Hotels.com

Av Ranca
18 maj 2010 21:17
Visningar: 6066
Jag är av någon anledning lite skeptisk till att använda hotels.com. Brukar leta hotell där men sedan gå till hotellsidan för att göra själva bokningen. I regel är det ungefär samma priser på hotels.com som på hotellets sida.
I år ska jag till Kanada och det är mkt stor skillnad där hotels.com ligger 30-40% under i pris.
Tacksam för era erfarenheter av att boka med hotels.com vad har fungerat? Vad har inte fungerat?
19 maj 2010 00:40
Inget konstigt att boka med hotels.com. Utomlands är inte alltid skatterna inräknade i priset man ser, men man ser priset innan man betalar iallalfall. Har nog använt dem flera gånger o det funkar ok. Avbokningsvillkor brukar också vara OK. Man kan alltid logga in o kolla på sin bokning, få den på engelska även om man bokat på den svenska siten... Är priset bra så kör!
19 maj 2010 18:35
Har bokat med hotels.com flera gånger utan problem, däremot tycker jag det är mer sällan de är billigast numera så jag brukar oftast boka med andra siter men visst har det funkat bra de gånger vi bokat genom dom.
Angående att boka via externa hotellbokningssiter så skulle jag nog vilja påstå att det till minst 90% av de gånger vi bokat hotell finns någon bokningssite som har lägre pris än hotellets egen bokningssida och vi bokar alltid där rummet vi är intresserad av är billigast och det brukar funka skitbra.
Bosse.
Av Sugus
19 maj 2010 18:43
Har aldrig strulat!
19 maj 2010 20:35
Har bokat med Hotels många gånger och det har aldrig varit nåt problem :-)
Av Zahide
19 maj 2010 21:30
När jag nyligen sökte ett hotell gjorde jag en prisjämförelse mellan hotels.com och booking.com och kom fram till att med booking.com blev det billigare. Vet inte om det gäller överlag att booking.com är billigare eller om det var just det hotellet, men det lönar sig säkert att jämföra med olika sidor.
19 maj 2010 22:38
Visst bör man kolla flera sajter, för det mesta brukar det bli hotels.com, booking.com eller resfeber.se (de senaste hade klart bäst pris på Luxor, Las Vegas t.ex). Har på senare tid även bokat med gtahotels.com som hade bäst pris på Rica Stockholm och Scandic St Jörgen i Malmö. Alla funkar. Tycker det är svårt att säga att någon generellt är billigare, det varierar ofta med resmål o datum, så det lönar sig att kolla flera. Håller med om att det i de allra flesta fallen blir billigare att boka via sajt än hotellets egna, även om de erbjuder "stamgäster" särskilda förmånspriser..... (Scandic, Choice exempel jag har erfarenhet av...).
20 maj 2010 07:31
Jag har använt mig av hotels.com och har varit riktigt nöjd. Det har aldrig varit några problem och hotellen har t.o.m varit bättre än jag hade förväntat mig.
20 maj 2010 11:43
Hotels.com är samma företag som Expedia, har bokat där många gånger och det har alltid funkat bra.
Man måste som sagt jämföra olika sidor om man vill ha bästa pris, ingen är billigast på allt.
Vi har inte haft några problem med någon boknigssida och vi har provat ganska många men man bör läsa lite på nätet om sidorna och undvika dem som får mycket klagomål eller man inte kan avgöra om det är en seriös sida. Har man aldrig hört talas om dem eller om de är nya ska man klart kolla upp det extra noga.
Sen får man väga in saker som bonusprogram och liknande, vilket kan ha ett ganska stort värde faktiskt.
20 maj 2010 17:58
kanske är det som floridasidanse skriver att det är samma företag bakom hotels.com och expedia men ajg måste säga att expedia är lättare och bättre att söka via eftersom man får fram slutpriset direkt vid sökningen på expedia, jag tycker är klart enklast man slipper ofoget att det billigaste hotellrummet inte är billigast längre när man väl bestämt sig för att boka.
Citerat från floridasidanse:
Hotels.com är samma företag som Expedia, har bokat där många gånger och det har alltid funkat bra.
Man måste som sagt jämföra olika sidor om man vill ha bästa pris, ingen är billigast på allt.
Vi har inte haft några problem med någon boknigssida och vi har provat ganska många men man bör läsa lite på nätet om sidorna och undvika dem som får mycket klagomål eller man inte kan avgöra om det är en seriös sida. Har man aldrig hört talas om dem eller om de är nya ska man klart kolla upp det extra noga.
Sen får man väga in saker som bonusprogram och liknande, vilket kan ha ett ganska stort värde faktiskt.
20 maj 2010 18:22
Citerat från laplander:
kanske är det som floridasidanse skriver att det är samma företag bakom hotels.com och expedia men ajg måste säga att expedia är lättare och bättre att söka via eftersom man får fram slutpriset direkt vid sökningen på expedia, jag tycker är klart enklast man slipper ofoget att det billigaste hotellrummet inte är billigast längre när man väl bestämt sig för att boka.
Håller helt med!
På hotels.com framgår inte totalpriset direkt vid sökning, använder därför aldrig dem utan Expedia som presenterar priset tydligt, det är dock samma slutpris på båda sidorna alla gånger jag kollat så egentligen spelar det mindre roll. Tror dock att man fortfarande inte kan boka flyg och hyrbil på hotels vilket man kan på Expedia vilket ibland ger lägre pris på boendet.
Av Ranca
21 maj 2010 09:06
Tack för era erfarenheter!
Det blir nog så att jag provar hotels.com denna gång.

