Forex Vs ATM i Thailand. Vilket tror ni bli mest lönsamt?

28 sep. 2016 16:24
Visningar: 1521
Ska till Thailand i 2 månader. Vi har Skandiabankens uttagskort. Skandia har fria uttag utomlands. Men ett visst valutapåslag på 1,65 % vid köp och kontantuttag i utlandet.

Är det någon som har uppfattning eller erfarenhet om det är mer lönsamt att ta ut i ATM i Thailand, samt göra kortköp där, än att ta ut kontanter på ex Forex i Sverige?

Tacksam för svar!
28 sep. 2016 16:33
Gjorde själv lite undersökning, och hoppas att jag kommit rätt på nätet.
En ungefärlig kurs hittar man här: https://www.visaeurope.com/making-payments/exchange-rates
Jag valde 1,000.00 Thai Baht = 253.58 Swedish Krona VS 1,000.00 Thai Baht = 272,80 kr på Forex

För närvarande blir det, om jag räknat rätt, ca 19 kr skillnad mellan ATM/ Forex
28 sep. 2016 16:53
Det beror på hur man ser det. Går du till Forex och gör en inväxling för 2 månaders leverne i Thailand så får du ju bara en växlingsavgift en gång. Plus att du får växla tillbaka "gratis" hos Forex sen om du har något över, så var det förr i alla fall.
Är ni en familj om 4 som kanske gör av med 10000 i månaden per person så är det 80000 SEK, eller 320000 TBH (vilket motsvarar en mindre ryggsäck att bära dem i) så är det ju ett visst nervöst tillstånd att släpa runt på så mycket kontanter.

Hur som, jag vet ju inte hur ni tänker resa, göra eller så vidare, eller hur många ni är. MEN...

Man kan ju alltid växla till sig så man har lite thailändska bhat när man kommer.
Jag hade använt kortet, och gjort några men stora uttag istället. Betala hotell med kortet fungerar med såvida ni inte ska byta hotell var 3:e/4:e dag.

Gjorde en liten jämförelse mellan XE.com/Bloomberg och Forex.
50000 TBH ska kosta dig cirka 12450 SEK, men på Forex kostar det dig 13640.
28 sep. 2016 16:55
Om man har fria uttag så blir det absolut billigare att ta ut i ATM än att växla på Forex. Forex har inte så speciellt bra kurser. Man får bara tänka på att ta ut lite större summor i taget så att de 180 bathen i avgift inte känns för tunga.
Att betala med kort i mindre affärer och resebyråer är ofta en dålig idé eftersom de flest företag lägger på 2-4% på summan när du betalar med kort.
29 sep. 2016 00:22
Det brukar som regel vara fördel att ta ut kontanter på bankkort Skandia o ICA har endast valutaväxlingsavgift 1,65% COOP har vad jag hört varken uttagsavgift eller växlingspåslag. Många bankkort tex Nordea har uttagsavgift 42-60kronor det gäller även de flesta kreditkort... Många ATM brukar ha en mindre uttagsavgift.

Om du får frågan när du betalar med kort om du vill bli debiterad i Svenska kronor eller lokal valuta . Välj då lokal valuta det brukat vara bättre kurs på VISA Master Card än på den lokala banken..
Av Hille2
29 sep. 2016 06:26
Vad det gäller kort så är det ofta bättre att ha ett VISA, även om det har en uttagsavgift, eftersom det kan vara svårt att hitta en ATM där man kan ta ut större summor med Mastercard
14 okt. 2016 14:43
Någon sa att utländska banker ATM inte tar ut några extra fee i thailand. Är det något som nån kan bekräfta! Vet någon om det finns utländska banker i Hua hin?
/
Lasse
14 okt. 2016 15:20
Citerat från Lasselasse:
Ska till Thailand i 2 månader. Vi har Skandiabankens uttagskort. Skandia har fria uttag utomlands. Men ett visst valutapåslag på 1,65 % vid köp och kontantuttag i utlandet.

Är det någon som har uppfattning eller erfarenhet om det är mer lönsamt att ta ut i ATM i Thailand, samt göra kortköp där, än att ta ut kontanter på ex Forex i Sverige?

Tacksam för svar!
ATM bankerna tar alltid 180-200 THB.
Mitt VISA tar 35 kr/uttag,, ca 135 THB oavsett hur mycket man tar ut. För uttag med ditt "fria" kort betalar du samma summa, 132 THB extra, vid uttag 8000 THB.
Av Hille2
14 okt. 2016 19:54
Har jämfört varenda gång jag varit till Thailand - och det har alltid varit dyrast att växla på Forex
Av Pelle77
14 okt. 2016 20:42
Forex blir alltid dyrast oavsett destination. Dessutom slipper man bära runt på hela resekassan om man tar ut i bankomat.