Första gången i Mexiko

23 nov. 2015 22:41
Visningar: 4292
Hej! Jag och min vän har precis bokat två veckor till Mexiko, Playa Del Carmen. Vi vill gärna ha tips och råd om ALLT! Utflykter, aktiviteter, sevärdheter you name it! Som sagt, det är första gången i Mexiko och jag tar också gärna emot tips om förberedelser innan resan, hur mycket hade ni i fick pengar, osv. vi åker i mars kommer hem i början av april!
Tack på förhand! :)
Av Mrkala
24 nov. 2015 17:39
Jag och tjejen bokade också precis en flygstol till Mexico. 2 v i mitten av januari. Kan återkomma med massa bra info när vi kommit hem.

Hotell kostar skjortan har ja märkt. Iaf när vi åker.
Brukar spendera vintrarna i Thailand men överger det denna gången. Där kan man ju hitta rätt bra boende till ett bra pris. Känns inte alls lika lätt i Mexico. Eller är det nån som har några guldkorn
24 nov. 2015 18:04
Gick igenom din reseblogg, ser riktigt härligt ut! Tack så mycket!

Mrkala, vi fick ett riktigt bra pris på hotell faktiskt, vi åker ju som sagt i högsäsongen i Mexico. Sen är det ju skillnad på priserna såklart i Mexico och Thailand.
Men återkom jätte gärna när du kommer hem igen, ska bli spännande å höra.

Har ni vaccinerat er? Priser och vilka har ni tagit isåfall?
25 nov. 2015 06:36
Hejsan!

Jag har spenderat de senaste sex månaderna här i Playa del Carmen och åker tillbaka till Sverige om två veckor. Först och främst så behövs det inget vaccin :) Förutsatt att ni är vaccinerade mot hepatit A+B.

Det finns massor av saker att göra här, men tre saker ni absolut inte får missa är:
1. Chitzen Itza (även kallat chicken pizza) . Ett av världens sju underverk. Ett tips är att kolla med de svenska charterbolagen om det finns möjlighet att boka guidning via dom. Även om man inte är ett stort fan av pyramider och historia så är detta ett måste :)
2. Simma med sköldpaddor i Akumal. Om ni bor inne i Playa del Carmen så är det mest prisvärt att ta sig dit på egen hand. Kan förklara om du vill, annars kan man boka turer dit.
3. Isla Mujeres. En ö utanför Cancun med kristallklart vatten. Hyr en golfbil och kör runt ön för att få de bästa vyerna och åk sedan till Playa Norte med palmer, vit sand och turkosblått hav. Hit är det allra enklast att ta sig på egen hand, det är supersmidigt från Playa del Carmen. Kan förklara det också ifall intresse finns.

Har du övriga frågor kring annat så är det bara säga till, jag har koll på det mesta :)
Av Mrkala
25 nov. 2015 21:21
Malin: har efter lite letande lyckats hitta hyfsade hotell nu.
Vår resrutt blir. Playa del Carmen 4 nätter, Tulum 3 nätter & isla mujeres 7 nätter.
Har hört att isla mujeres är en riktig godbit. Därför lägger vi en hel vecka där.
Har bokat alla hotell utom i Tulum. Blir inte riktigt klok på det stället. Vart ska man bo?
Hade helst velat bo mitt på stranden men priset är på tok för dyrt för vad man får. Nästan löjligt!
Nån med bra info? Just nu lutar det åt att vi bokar inne i byn.

Angående vaccin har vi sen tidigare mot hepatit A & B
Av F0026
16 dec. 2015 01:00
Isla Mujeres: Hyr en golfbil och åk runt :) Ön är liten så det är bara att gasa på.
Tulum: Paradiset! Hyr cyklar och ta er runt mellan alla mysiga restauranger och barer. Att cykla till Tulum stad tar kanske 20 min från strandområdet.
Cancun: Detta hörde inte till min favorit. Men gillar ni fest verkar Coco Bongo vara stället att vara på :)

Glöm inte att bada i en Cenote, det kryllar av dom i Mexico och det var nästan höjdpunkten på resan. Så magiskt!
Av Tittin
16 dec. 2015 08:35
I tulun får man en fin lägenhet i byn till samma pris som en sketen cabanas kostar på stranden.....lätt o ta taxi till stranden....
till er som bokat flyg stol skulle ja rekomendera islaholbox ligger 3 timmar med buss från cancun.....ett underbart ställe sök på marvin tours där har ni en kille med fina lägenheter som kan hjälpa er med de mesta...
Av Mrkala
16 dec. 2015 19:16
Det blev boende inne i byn i Tulum. Får strosa runt bland stränderna på dagarna.
16 dec. 2015 20:18
Citerat från Mrkala:
Det blev boende inne i byn i Tulum. Får strosa runt bland stränderna på dagarna.
Hej Mrkala, låter härligt. Snart daga för er. Jag längtar super mycket, känns som en evighet till mars. Förhoppningsvis går det fort. Återkom som sagt gärna när ni kommer hem, tar mer än gärna emot tips på dagsutflykter mer mera. Har inte tittat upp exakta datum, men är ni där när dom firar dödens dag? Synd att man missar det.
16 dec. 2015 20:22
Citerat från Feliciaknorn:
Hejsan!

