Gränsövergången till Kambodja

11 maj 2015 12:40
Visningar: 429
Hej!
Min första fråga är angående visum i Kambodja, har läst på att de går att ordna vid gränsövergången till Kambodja. Är det värt att ordna ett e-visum för att slippa kö om man planerar att åka buss in via landsvägen?

Läste att en del personer har drabbas av att gränsvakterna kräver en vis betalning också utöver visum kostnaden? Undrar om de stämmer.

Ett stort tack till er som väljer att besvara mina funderingar!

11 maj 2015 14:48
Hej

Nej det är inte värt att söka visum innan för att slippa köa om du åker buss. Du måste nämligen ändå sitta och vänta tills alla andra på bussen tagit sig igenom immigrationen.
När det gäller att gränsvakterna skulle kräva extra pengar så är det inte riktigt sant... Däremot kryllar det av folk som erbjuder sig att hjälpa till att fylla i pappren, fixa så du får gå före kön, bära dina väskor etc. Säg bara nej på ett vänligt men bestämt sätt och gå och ställ dig i den vanliga kön. De kommer fortsätta fråga om du inte vill ha specialservice - kanske rent av hävda att du måste - men det är bara att slå dövörat till.
Om du passerar gränsen på kvällen eller helgen så får du kanske betala övertidsersättning (typ 4 dollar) och om du inte har passfoto med dig så får du betala en scanningavgift (typ 4 dollar), men dessa är de enda ordinarie extraavgifterna förutom visakostnaden.
11 maj 2015 14:50
Vill bara tillägga att det är jäkligt jobbigt att åka landvägen in i Kambodja på grund av alla bondfångare (som samarbetar med gränspersonalen). Ett tips är att flyga in och ta bussen ut - då går det riktigt smidigt :)
Av Kerstin
11 maj 2015 21:57
Vi fixade e-visum innan vi åkte, men vi fick köa ändå ! Vi resonerade som så att det som är klart innan resan är bra, och det var ingen som vill ha nån extra avgift av oss. Tror inte det spelar någon roll vad du väljer. Hoppas du får en kul resa :-)
// Kerstin
Av Hille2
12 maj 2015 07:21
Det där med "övertidsersättning" och "helgersättning" är bara en bluff det med
12 maj 2015 15:14
Jag vet Hille. Men eftersom de i Laos och Vietnam har det på riktigt, så tycker Kambodjanerna ibland att de kan ta ut extraavgift de också. Jag har aldrig råkat ut för det själv, eftersom jag bara korsat landgräns från Thailand, men det är tydligen standard vid vissa gränsövergångar.
När man flyger in slipper man allt tjafs. Smidigt och bra och ingen som försöker bondfånga en - förrän man kommer utanför passkontroll /tull :)
20 maj 2015 00:33
Tusen tack för alla svar! kärlek till er!
20 maj 2015 22:29
Hej! Lägg inte så mycket energi på det här med "extra betalningar". Det är ju fattiga människor och i deras ögon är vi superrika, även om vi har backpackerbudget. När jag reste in landvägen från Thailand för typ 100 år sedan fick de som inte hade vaccinationskort betala extra....