GPS med USA-karta

3 juni 2014 15:25
Visningar: 9110
Hej,

Jag vet att ämnet har varit uppe tidigare, men vet ni om man kan köpa en GPS med USA-karta i Sverige? Alternativt om någon medlem här på forumet har en till salu. Tack på förhand för era svar!

Mvh

Björn
3 juni 2014 21:40
Det är nog mest second hand försäljning här i sverige eller så kan man köpa en gps från t.ex. garmin och sedan köpa till nordamerikakartor. Blir dock dyrt.

Jag köpte min gps via ebay.com för 900 kr (ej värstingmodell) och då är den laddad med usakartor men inte europa. Blev i alla fall billigare än att köpa en gps här hemma via elektronikkedjorna.

Tycker det är skönt att ha en gps med sig och inte behöva leta upp en affär som säljer så fort man kommer fram.

Ska man bara använda den på en enda resa är det ganska prisvärt att hyra en gps via hyrgps.se om man får göra reklam.

Mvh
Henrik
Av Birgere
4 juni 2014 02:14
Man köper kartor och använder sin telefon nuförtiden.
Själv kör jag med Navigon sedan några år tillbaka som finns till alla telefoner och kostar några hundralappar.
Finns ingen anledning 2014 att köpa eller hyra en hel GPS då det är både sämre och dyrare.
Av Hkn
4 juni 2014 02:31
Citerat från Birgere:
Man köper kartor och använder sin telefon nuförtiden.
Vad använder du för abonnemang, Birgere?
Och hur påverkar det notan för din datatrafik?

(att kartorna ligger lagrade i telefonen är jag med på)

Best,

:: hkn ::
Av Birgere
4 juni 2014 02:42
Citerat från Hkn:
Citerat från Birgere:
Man köper kartor och använder sin telefon nuförtiden.
Vad använder du för abonnemang, Birgere?
Och hur påverkar det notan för din datatrafik?

(att kartorna ligger lagrade i telefonen är jag med på)

Best,

:: hkn ::
Då kartorna ligger lagrade på telefonen blir det ingen datatrafik, kartorna man behöver laddar man ner innan man åker eller när man har tillgång till wifi. Navigon som jag använder har fördelen att du kan ladda ner enskilda delstater istf hela USA. Att tex använda Google maps som succesivt laddar kartor blir jättedyrt.
Visst missar man väderprognoser och trafikinfo men sådan info brukar man få på stora skyltar Efter huvudvägarna.
Av Hkn
4 juni 2014 02:52
Citerat från Birgere:
Citerat från Hkn:
Citerat från Birgere:
Man köper kartor och använder sin telefon nuförtiden.
Vad använder du för abonnemang, Birgere?
Och hur påverkar det notan för din datatrafik?

(att kartorna ligger lagrade i telefonen är jag med på)

Best,

:: hkn ::
Då kartorna ligger lagrade på telefonen blir det ingen datatrafik, kartorna man behöver laddar man ner innan man åker eller när man har tillgång till wifi. Navigon som jag använder har fördelen att du kan ladda ner enskilda delstater istf hela USA. Att tex använda Google maps som succesivt laddar kartor blir jättedyrt.
Visst missar man väderprognoser och trafikinfo men sådan info brukar man få på stora skyltar Efter huvudvägarna.
Tack. Jag hade det på känn. And it makes total sense.

Och kan samtidigt passa på att skicka ut en varning till andra – alla kartjänster (Google-maps etc.), ja allt som behöver positioneringsdata (checka in på Foursquare, places på Facebook osv.) via telefonnätet blir svinadyra om de görs via ditt vanliga telefonabonnemang.

Hade ett par astronomiska telefonräkningar innan jag redde ut detta. Så följ Birgeres råd – köp en navigationsapp och ladda ner kartorna i luren innan du åker. Att appen kostar 379 spänn är småpotatis jämfört med vad som händer med notan för din datatrafik om du kollar din position via Google.