Jag har spenderat de senaste sex månaderna här i Playa del Carmen och åker tillbaka till Sverige om två veckor. Först och främst så behövs det inget vaccin :) Förutsatt att ni är vaccinerade mot hepatit A+B.

Det finns massor av saker att göra här, men tre saker ni absolut inte får missa är:
1. Chitzen Itza (även kallat chicken pizza) . Ett av världens sju underverk. Ett tips är att kolla med de svenska charterbolagen om det finns möjlighet att boka guidning via dom. Även om man inte är ett stort fan av pyramider och historia så är detta ett måste :)
2. Simma med sköldpaddor i Akumal. Om ni bor inne i Playa del Carmen så är det mest prisvärt att ta sig dit på egen hand. Kan förklara om du vill, annars kan man boka turer dit.
3. Isla Mujeres. En ö utanför Cancun med kristallklart vatten. Hyr en golfbil och kör runt ön för att få de bästa vyerna och åk sedan till Playa Norte med palmer, vit sand och turkosblått hav. Hit är det allra enklast att ta sig på egen hand, det är supersmidigt från Playa del Carmen. Kan förklara det också ifall intresse finns.

Har du övriga frågor kring annat så är det bara säga till, jag har koll på det mesta :)
-------------------

Jätte tacksam för ditt svar! Chitzen Itza har vi tänkt att boka innan vi åker precis som du sa, via ett resebolag. Hur tar man sig till Isla Mujeres? Vi skall vara borta i två veckor och vill hinna göra så mycket som möjligt. Bra tips på uteställen, något man ska tänka på när man går ut och festar?

Hur är det med maten? Vad ligger priserna på ca? Något som man skall undvika att äta eller annat sånt? Skulle vara tråkigt att bli magsjuk när man är där så kort.
Av Lewwe
16 dec. 2015 20:55
Hejsan

Hänger gärna på denna tråden för vi åker om ca 1 vecka.
Vår plan är att börja med PC sedan ner till Tulum, Akumal, Puerto Morelus och avsluta på Mujares.
Har bokat boende hemifrån eftersom det är peak season och vi dels inte vågar chansa plus att vi aldrig varit här tidigare och därmed ingen rutin på hur det funkar i detta land.
16 dec. 2015 21:03
Har läst någonstans att man behöver fylla i uppgifter och skicka in innan man flyger, det skall vara för att få flyga över amerikanskt luftrum. Någon som har mer koll på detta?
Av F0026
16 dec. 2015 21:35
Att man behöver fylla i något för att flyga över USA har jag aldrig hört. Dock krävs ESTA om du ska mellanlanda i USA.
På flygplanet kommer dom dela ut ett dokument man ska fylla i och som man sen visar upp när du kommer till Mexico dock. Kan det varit det du menade?
/Frida
Av Andush
16 dec. 2015 22:04
Citerat från Mrkala:
Det blev boende inne i byn i Tulum. Får strosa runt bland stränderna på dagarna.
Tulum samhälle ligger rätt långt från stranden. Det är nog iaf 4-5 km emellan inget man går i onödan iaf. Boende på stranden är fint men dyrt. Vid stranden dör typ allt (går knappt få en smörgås eller öl) efter middagstid 7-8 på kvällen, så då är det samhället som gäller. Bra att veta :) Tulum är najs med några riktigt sköna pubar/klubbar!
16 dec. 2015 22:28
Citerat från Malin1993:
Har läst någonstans att man behöver fylla i uppgifter och skicka in innan man flyger, det skall vara för att få flyga över amerikanskt luftrum. Någon som har mer koll på detta?
Hejsan!
Det stämmer att man behöver fylla i uppgifter på flygbolagets hemsida. Det ska göras senast 72 timmar innan avresa och är gratis. Anledningen för detta är att ni flyger över amerikanskt luftrum och ifall ni mot förmodan behöver nödlanda vill USA veta vilka som är ombord :)
16 dec. 2015 22:30
Citerat från Malin1993:
Citerat från Mrkala:
Det blev boende inne i byn i Tulum. Får strosa runt bland stränderna på dagarna.
Hej Mrkala, låter härligt. Snart daga för er. Jag längtar super mycket, känns som en evighet till mars. Förhoppningsvis går det fort. Återkom som sagt gärna när ni kommer hem, tar mer än gärna emot tips på dagsutflykter mer mera. Har inte tittat upp exakta datum, men är ni där när dom firar dödens dag? Synd att man missar det.
Dia de muertes var i oktober elle november så det har tyvärr redan varit...
16 dec. 2015 22:34
Citerat från Malin1993:
Citerat från Feliciaknorn:
Hejsan!

