Hjälp! Egypten - går det att bada direkt vid stränderna?

1 jan. 2018 15:25
Visningar: 321
Hej gott folk, jag är på jakt efter någon som har bra koll på Egypten! Jag är 23 och resvan men har aldrig varit i Egypten eller vid Röda Havet. Jag ämnar att ta med min mormor på en resa i april och Egypten verkar ha riktigt bra väder då. Men, nu kommer det jag undrar - mormor kan inte simma och jag vill givetvis hitta ett ställe med en bra strand där hon kan gå i en bit, typ till knäna, känna lite på vattnet och så. Men jag har hört och läst att det är fullt av korallrev vid stränderna i Egypten vid Röda Havet och att man då måste gå i från typ bryggor, då antar jag att det är djupt där och att man simmar direkt. Det skulle inte funka i hennes fall. Någon som har koll på Egyptens stränder??? Vore så tacksam för svar!!!
23 jan. 2018 11:13
Citerat från Daquiri:
Bor man i Makadi Bay kan man gå i direkt från stranden.
Tack för ditt svar!
23 jan. 2018 11:14
Citerat från Marulk:
säger som ovan, Makadi Bay men även Coraya Bay (flyg Marsa Alam) har bad direkt från stranden
Okej, vad bra! Jag har kollat på lite resor till just Marsa Alam, är det ett stort område eller menar du att var man än bor i princip där omkring så kan man hitta en strand där man kan gå i direkt?
Av Marulk
23 jan. 2018 19:07
Marsa Alam kusten är lång. Här menas att man flyger till Marsa Alam flygplats som ligger strax utanför Port Ghalib. Själva staden Marsa Alam ligger ca 7mil söderut. Makadi Bay ligger strax norr om Port Ghalib och är en vindskyddad bukt med bra snorkling. Brayka Bay är också en fin bukt. Om ni ska titta på bra snorkling utefter denna kust så rekommenderar jag att titta på om hotellet ligger intill en skyddad bukt. det kan blåsa friskt ute på öppet hav.
dessvärre flyger charterbolaget i dagsläget till Marsa Alam kusten enbart från Arlanda, vilket är trist för oss i söder
Go tur