Om man bokar via dem och kommer på en kedja där man är medlem, får man ändå tillgodoräkna sig poängen?
Av Sierra
21 maj 2010 09:11
Citerat från ranca:
Om man bokar via dem och kommer på en kedja där man är medlem, får man ändå tillgodoräkna sig poängen?
Ja. Visa ditt medlemskort vid incheckning.
21 maj 2010 09:56
Citerat från ranca:
Tack för era erfarenheter!
Det blir nog så att jag provar hotels.com denna gång.

Om man bokar via dem och kommer på en kedja där man är medlem, får man ändå tillgodoräkna sig poängen?
Min erfarenhet är.

Nej i regel inte, enda undantaget jag varit med om är choice, där kan man efterregistrera sin vistelse och få poäng om man bott i utlandet (de har olika bonusprogram, som svensk kan man inte bli medlem i de internationella, och det skandinaviska kortet går inte att använda i andra länder) man måste bara se till att få någon typ av kvitto på hotellet, det får man inte alltid om man inte ber om det eftersom man ofta betalt i förskott.
Har frågat på många hotell men svaret har alltid varit att inga poäng ges om man bokat via en bokningsagent.
Av Sierra
21 maj 2010 10:06
Citerat från floridasidanse:
Citerat från ranca:
Tack för era erfarenheter!
Det blir nog så att jag provar hotels.com denna gång.

Om man bokar via dem och kommer på en kedja där man är medlem, får man ändå tillgodoräkna sig poängen?
Min erfarenhet är.

Nej i regel inte, enda undantaget jag varit med om är choice, där kan man efterregistrera sin vistelse och få poäng om man bott i utlandet (de har olika bonusprogram, som svensk kan man inte bli medlem i de internationella, och det skandinaviska kortet går inte att använda i andra länder) man måste bara se till att få någon typ av kvitto på hotellet, det får man inte alltid om man inte ber om det eftersom man ofta betalt i förskott.
Har frågat på många hotell men svaret har alltid varit att inga poäng ges om man bokat via en bokningsagent.
Vi har tydligen olika erfarenheter.
5 aug. 2010 10:01
Jag har använt hotels.com många gånger. Sista gången blev det dock rejält struligt då hotels.com inte skickat vidare min bokning korrekt. Fick uppleva fantastiskt otrevlig kundsupport (i Sverige) där de inte tror på mig som kund och slänger telefonluren i örat på mig. Kontaktade sedan kundsupport igen och trots att jag har skriftligt från hotellet som visar att de gjort fel vägrar de acceptera detta. Min slutsats när det väl funkar så är hotels.com helt OK men strular det - usch vilket kasst företag undvik i alla fall i Sverige.
20 aug. 2015 22:19
Har samma upplevelse som Anders_g. Funkar det bra med Hotels.com så är det bra, men strular det så man absolut ingen hjälp.

Vi hade bokat hotell i Kroatien, men fick reda på när vi själva mejlade hotellet TRE DAGAR INNAN avresa att bokningen inte hade bekräftats. Hotels.com visste inte ens om detta när vi ringde dem. De hjälpte oss att boka om.

Hotels.com har dock inte ens svarat på vårt mejl med klagomål om kostnadsökningen för att boka tre dagar innan avfart jämfört med bokningen som vi hade gjort tre månader tidigare, trots att det automatiska svaret lovar att de ska återkomma inom 24 timmar.