In short: Navigationsappar är din vän. WiFi är din vän. Teleoperatörerna är det INTE.

Best,

:: hkn ::
Av Birgere
4 juni 2014 03:07
Citerat från Hkn:
Citerat från Birgere:
Citerat från Hkn:
Citerat från Birgere:
Man köper kartor och använder sin telefon nuförtiden.
Vad använder du för abonnemang, Birgere?
Och hur påverkar det notan för din datatrafik?

(att kartorna ligger lagrade i telefonen är jag med på)

Best,

:: hkn ::
Då kartorna ligger lagrade på telefonen blir det ingen datatrafik, kartorna man behöver laddar man ner innan man åker eller när man har tillgång till wifi. Navigon som jag använder har fördelen att du kan ladda ner enskilda delstater istf hela USA. Att tex använda Google maps som succesivt laddar kartor blir jättedyrt.
Visst missar man väderprognoser och trafikinfo men sådan info brukar man få på stora skyltar Efter huvudvägarna.
Tack. Jag hade det på känn. And it makes total sense.

Och kan samtidigt passa på att skicka ut en varning till andra – alla kartjänster (Google-maps etc.), ja allt som behöver positioneringsdata (checka in på Foursquare, places på Facebook osv.) via telefonnätet blir svinadyra om de görs via ditt vanliga telefonabonnemang.

Hade ett par astronomiska telefonräkningar innan jag redde ut detta. Så följ Birgeres råd – köp en navigationsapp och ladda ner kartorna i luren innan du åker. Att appen kostar 379 spänn är småpotatis jämfört med vad som händer med notan för din datatrafik om du kollar din position via Google.

In short: Navigationsappar är din vän. WiFi är din vän. Teleoperatörerna är det INTE.

Best,

:: hkn ::
Med tanke på vad klockan är misstänker jag att vi befinner oss ung i samma tidszon :)
Av Hkn
4 juni 2014 10:21
Citerat från Birgere:
Citerat från Hkn:
Citerat från Birgere:
Citerat från Hkn:
Citerat från Birgere:
Man köper kartor och använder sin telefon nuförtiden.
Vad använder du för abonnemang, Birgere?
Och hur påverkar det notan för din datatrafik?

(att kartorna ligger lagrade i telefonen är jag med på)

Best,

:: hkn ::
Då kartorna ligger lagrade på telefonen blir det ingen datatrafik, kartorna man behöver laddar man ner innan man åker eller när man har tillgång till wifi. Navigon som jag använder har fördelen att du kan ladda ner enskilda delstater istf hela USA. Att tex använda Google maps som succesivt laddar kartor blir jättedyrt.
Visst missar man väderprognoser och trafikinfo men sådan info brukar man få på stora skyltar Efter huvudvägarna.
Tack. Jag hade det på känn. And it makes total sense.

Och kan samtidigt passa på att skicka ut en varning till andra – alla kartjänster (Google-maps etc.), ja allt som behöver positioneringsdata (checka in på Foursquare, places på Facebook osv.) via telefonnätet blir svinadyra om de görs via ditt vanliga telefonabonnemang.

Hade ett par astronomiska telefonräkningar innan jag redde ut detta. Så följ Birgeres råd – köp en navigationsapp och ladda ner kartorna i luren innan du åker. Att appen kostar 379 spänn är småpotatis jämfört med vad som händer med notan för din datatrafik om du kollar din position via Google.

In short: Navigationsappar är din vän. WiFi är din vän. Teleoperatörerna är det INTE.

Best,

:: hkn ::
Med tanke på vad klockan är misstänker jag att vi befinner oss ung i samma tidszon :)
Haha... nej, inte för tillfället – jag är halvtidsamerikan – men däremot jobbar jag mot de tidszoner du befinner dig i = vakna kollegor = vaken Håkan.

On topic:

WiFi är som sagt din vän och i New York finns det några, relativt pålitliga, ställen med gratis uppkoppling.

