Hur fungerar dator på flygplanet? Ström? Wi-Fi?

Av Mt4
14 juni 2013 19:17
Visningar: 10026
Vad har de för uttag på flygplanen när man ska plugga in datorn? Batteriet lär aldrig räcka hela resan så någonstans behöver jag få mer kräm.
Behöver jag köpa någon adapter?

Wifi? Finns det på långflygningar?

Tacksam för svar!
Av Moth63
14 juni 2013 20:39
Väldigt få bolag har det, tror endast det är norwegian som har, sen tror jag det är batteridrift som gäller hela vägen
Av Bibby
14 juni 2013 21:21
Citerat från Mt4:
Vad har de för uttag på flygplanen när man ska plugga in datorn? Batteriet lär aldrig räcka hela resan så någonstans behöver jag få mer kräm.
Behöver jag köpa någon adapter?

Wifi? Finns det på långflygningar?

Tacksam för svar!
Omöjligt att svara på en så allmän fråga.

Beror helt på flygbolag, flygplanstyp, vilken klass det är, etc.

Du får gå in på de flygbolags hemsidor du är intresserad utav och läsa vad de skriver. En del är mycket informativa, en del inte.
Du kan få en hint om hur det är på seatguru.com.

Många bolag uppdaterar sina plan för wifi, AF uppdaterade just några B777 som trafikerar NYC.
DY har nog på sina flesta flygningar som nämndes ovan, även TK har på en del flygningar, iaf i premiumklasserna. TG har det installerat rent tekniskt men saknar tillstånd från nån myndighet.
Av Mt4
14 juni 2013 22:51
Citerat från Bibby:
Citerat från Mt4:
Vad har de för uttag på flygplanen när man ska plugga in datorn? Batteriet lär aldrig räcka hela resan så någonstans behöver jag få mer kräm.
Behöver jag köpa någon adapter?

Wifi? Finns det på långflygningar?

Tacksam för svar!
Omöjligt att svara på en så allmän fråga.

Beror helt på flygbolag, flygplanstyp, vilken klass det är, etc.

Du får gå in på de flygbolags hemsidor du är intresserad utav och läsa vad de skriver. En del är mycket informativa, en del inte.
Du kan få en hint om hur det är på seatguru.com.

Många bolag uppdaterar sina plan för wifi, AF uppdaterade just några B777 som trafikerar NYC.
DY har nog på sina flesta flygningar som nämndes ovan, även TK har på en del flygningar, iaf i premiumklasserna. TG har det installerat rent tekniskt men saknar tillstånd från nån myndighet.
Ska åka till Australien, via Hongkong, med Cathay Pacifics Boeing 777-300ER och AIRBUS A330-300. Economy.

Lite för långt för att batteriet ska hålla, även med det bästa nyladdade... därav min fråga.
OM det finns eluttag; hur ser de ut/behövs adapter?
Av Mt4
14 juni 2013 23:07
Citerat från Mt4:
Citerat från Bibby:
Citerat från Mt4:
Vad har de för uttag på flygplanen när man ska plugga in datorn? Batteriet lär aldrig räcka hela resan så någonstans behöver jag få mer kräm.
Behöver jag köpa någon adapter?

Wifi? Finns det på långflygningar?

Tacksam för svar!
Omöjligt att svara på en så allmän fråga.

Beror helt på flygbolag, flygplanstyp, vilken klass det är, etc.

Du får gå in på de flygbolags hemsidor du är intresserad utav och läsa vad de skriver. En del är mycket informativa, en del inte.
Du kan få en hint om hur det är på seatguru.com.

Många bolag uppdaterar sina plan för wifi, AF uppdaterade just några B777 som trafikerar NYC.
DY har nog på sina flesta flygningar som nämndes ovan, även TK har på en del flygningar, iaf i premiumklasserna. TG har det installerat rent tekniskt men saknar tillstånd från nån myndighet.
Ska åka till Australien, via Hongkong, med Cathay Pacifics Boeing 777-300ER och AIRBUS A330-300. Economy.

Lite för långt för att batteriet ska hålla, även med det bästa nyladdade... därav min fråga.
OM det finns eluttag; hur ser de ut/behövs adapter?
Hittade detta på Cathays sida:
https://www.cathaypacific.com/cpa/en_DK/whatonboard/communication/email_power#CountryDD

Någon som förstår vad de menar, behövs adapter eller annat?

.
Av Tubbe
15 juni 2013 13:16
Citerat från Mt4:
Vad har de för uttag på flygplanen när man ska plugga in datorn? Batteriet lär aldrig räcka hela resan så någonstans behöver jag få mer kräm.
Behöver jag köpa någon adapter?

Wifi? Finns det på långflygningar?

Tacksam för svar!
Hej,
Angående batteritiden så köp en Mac. Då har du kraft från CPH -BKK utan problem ;O)

/ T
15 juni 2013 15:33
Kanske irrelevant, men behöver man verkligen sitta framför en dator en hel flygresa? Förstår det dock om man är på affärsresa och måste använda all tid till jobb.
Av Mt4
16 juni 2013 04:03
Citerat från Tubbe:
Citerat från Mt4:
Vad har de för uttag på flygplanen när man ska plugga in datorn? Batteriet lär aldrig räcka hela resan så någonstans behöver jag få mer kräm.
Behöver jag köpa någon adapter?

Wifi? Finns det på långflygningar?

Tacksam för svar!
Hej,
Angående batteritiden så köp en Mac. Då har du kraft från CPH -BKK utan problem ;O)

/ T
Cph-Bkk räcker inte, ska åka många timmar till, blir ARN-LHR-HKG-SYD
Av Mt4
16 juni 2013 04:08
Citerat från Marie78:
Kanske irrelevant, men behöver man verkligen sitta framför en dator en hel flygresa? Förstår det dock om man är på affärsresa och måste använda all tid till jobb.
Svar: ja. Det är nödvändigt för att min handikappade son ska klara av att resa så långt. 24 h i luften kommer vara nog jobbigt för honom, att i det läget behöva sitta stilla utan något bekant fungerar inte. Inget jag tänker försvara eller förklara ytterligare, det är helt enkelt så det är.
21 apr. 2015 14:37
Givetvis vill man kunna se en film eller spela några spel eller surfa chatta eller de 100-tals andra saker man kan göra med en dator istället för att sitta och titta på långfilmen som visas som man såg på bio för 3 månader sen, det kanske inte ens är en film som man vill se, då har man datorn full med filmer som man VILL SE, fler och fler bolag erbjuder wifi på längre flygningar till och med SAS har nått plan som kör med detta, hårddrar man det så är det en fråga om valmöjlighet, vill jag sitta rakt upp och ner och titta på vad som nu visas så kan jag göra det, vill jag spela ett spel på laptopen så kan jag det, se en film på sagda laptop, skriva, läsa, lyssna på diverse saker från laptopen, du ökar din egna underhållning flera gånger om med en dator, man ska kunna ha valet
Av Moltas
21 apr. 2015 15:05
Min erfarenhet av WIFI är att det är väldigt dålig uppkoppling. Möjligen surfa om du inte har bråttom och kolla mailen.

//M