Blir det problem så kan ni inte räkna med hjälp ifrån hotels.com....även om det är de som har orsakat det.

Lycka till!

//Peter
21 aug. 2015 06:25
Citerat från Sierra:
Citerat från ranca:
Om man bokar via dem och kommer på en kedja där man är medlem, får man ändå tillgodoräkna sig poängen?
Ja. Visa ditt medlemskort vid incheckning.
Det diffar beroende på sajt. Kan vara så att vissa hotell gör det, men kedjorna tillåter det oftast av olika skäl inte.

1) Är du kunnig kan du (vid förbetalning) räkna ut sajtens provision. Det gillas inte av bokningskanalen. Det är samma skäl som att du inte får ett kvitto av hotellet om du inte betalar direkt till dem.
2) Hotellet vill ha in direktbokningar för att slippa ovanstående inkomstbortfall.

Kort svarat. Det är självklart mer komplicerat än så.
Av Birgere
21 aug. 2015 14:46
Citerat från Robbowan:
Citerat från Sierra:
Citerat från ranca:
Om man bokar via dem och kommer på en kedja där man är medlem, får man ändå tillgodoräkna sig poängen?
Ja. Visa ditt medlemskort vid incheckning.
Det diffar beroende på sajt. Kan vara så att vissa hotell gör det, men kedjorna tillåter det oftast av olika skäl inte.

1) Är du kunnig kan du (vid förbetalning) räkna ut sajtens provision. Det gillas inte av bokningskanalen. Det är samma skäl som att du inte får ett kvitto av hotellet om du inte betalar direkt till dem.
2) Hotellet vill ha in direktbokningar för att slippa ovanstående inkomstbortfall.

Kort svarat. Det är självklart mer komplicerat än så.
Brukar inte provisionen ligga runt 10-15%. Mao så finns det ju an förhandlingsbas om man istället bokar direkt med hotellet.
21 aug. 2015 16:53
Citerat från Birgere:
Citerat från Robbowan:
Citerat från Sierra:
Citerat från ranca:
Om man bokar via dem och kommer på en kedja där man är medlem, får man ändå tillgodoräkna sig poängen?
Ja. Visa ditt medlemskort vid incheckning.
Det diffar beroende på sajt. Kan vara så att vissa hotell gör det, men kedjorna tillåter det oftast av olika skäl inte.

1) Är du kunnig kan du (vid förbetalning) räkna ut sajtens provision. Det gillas inte av bokningskanalen. Det är samma skäl som att du inte får ett kvitto av hotellet om du inte betalar direkt till dem.
2) Hotellet vill ha in direktbokningar för att slippa ovanstående inkomstbortfall.

Kort svarat. Det är självklart mer komplicerat än så.
Brukar inte provisionen ligga runt 10-15%. Mao så finns det ju an förhandlingsbas om man istället bokar direkt med hotellet.
Grejen är ju att många hotell (-kedjor) har best rate guarantee. Kan man presentera ett bevis på lägre pris i samma kategori möts detta.
Av Bergabo
21 aug. 2015 21:50
Jag kan ibland ha svårt att hitta hotellets egen sida. Senast jag behövde direktkontakt med ett hotell i London tvingades jag ringa för att få adressen till hotellets hemsida och mailadress. Fler med samma erfarenheter ?
24 aug. 2015 10:41
Jag har bokat hos hotels.com tidigare utan problem men på sistone har jag hört att NÄR det blir problem så får du ingen hjälp alls. Dessutom tycker jag oftast att de har de dyraste hotellen av bokningssajterna och ett sämre urval än Booking och andra och ofta går din insamlade "gratisnatt" inte att lösa in på flera av de hotelt du spanat in (vanligt i t.ex. London) utan du tvingas ändå boka något dyrare och betala mellanskillnad.

Har använt mig även av Booking eftersom man slipper betala direkt där ibland och även kan avboka enklare.