BRYANT PARK
Känt för gratis WiFi sedan 2002. Stockholm modellerar sin upprustning av Kungsträdgården efter Bryant. Där finns även ett grymt bra hotell, döpt efter parken – http://www.guidebook.se/archives/4588 – i en klassisk byggnad. De har kapacitet för flera tusen användare.
Sök rätt på detta nätverk: bryantpark.org

MEATPACKING DISTRICT/CHELSEA
Nytt nätverk, sponsrat av Google. Täckning: Från 8th Ave till West Side Highway – och från 19th Street ner till Gansevoort. Bra drag för att vara ett publikt nätverk = ungefär halvfart mot hemma. Detta nätverk är anledningen till att så många sitter med laptops på promenadstråket High Line.
Nätverkets namn: CIC Free WiFi

BROOKLYN BRIDGE PARK
Vid Pier 1 och Pier 6 vid Brooklyn Bridge Park. Undrar du var den ligger, kolla den här konsertvideon med U2: https://www.youtube.com/watch?v=UZcM1AhV9P0
Det finns också fritt WiFi i norra delen av parken mellan Manhattan Bridge och Brooklyn Bridge.
Sök upp nätverken: Dumbo Wireless och attwireless.

MADISON SQUARE PARK
Parken är belägen mellan 23rd och 26th St. mellan Broadway och Madison Ave. Här finns också ett Shake Shack = burgare av riktigt hög kvalitet och en av världens absolut bästa finkrogar: Eleven Madison Park (boka RIKTIGT långt i förväg där om du ska ha skuggan av en chans).
Nätverkets namn: NYC Wireless.

UNION SQUARE
Här händer det en hel del. Bland annat sätts det relativt ofta upp stånd som gör nordvästra hörnet till en liten utomhusmarknad. Nätverket klarar ungefär 250 användare. Täcker området från 14th till 17th St. mellan Broadway och Park Ave. Precis i närheten finns restaurangen East 15 – http://www.guidebook.se/archives/4133
Nätverkets namn: unionsquarewifi

CENTRAL PARK
Några delar av Central Park har fritt WiFi:
- Området kring Central Park Zoo – beläget vid Fifth Ave och East 64th St.
- Vid Rumsey Playfield – beläget vid Fifth Ave. och East 72nd St. (vid basebollplanerna och den lilla utomhusscenen).
- Vid Tavern on the Green – bra och nästan klassiskt NYC-ställe för en matbit, belägen vid West 66th St. och West. 67th St.
- Området kring Mineral Springs Pavilion och Le Pain Quotidien , beläget vid 2 West 69th St. norr om Sheep Meadow.
I hela Central Park söker du upp: attwireless

Hoppas att det sparar er NYC-resenärer några surt beskattade kronor, gör

:: hkn ::

PS. Ett annat pålitligt ställe för fritt WiFi är Starbucks.
För mig är uppkopplingen faktiskt det ENDA skälet att besöka dessa dyra, smutsiga och ofta svårt nedslitna kaffeställen. Att svenskar i gemen haft en närmast religiös fascination för Starbucks, kan bara bero på att kedjan inte funnits i Sverige. De etablerar sig nu (första kaféet finns på Arlandas Terminal 5 sedan något år), vilket borde sänka upphetsningen rejält.
4 juni 2014 11:52
Deras Frappuccino med espresso shot (utan grädde) är faktiskt väldigt god och min anledning att besöka Starbucks.
Och fritt wifi.
4 juni 2014 11:59
Citerat från Birgere:
Citerat från Hkn:
Citerat från Birgere:
Man köper kartor och använder sin telefon nuförtiden.
Vad använder du för abonnemang, Birgere?
Och hur påverkar det notan för din datatrafik?

