t ex om jag vill söka visum hemifrån ngn fler gång?

Med vänlig hälsning,
Erika
Av Sierra
1 mars 2014 14:30
Overstay kostar 500 THB/dag och det innebär inga framtida konsekvenser.