Häromdagen läste jag en artikel som jag tyvärr inte kan hitta nu om att INTE boka genom hotellsajt. Även om det verkar dyrare att boka direkt med hotellet så kan du oftast förhandla när hotellet ser att du fått ett billigare erbjudande någon annanstans. Det som definitivt gjorde att jag tanker boka mer direkt själv i framtiden är också att den som bokar med hotellet får bättre bemötande. Har de överbokat hotellet så är det inte du som bokat direkt som deras egen kund som står med lång näsa utan hotell och måste få hjälp att hitta nytt. Det är istället du som kanske får rummet med den fina utsikten eller någon annan godbit. Dina pengar går ju till hotellet och inte en bokningssajt från USA...
1 sep. 2015 07:36
Citerat från Barabrittiskt:

Häromdagen läste jag en artikel som jag tyvärr inte kan hitta nu om att INTE boka genom hotellsajt. Även om det verkar dyrare att boka direkt med hotellet så kan du oftast förhandla när hotellet ser att du fått ett billigare erbjudande någon annanstans. Det som definitivt gjorde att jag tanker boka mer direkt själv i framtiden är också att den som bokar med hotellet får bättre bemötande. Har de överbokat hotellet så är det inte du som bokat direkt som deras egen kund som står med lång näsa utan hotell och måste få hjälp att hitta nytt. Det är istället du som kanske får rummet med den fina utsikten eller någon annan godbit. Dina pengar går ju till hotellet och inte en bokningssajt från USA...
Det är väl som så här att de flesta hotell(-kedjor) har någon typ av Best Rate Guarantee. Så kan du hitta (och bevisa) att lägre priser finns så möter man oftast detta - om inga specialförhållanden eller kampanjer är applicerbara.

Ett vanligt "fel" är att jämföra äpplen och päron. Många förstår inte vad de bokat - med eller utan frukost vanligast - och då framförallt de som anländer med externa sajtbokningar.

Extremfallet från när jag jobbade i Oz och en person anlände med en extern bokning där bubbelpool ingick på rummet (fanns inte på hela hotellet p g a K-märkning) och förväntade sig att jag/vi skulle rabattera det externa priset alt. betala rum på ett hotell som hade bubbelpool.

När vi hänvisade till agenten i dessa ärenden (nej, jag kan inte bygga en bubbelpool) så var VÅR service dålig.
Av Birgere
1 sep. 2015 09:08
Citerat från Robbowan:
Citerat från Barabrittiskt:

Häromdagen läste jag en artikel som jag tyvärr inte kan hitta nu om att INTE boka genom hotellsajt. Även om det verkar dyrare att boka direkt med hotellet så kan du oftast förhandla när hotellet ser att du fått ett billigare erbjudande någon annanstans. Det som definitivt gjorde att jag tanker boka mer direkt själv i framtiden är också att den som bokar med hotellet får bättre bemötande. Har de överbokat hotellet så är det inte du som bokat direkt som deras egen kund som står med lång näsa utan hotell och måste få hjälp att hitta nytt. Det är istället du som kanske får rummet med den fina utsikten eller någon annan godbit. Dina pengar går ju till hotellet och inte en bokningssajt från USA...
Det är väl som så här att de flesta hotell(-kedjor) har någon typ av Best Rate Guarantee. Så kan du hitta (och bevisa) att lägre priser finns så möter man oftast detta - om inga specialförhållanden eller kampanjer är applicerbara.

Ett vanligt "fel" är att jämföra äpplen och päron. Många förstår inte vad de bokat - med eller utan frukost vanligast - och då framförallt de som anländer med externa sajtbokningar.

Extremfallet från när jag jobbade i Oz och en person anlände med en extern bokning där bubbelpool ingick på rummet (fanns inte på hela hotellet p g a K-märkning) och förväntade sig att jag/vi skulle rabattera det externa priset alt. betala rum på ett hotell som hade bubbelpool.

När vi hänvisade till agenten i dessa ärenden (nej, jag kan inte bygga en bubbelpool) så var VÅR service dålig.
Men är det inte hotellet självt som matar in faktaupplysningarna och priser på siter som hotels.com, booking.com osv?
1 sep. 2015 09:30
Citerat från Birgere:
Citerat från Robbowan:
Citerat från Barabrittiskt:

Häromdagen läste jag en artikel som jag tyvärr inte kan hitta nu om att INTE boka genom hotellsajt. Även om det verkar dyrare att boka direkt med hotellet så kan du oftast förhandla när hotellet ser att du fått ett billigare erbjudande någon annanstans. Det som definitivt gjorde att jag tanker boka mer direkt själv i framtiden är också att den som bokar med hotellet får bättre bemötande. Har de överbokat hotellet så är det inte du som bokat direkt som deras egen kund som står med lång näsa utan hotell och måste få hjälp att hitta nytt. Det är istället du som kanske får rummet med den fina utsikten eller någon annan godbit. Dina pengar går ju till hotellet och inte en bokningssajt från USA...
Det är väl som så här att de flesta hotell(-kedjor) har någon typ av Best Rate Guarantee. Så kan du hitta (och bevisa) att lägre priser finns så möter man oftast detta - om inga specialförhållanden eller kampanjer är applicerbara.