(att kartorna ligger lagrade i telefonen är jag med på)

Best,

:: hkn ::
Då kartorna ligger lagrade på telefonen blir det ingen datatrafik, kartorna man behöver laddar man ner innan man åker eller när man har tillgång till wifi. Navigon som jag använder har fördelen att du kan ladda ner enskilda delstater istf hela USA. Att tex använda Google maps som succesivt laddar kartor blir jättedyrt.
Visst missar man väderprognoser och trafikinfo men sådan info brukar man få på stora skyltar Efter huvudvägarna.
Kolla upp så att du inte måste ladda ner delstaten i delar. Vi använder inte Navigon som ju verkar ha HELA delstaten? Den vi använder är bra, men vi glömde att ladda ner varje region efter den vägbiten vi skulle köra mellan Orlando och Melbourne vid östkusten i Florida, vilket gjorde att vi snopet fick en svart fläck mitt i kartan.

Vissa mobileGPSer kräver att man drar igång vägbeskrivningen innan man slår av wifi (google maps t ex) för att den skall kunna guida en.

Och Data roaming skall man ju ALLTID ha avslagen (är så per default i nya iphones åtminstone) så att man inte åker på dyra trafikkostnader. Checka in funkar att göra ganska långt från incheckningsstället så det kan man göra så fort man passerar McDonalds eller Starbucks i stället.
4 juni 2014 12:03
Citerat från Hkn:

en massa wifiställen uppräknande av
:: hkn ::

PS. Ett annat pålitligt ställe för fritt WiFi är Starbucks.
Tack för detta. Verkligen!

Lägger till Noble & Barnes bokaffären och McDonalds. (Gäller hela världen)

Och sen är det ju upp till var och en att välja hur man litar på offentliga wifinät. Många lyfter varningens finger, men då kan man ju låta bli. Sunt förnuft brukar funka bra.
4 juni 2014 13:37
Jag köpte Navigons app för tre veckor sedan och drar till USA för en road trip kust till kust på midsommarafton. Efter vad jag läst i denna tråden ska jag vara nöjd med mitt köp.

En fråga bara: hur pricksäker är Navigon när det kommer till att ligga i rätt fil?
4 juni 2014 13:46
Nu behövs ju förvisso inte datatrafik för att få fram just själva positionen, men dock för själva sändandet av incheckningen.

Jag kan hålla med om att kartor via telefonen blir billigare, men fördelen med en separat GPS är ju att man får med en hållare.

Det är klart, är man van vid att köra i området man skall till, så kanske det kan funka med att personen bredvid sitter och håller telefonen och i sin tur ger instruktioner om hur man skall köra, alternativt att man får köpa en separat hållare till telefonen, och gärna en billaddare. Oavsett så föredrar jag nog personligen en vanlig GPS. För runt 100$ får du en helt ok GPS, som du sedan högst troligt kan sälja utan problem hemma för halva summan. Eller behålla och ha med på nästa resa om man reser till USA ofta.
4 juni 2014 13:51
Tack för svaren och sköna off topic-spår! :)

Månne en dum fråga, men kan man köra Navigon (eller Here+ som WindowsPhone har) med sin iPhone i flightmode och ändå se var man är någonstans (och vart man ska)? Om det bara är en karta man laddar ner är det väl inte värt det. Please advise.
4 juni 2014 13:54
Citerat från Bergling:

Jag kan hålla med om att kartor via telefonen blir billigare, men fördelen med en separat GPS är ju att man får med en hållare.
Finns billigare hållare till mobilen med. Själv har jag en kombinerad hållare/laddare som jag köpt i Sverige för knappt 200kr. Så slipper någon sitta och hålla. :)
4 juni 2014 14:11
Citerat från Blidsberg:
Citerat från Bergling:

Jag kan hålla med om att kartor via telefonen blir billigare, men fördelen med en separat GPS är ju att man får med en hållare.
Finns billigare hållare till mobilen med. Själv har jag en kombinerad hållare/laddare som jag köpt i Sverige för knappt 200kr. Så slipper någon sitta och hålla. :)
Jo, men har man ingen hållare sedan tidigare, och köper en kart-app till telefonen, så blir det likväl en slant.
4 juni 2014 22:33
Citerat från Bpetersson:
Tack för svaren och sköna off topic-spår! :)

