Försämrade flygtider

Av Pethe61
28 juli 2016 10:32
Visningar: 812
Vi har bokat flyg med Quatar Airways till Sri Lanka i mars och fick igår besked om att de ändrat flygtiderna, tyvärr till det sämre. Vi kommer flyga ut mycket senare på dagen och hem c.a fem timmar tidigare vilket medför att vi förlorar mer än en halv dag i Sri Lanka. Har varit med om ändringar tidigare men inte i den här omfattningen.

Vad är er erfarenhet, är det bara att godta eller lönar det sig att argumentera? Kan tillägga att jag skrivit både till Quatar och till reseförmedlaren och bett dem återkoppla. Surt men man kanske får bita i det sura äpplet...
28 juli 2016 14:11
Det kan ni ju inte göra nåt åt förutom att avboka eller byta till annan avgång - om de tillåter det.
28 juli 2016 15:58
När jag skulle flyga hem ifrån Kapstaden 2012 så hade jag köpt mina flygbiljetter långt i förväg, mer än ett halvår. Under den tiden hann de ändra tid för hemresan 6 gånger vilket i slutänden gav mig 9 timmars väntetid i Istanbul. Surt, men så är det tyvärr.
Det är inget ovanligt att flygtiderna ändras. :(
2 aug. 2016 13:37
Tror inte att det lönar sig att argumentera när det rör sig om en halvdag. Gissar att det inte är svaret du söker, men lägg energin på något annat istället.
2 aug. 2016 13:58
Nu har jag inte rglerna med tidsgränser mm. i huvudet men är ändringen över en viss gräns så ska flygbolaget en viss tid innan resan, erbjuda att man får boka av eller om resan, det är ju sällan någon ide då det i regel är svårt att hitta något bättre eller lika bra till bättre pris.
Läs här om vad flygbolaget ska göra för att slippa betala ersättning, under "Utan ersättning" en bit ner på sidan researrangorer/resande-och-trafik/flygpassagerarnas-rattigheter/om-flygturen-blir-installd/

Har de inte uppfyllt kraven kan du ha rätt till ekonomisk ersättning, man kan vad jag vet även kräva ersättning för t.ex. förlorad arbetsinkomst.
Citerat från Pethe61:
Vi har bokat flyg med Quatar Airways till Sri Lanka i mars och fick igår besked om att de ändrat flygtiderna, tyvärr till det sämre. Vi kommer flyga ut mycket senare på dagen och hem c.a fem timmar tidigare vilket medför att vi förlorar mer än en halv dag i Sri Lanka. Har varit med om ändringar tidigare men inte i den här omfattningen.

Vad är er erfarenhet, är det bara att godta eller lönar det sig att argumentera? Kan tillägga att jag skrivit både till Quatar och till reseförmedlaren och bett dem återkoppla. Surt men man kanske får bita i det sura äpplet...
Av Hawaii
2 aug. 2016 16:59
Vet inget om reglerna för kompensation men kan inte tänka mig att 5 timmar kvalificerar. En klar nackdel med att boka långt i förväg är just den här typen av ändring. Samtliga flygbolag. och Qatar Airways är ju inget undantag, "justerar" sina tidtabeller i stort sett hela tiden, speciellt om det ligger 5-6 månader fram i tiden, eller längre. Bara att vara medveten om, och acceptera om och när det händer.
2 aug. 2016 18:04
Citerat från Hawaii:
Vet inget om reglerna för kompensation men kan inte tänka mig att 5 timmar kvalificerar. En klar nackdel med att boka långt i förväg är just den här typen av ändring. Samtliga flygbolag. och Qatar Airways är ju inget undantag, "justerar" sina tidtabeller i stort sett hela tiden, speciellt om det ligger 5-6 månader fram i tiden, eller längre. Bara att vara medveten om, och acceptera om och när det händer.
Yep! Jag var medveten om de ändringar som Turkish Airways gjorde då de skickade en uppdatering till mig varje gång de gjorde det, vilket är bra eftersom det ger mig chansen att planera min tid på ett annat sätt än om man får veta det samma dag man ska flyga.

Dock är 9 timmar på Istanbuls flygplats inte särskilt roligt. Men jag blev bra vän med killen som sålde sådana där turkish delights eftersom jag nog handlade av honom minst 4 gånger. :)
2 aug. 2016 18:08
Min länkning blev tydligen fel, försöker igen med en annan sida
http://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/installt-flyg/
främst är det en bit ner på sidan där det står "Undantag från rätten till schablonersättning" som kraven på flygbolagen tas upp, uppfyller de kraven = ingen schablonersättning, gör de det inte kan det mycket väl var läge för ersättning så det är absolut inget som man bara ska ta som något man "får acceptera".
Jag utgår dock ifrån att flygbolagen inte är så korkade att de inte i regel följer dessa bestämmelser och drar på sig en massa anmälningar och kostnader i onödan men du kan ju alltid titta på det.....