Ett vanligt "fel" är att jämföra äpplen och päron. Många förstår inte vad de bokat - med eller utan frukost vanligast - och då framförallt de som anländer med externa sajtbokningar.

Extremfallet från när jag jobbade i Oz och en person anlände med en extern bokning där bubbelpool ingick på rummet (fanns inte på hela hotellet p g a K-märkning) och förväntade sig att jag/vi skulle rabattera det externa priset alt. betala rum på ett hotell som hade bubbelpool.

När vi hänvisade till agenten i dessa ärenden (nej, jag kan inte bygga en bubbelpool) så var VÅR service dålig.
Men är det inte hotellet självt som matar in faktaupplysningarna och priser på siter som hotels.com, booking.com osv?
Nej! Om det var så skulle det behövas enorm administration med tanke på hur många sajter det finns som säljer hotellrum. Avtal finns ju med en del i hela djungeln, och i viss mån kan hotellen styra tillgången, men admin, design o s v sköts av agenten. Man skall ju ta/få info'n från hotellet, men det är inte alltid den stämmer för det (mänsklig faktor eller policybeslut?) och sajterna är själva ansvariga för sina egna paket etc, I t ex bubbelpoolsexemplet ovan vete katten var infon kom ifrån. Men hur detaljerad agentens info är beror till viss del på flexibiliteten i systemen.
Av Birgere
1 sep. 2015 09:48
Citerat från Robbowan:
Citerat från Birgere:
Citerat från Robbowan:
Citerat från Barabrittiskt:

Häromdagen läste jag en artikel som jag tyvärr inte kan hitta nu om att INTE boka genom hotellsajt. Även om det verkar dyrare att boka direkt med hotellet så kan du oftast förhandla när hotellet ser att du fått ett billigare erbjudande någon annanstans. Det som definitivt gjorde att jag tanker boka mer direkt själv i framtiden är också att den som bokar med hotellet får bättre bemötande. Har de överbokat hotellet så är det inte du som bokat direkt som deras egen kund som står med lång näsa utan hotell och måste få hjälp att hitta nytt. Det är istället du som kanske får rummet med den fina utsikten eller någon annan godbit. Dina pengar går ju till hotellet och inte en bokningssajt från USA...
Det är väl som så här att de flesta hotell(-kedjor) har någon typ av Best Rate Guarantee. Så kan du hitta (och bevisa) att lägre priser finns så möter man oftast detta - om inga specialförhållanden eller kampanjer är applicerbara.

Ett vanligt "fel" är att jämföra äpplen och päron. Många förstår inte vad de bokat - med eller utan frukost vanligast - och då framförallt de som anländer med externa sajtbokningar.

Extremfallet från när jag jobbade i Oz och en person anlände med en extern bokning där bubbelpool ingick på rummet (fanns inte på hela hotellet p g a K-märkning) och förväntade sig att jag/vi skulle rabattera det externa priset alt. betala rum på ett hotell som hade bubbelpool.

När vi hänvisade till agenten i dessa ärenden (nej, jag kan inte bygga en bubbelpool) så var VÅR service dålig.
Men är det inte hotellet självt som matar in faktaupplysningarna och priser på siter som hotels.com, booking.com osv?
Nej! Om det var så skulle det behövas enorm administration med tanke på hur många sajter det finns som säljer hotellrum. Avtal finns ju med en del i hela djungeln, och i viss mån kan hotellen styra tillgången, men admin, design o s v sköts av agenten. Man skall ju ta/få info'n från hotellet, men det är inte alltid den stämmer för det (mänsklig faktor eller policybeslut?) och sajterna är själva ansvariga för sina egna paket etc, I t ex bubbelpoolsexemplet ovan vete katten var infon kom ifrån. Men hur detaljerad agentens info är beror till viss del på flexibiliteten i systemen.
OK, så om Bosses B&B vill finnas med på tex Hotels.com så mailar han över lite bilder o fakta till hotels.