Jag har spenderat de senaste sex månaderna här i Playa del Carmen och åker tillbaka till Sverige om två veckor. Först och främst så behövs det inget vaccin :) Förutsatt att ni är vaccinerade mot hepatit A+B.

Det finns massor av saker att göra här, men tre saker ni absolut inte får missa är:
1. Chitzen Itza (även kallat chicken pizza) . Ett av världens sju underverk. Ett tips är att kolla med de svenska charterbolagen om det finns möjlighet att boka guidning via dom. Även om man inte är ett stort fan av pyramider och historia så är detta ett måste :)
2. Simma med sköldpaddor i Akumal. Om ni bor inne i Playa del Carmen så är det mest prisvärt att ta sig dit på egen hand. Kan förklara om du vill, annars kan man boka turer dit.
3. Isla Mujeres. En ö utanför Cancun med kristallklart vatten. Hyr en golfbil och kör runt ön för att få de bästa vyerna och åk sedan till Playa Norte med palmer, vit sand och turkosblått hav. Hit är det allra enklast att ta sig på egen hand, det är supersmidigt från Playa del Carmen. Kan förklara det också ifall intresse finns.

Har du övriga frågor kring annat så är det bara säga till, jag har koll på det mesta :)
-------------------

Jätte tacksam för ditt svar! Chitzen Itza har vi tänkt att boka innan vi åker precis som du sa, via ett resebolag. Hur tar man sig till Isla Mujeres? Vi skall vara borta i två veckor och vill hinna göra så mycket som möjligt. Bra tips på uteställen, något man ska tänka på när man går ut och festar?

Hur är det med maten? Vad ligger priserna på ca? Något som man skall undvika att äta eller annat sånt? Skulle vara tråkigt att bli magsjuk när man är där så kort.
Från Playa del Carmen tar du en ADO buss till Cancun (ca 1 timme) och från bussterminalen där tar ni en taxi (10 min)till färjan s
16 dec. 2015 22:41
Citerat från Malin1993:
Citerat från Feliciaknorn:
Hejsan!

Jag har spenderat de senaste sex månaderna här i Playa del Carmen och åker tillbaka till Sverige om två veckor. Först och främst så behövs det inget vaccin :) Förutsatt att ni är vaccinerade mot hepatit A+B.

Det finns massor av saker att göra här, men tre saker ni absolut inte får missa är:
1. Chitzen Itza (även kallat chicken pizza) . Ett av världens sju underverk. Ett tips är att kolla med de svenska charterbolagen om det finns möjlighet att boka guidning via dom. Även om man inte är ett stort fan av pyramider och historia så är detta ett måste :)
2. Simma med sköldpaddor i Akumal. Om ni bor inne i Playa del Carmen så är det mest prisvärt att ta sig dit på egen hand. Kan förklara om du vill, annars kan man boka turer dit.
3. Isla Mujeres. En ö utanför Cancun med kristallklart vatten. Hyr en golfbil och kör runt ön för att få de bästa vyerna och åk sedan till Playa Norte med palmer, vit sand och turkosblått hav. Hit är det allra enklast att ta sig på egen hand, det är supersmidigt från Playa del Carmen. Kan förklara det också ifall intresse finns.

Har du övriga frågor kring annat så är det bara säga till, jag har koll på det mesta :)
-------------------

Jätte tacksam för ditt svar! Chitzen Itza har vi tänkt att boka innan vi åker precis som du sa, via ett resebolag. Hur tar man sig till Isla Mujeres? Vi skall vara borta i två veckor och vill hinna göra så mycket som möjligt. Bra tips på uteställen, något man ska tänka på när man går ut och festar?

Hur är det med maten? Vad ligger priserna på ca? Något som man skall undvika att äta eller annat sånt? Skulle vara tråkigt att bli magsjuk när man är där så kort.
Från Playa del Carmen tar du en ADO buss till Cancun (ca 1 timme) och från bussterminalen där tar ni en taxi (10 min)till färjan (15 min). På ön ska ni hyra golfbil och besöka Playa Norte.

