Har du noen gode tips on Shanghai?

11 feb. 2010 21:22
Visningar: 402
Hei

Kona og jeg skal til Shanghai i Kina og det er første gangen vi besøker denne byen men vi har vært i Beijing, Xi'an og Hong Kong før. Jeg har tenkt å kjøpe en guidebok - har dere noen anbefalinger? Jeg har sett på både Lonely Planet og DK Eyewitness Guide? Hvor mange dager er anbefalt for å "bli kjent" med Shanghai? Jeg liker å ta det litt med ro for å bli litt kjent med byene jeg besøker. Vi har kanskje 10 dager på oss - er det andre ting/byer/attraksjoner i nærheten som vi burde få med oss?
Jeg liker godt å prøve lokal mat - er det noe jeg absolutt bør prøve? Og har dere noen anbefalinger til hvor vi kan spise?

Det blir litt vage spørsmål ettersom jeg nettopp har begynt å tenkte på turen men jeg håper at noen har gode tips :-)

Mvh
Gard
http://gardkarlsen.com - reisebrev og bilder
Av Anna__
11 feb. 2010 22:51
Hej! Vi var i Kina i somras.
Ni klarar er bra på tio dagar där, men att bara vara i Shanghai i tio dagar kan nog bli lite för mycket.

Ni bör se Yu Yu Garden och husen runt omkring, det är väldigt känt och mycket folk, men mindre trängsel när man kommer in i själva trädgården.

Om de har öppnat The Bund, flodpromenaden, ska det tydligen vara fint på kvällen (det byggdes om när vi var där). I annat fall finns ett litet trevligt promenadstråk på motsatt sida av floden. Taxi över broarna, ljusshows-tunnel under floden eller färja går att ta sig till andra sidan med. Långa avstånd gör att taxi är smidigt, och det är funkar bättre med trafiken här än vad det gör i Peking.

Det finns minst två kända cirkusar med akrobatföreställningar, varav Shanghai Circus World är den mest påkostade av dem. Klart sevärt.

Många åker upp i det kända tv-tornet, men det är kortare köer och bättre utsikt från t.ex. JinMaoTower som ligger några hundra meter därifrån. 340 m upp är observationsvåningen, och i mitten av byggnaden kan man se 88 våningar ner i hotellets entré. Jag tror att man kan åka upp i det ännu högre Financial Centre också som ligger bredvid.

När det gäller restauranger är det en så stor stad att det är enklast att bara gå ut från hotellet och se vad man kan hitta. Det finns så mycket god mat där. Hot Pot är kul om ni inte provat det förra gången ni var i Kina.

Det finns små vattenstäder runt Shanghai, bl.a. Suzhou som är fin. Hangzhou är en annan. Tongli är en liten, tyvärr ganska turistig, vattenstad som många tycker om. Besök gärna någon av dem. I Suzhou finns också "Suzhou Silk Factory No1" där man får se hur sidentillverkning går till, intressant. Lagom som dagsutflykter om man inte vill sova över.

Shanghai Museum är flera våningar fyllda med kinesisk kultur om man tycker det är intressant. Ska man se och läsa allt tar det säkert en heldag.

Jag vet inte om ni hört talas om det, men akta er för studenter som vill ta med er till "teceremonier". Vi mötte flera som råkat ut för detta, och som blivit 1000 kr fattigare efter någon halvtimme.

Fråga gärna om det är något mer ni vill veta.

Hälsningar
Anna
Av Bibby
11 feb. 2010 23:01
Läs min "blogg" så får du en del tips.

Var där förra året också men den reseberättelsen finns på ett slutet forum men vi bodde på Westin on the bund, de har bl.a en bra lunch-champagne-lunch, men är knappast heller din stil. Jo, det finns ju faktiskt några bilder därifrån här.

Kineser tycker mycket om sjöar av nån anledning vilket jag inte gör då jag är uppväxt vid en men ett turistmål är Hangzhou två timmar söder om SH, West lake. Vi cyklade mycket där, det var lite kul, dessutom hade den en Oktoberfest.

Det finns en svensk-kinesisk tjej som bloggar om SH men tror hon är för ung för dig.

Vad gäller mat så om du ska äta lokalt, gå utanför huvudgatorna. Gäller även klädinköp, men finns en tunnelbanestation där de säljer mycket kopior.