Hur funkar det sedan med priser o tillgänglighet? Om Bosse har 10 rum, säger han då till att ger 2 till hotels.com o 2 till booking.com?
Priserna, bestämmer Bosse priset till kund o agenten tar provision eller ger Bosse ett pris han säljer rummet för till agenten o agenten sätter vilket pris han vill?
När det kommer till frinätter, vem sponsrar dom? Hotels.com eller Bosse?
2 sep. 2015 07:17
Citerat från Birgere:
Citerat från Robbowan:
Citerat från Birgere:
Citerat från Robbowan:
Citerat från Barabrittiskt:

Häromdagen läste jag en artikel som jag tyvärr inte kan hitta nu om att INTE boka genom hotellsajt. Även om det verkar dyrare att boka direkt med hotellet så kan du oftast förhandla när hotellet ser att du fått ett billigare erbjudande någon annanstans. Det som definitivt gjorde att jag tanker boka mer direkt själv i framtiden är också att den som bokar med hotellet får bättre bemötande. Har de överbokat hotellet så är det inte du som bokat direkt som deras egen kund som står med lång näsa utan hotell och måste få hjälp att hitta nytt. Det är istället du som kanske får rummet med den fina utsikten eller någon annan godbit. Dina pengar går ju till hotellet och inte en bokningssajt från USA...
Det är väl som så här att de flesta hotell(-kedjor) har någon typ av Best Rate Guarantee. Så kan du hitta (och bevisa) att lägre priser finns så möter man oftast detta - om inga specialförhållanden eller kampanjer är applicerbara.

Ett vanligt "fel" är att jämföra äpplen och päron. Många förstår inte vad de bokat - med eller utan frukost vanligast - och då framförallt de som anländer med externa sajtbokningar.

Extremfallet från när jag jobbade i Oz och en person anlände med en extern bokning där bubbelpool ingick på rummet (fanns inte på hela hotellet p g a K-märkning) och förväntade sig att jag/vi skulle rabattera det externa priset alt. betala rum på ett hotell som hade bubbelpool.

När vi hänvisade till agenten i dessa ärenden (nej, jag kan inte bygga en bubbelpool) så var VÅR service dålig.
Men är det inte hotellet självt som matar in faktaupplysningarna och priser på siter som hotels.com, booking.com osv?
Nej! Om det var så skulle det behövas enorm administration med tanke på hur många sajter det finns som säljer hotellrum. Avtal finns ju med en del i hela djungeln, och i viss mån kan hotellen styra tillgången, men admin, design o s v sköts av agenten. Man skall ju ta/få info'n från hotellet, men det är inte alltid den stämmer för det (mänsklig faktor eller policybeslut?) och sajterna är själva ansvariga för sina egna paket etc, I t ex bubbelpoolsexemplet ovan vete katten var infon kom ifrån. Men hur detaljerad agentens info är beror till viss del på flexibiliteten i systemen.
OK, så om Bosses B&B vill finnas med på tex Hotels.com så mailar han över lite bilder o fakta till hotels.

Hur funkar det sedan med priser o tillgänglighet? Om Bosse har 10 rum, säger han då till att ger 2 till hotels.com o 2 till booking.com?
Priserna, bestämmer Bosse priset till kund o agenten tar provision eller ger Bosse ett pris han säljer rummet för till agenten o agenten sätter vilket pris han vill?
När det kommer till frinätter, vem sponsrar dom? Hotels.com eller Bosse?
Det finns en skillnad på aktuell tillgång och allotment. De stora portalerna sitter med ett visst antal rum/kategorier som de kan boka ifrån. Denna tillgång kan hotellet styra i viss mån.

Utanför dessa kategorier - som de har avtal på - måste de kolla upp med hotellet eller deras centralbokning.

Sedan finns allotment och detta är rum portalen har rätt till - En annan sak än tillgång - så denna bokning måste hotellet acceptera även om man ligger +/-0.

Sedan vad gäller priset så finns olika avtal; En del har provision per bokat rum, en del har ett fritt rum var XX bokning, en del har provsion efter uppbokad volym etc. Finns många olika sätt att hantera detta och det är väl - till stor del - här du hittar prisdifferenser. Det beror på hur olika portaler spelar med sin provision och vilka avtal det har... Precis som i vilken annan konkurrensutsatt bransch som helst m a o.

Sedan är det en annan sak att vssa agenter helt tar avstånd från allt ansvar så fort något inte stämmer vilket leder gästerna till hotellet för sina klagomål. Generellt försöker man lösa problem som uppstått på plats - och mindre saker går oftast att lösa om viljan finns - men handlar det om rena felbokningar eller kompensationsärenden så kommer man hänvisas tillbaka till agenten/portalen.