Det finns alla möjliga uteställen på Calle 12 i Playa. Köp inte öppen bar, det är billigare att köpa drinkarna direkt i baren eller via en servitör som kommer till ert bord.

Mat finns i alla prisklasser, de första restauranger ligger på turistgatan, men priserna är billigare bara ett kvarter upp. Mina 3 favoriter är 100% Natural, La familiga & La Vagabunda. Om jag minns rätt (är hemma nu) fick du en bra måltid med dryck för 2 personer på turistgatan för 500 pesos.

Under ett halvår blev jag magsjuk två gånger, ena gången av sushi och andra gången var fr
16 dec. 2015 22:44
Citerat från Malin1993:
Citerat från Feliciaknorn:
Hejsan!

Jag har spenderat de senaste sex månaderna här i Playa del Carmen och åker tillbaka till Sverige om två veckor. Först och främst så behövs det inget vaccin :) Förutsatt att ni är vaccinerade mot hepatit A+B.

Det finns massor av saker att göra här, men tre saker ni absolut inte får missa är:
1. Chitzen Itza (även kallat chicken pizza) . Ett av världens sju underverk. Ett tips är att kolla med de svenska charterbolagen om det finns möjlighet att boka guidning via dom. Även om man inte är ett stort fan av pyramider och historia så är detta ett måste :)
2. Simma med sköldpaddor i Akumal. Om ni bor inne i Playa del Carmen så är det mest prisvärt att ta sig dit på egen hand. Kan förklara om du vill, annars kan man boka turer dit.
3. Isla Mujeres. En ö utanför Cancun med kristallklart vatten. Hyr en golfbil och kör runt ön för att få de bästa vyerna och åk sedan till Playa Norte med palmer, vit sand och turkosblått hav. Hit är det allra enklast att ta sig på egen hand, det är supersmidigt från Playa del Carmen. Kan förklara det också ifall intresse finns.

Har du övriga frågor kring annat så är det bara säga till, jag har koll på det mesta :)
-------------------

Jätte tacksam för ditt svar! Chitzen Itza har vi tänkt att boka innan vi åker precis som du sa, via ett resebolag. Hur tar man sig till Isla Mujeres? Vi skall vara borta i två veckor och vill hinna göra så mycket som möjligt. Bra tips på uteställen, något man ska tänka på när man går ut och festar?

Hur är det med maten? Vad ligger priserna på ca? Något som man skall undvika att äta eller annat sånt? Skulle vara tråkigt att bli magsjuk när man är där så kort.
Från Playa del Carmen tar du en ADO buss till Cancun (ca 1 timme) och från bussterminalen där tar ni en taxi (10 min)till färjan (15 min). På ön ska ni hyra golfbil och besöka Playa Norte.

Det finns alla möjliga uteställen på Calle 12 i Playa. Köp inte öppen bar, det är billigare att köpa drinkarna direkt i baren eller via en servitör som kommer till ert bord.

Mat finns i alla prisklasser, de första restauranger ligger på turistgatan, men priserna är billigare bara ett kvarter upp. Mina 3 favoriter är 100% Natural, La familiga & La Vagabunda. Om jag minns rätt (är hemma nu) fick du en bra måltid med dryck för 2 personer på turistgatan för 500 pesos.

Under ett halvår blev jag magsjuk två gånger, ena gången av sushi och andra gången var från en matvagn på gatan. Du bör även undvika att äta skalen från tex äpplen övriga frukter pga att dom är så hårt besprutade.

:)
Av Dalkus
17 dec. 2015 14:45
Hej, lånar tråden litegrann. Jag åker ner till Mexico på tisdag, planen är Tulum, playa del Carmen och sen cancun. Kollade vädret nu och blev väldigt orolig, regn utlovat nästan varje dag? Går det att lita på de rapporterna eller är det pga hög luftfuktighet?

Ta gärna emot tips på saker att göra/uppleva.
17 dec. 2015 18:17
Dia de los Muertos sammanfaller tyvärr med Allhelgona (Todos Santos) där den förstnämnda är lite mer förkristen.
Av F0026
17 dec. 2015 23:35
Dalkus: Min åsikt är att det inte går att lita på rapporterna. Vi var i Mexico i 3 veckor och enligt rapporten visade det regn i princip varje dag! Så var inte fallet utan det kunde regna på natten och sen var det sol hela dagen. Vissa dagar öste det ner men dom dagarna gick att räkna på en hand :)