Månne en dum fråga, men kan man köra Navigon (eller Here+ som WindowsPhone har) med sin iPhone i flightmode och ändå se var man är någonstans (och vart man ska)? Om det bara är en karta man laddar ner är det väl inte värt det. Please advise.
Kanske en dum motfråga - men varför i hela friden skall du ha telefonen i flightmode?
Av Birgere
4 juni 2014 22:44
Citerat från Marcus_p:
http://www.hhgregg.com/garmin-n-vi-4-3-touchscreen-gps-with-free-lifetime-map-updates/item/NUVI42LM

575kr inkl hållare och allt som kommit upp här och så slipper man bry sig om WiFi under semestern
Onödig elektronik att släpa på. Jag laddade ner dom kartorna jag behöver via wifi för några år sedan och sedan har uppdatering skett som vilken app som helst.
Sedan kan man nog vara ganska säker på att både hård o mjukvara i telefonerna är bra mycket bättre en en budget gps. Titta bara på dom GPSer som hyrbilsförtagen erbjuder, rena skämtet.
Av Birgere
4 juni 2014 22:51
Citerat från Blidsberg:
Citerat från Bergling:

Jag kan hålla med om att kartor via telefonen blir billigare, men fördelen med en separat GPS är ju att man får med en hållare.
Finns billigare hållare till mobilen med. Själv har jag en kombinerad hållare/laddare som jag köpt i Sverige för knappt 200kr. Så slipper någon sitta och hålla. :)
Själv tar jag naturligtvis med ciggladdaren hemifrån. Hållare har jag inte saknat då det funnits naturliga ställen att sätta telefonen. Enda undantaget var en Prius.
För egen del är det viktigaste att lyssna på GPSen så man vet var man ska köra, kompletterat med en snabb blick räcker. Man kan ju inte sitta o glo på den.
5 juni 2014 09:40
Vet inte om det är så mycket att släpa på. Man monterar den i bilen, och på sin höjd lägger den i handskfacket/mellan sätena om man tycker att det behövs om man stannar någonstans.

Personligen tycker jag att det är praktiskt med s k "Lane Assist", så att man ser vilken fil man skall ta, och då bör man kunna se skärmen. Sedan är det klart det beror på vilken mobil man har, men det blir rätt stor skillnad på en 5 tums GPS och en 3,5 tums iPhone.

Oavsett så är det ju bra att det finns olika lösningar, så att man kan välja vad som passar en själv.
5 juni 2014 13:00
Citerat från Nisse2ears:
Citerat från Bpetersson:
Tack för svaren och sköna off topic-spår! :)

Månne en dum fråga, men kan man köra Navigon (eller Here+ som WindowsPhone har) med sin iPhone i flightmode och ändå se var man är någonstans (och vart man ska)? Om det bara är en karta man laddar ner är det väl inte värt det. Please advise.
Kanske en dum motfråga - men varför i hela friden skall du ha telefonen i flightmode?
Finns inga dumma (mot)frågor. Vad jag menade var att inte ha roaming påslagen, dvs ej betala för datatrafik.
Av Birgere
5 juni 2014 13:08
Citerat från Bpetersson:
Citerat från Nisse2ears:
Citerat från Bpetersson:
Tack för svaren och sköna off topic-spår! :)

Månne en dum fråga, men kan man köra Navigon (eller Here+ som WindowsPhone har) med sin iPhone i flightmode och ändå se var man är någonstans (och vart man ska)? Om det bara är en karta man laddar ner är det väl inte värt det. Please advise.
Kanske en dum motfråga - men varför i hela friden skall du ha telefonen i flightmode?
Finns inga dumma (mot)frågor. Vad jag menade var att inte ha roaming påslagen, dvs ej betala för datatrafik.
Flight mode är ju något helt annat. Ja du ska ha dataroaming avslagen hela tiden och GPSen behöver ingen roaming.