Flygförseningar

Av Tonim
20 nov. 2017 13:24
Visningar: 140
Hej!

Idag fick jag mail från finnair om att flyget från Thailand har nya avgångstider. Det innebär att vi kommer missa anslutningsflyget i Helsingfors. Blev ombokad till ett flyg dagen efter, men finnair säger att vi får stå för hotell och allt själva. Eller avboka hela resan gratis.
Det jag undrar är vad för rättigheter har vi?

Läste lite om att dom ska stå för hotell och mat. Plus att vi har rätt till 250euro var.

Kommer även missa en arbetsdag.

Stämmer detta? Hur får jag mina utgifter betalda?

T
20 nov. 2017 14:20 (redigerad)
Beror på hur tätt inpå avgång ändringen görs men normalt sett har du vid vanlig ändring av tiderna (som detta verkar gälla) i regel rätt till av eller ombokning.

Edit:

Du kan läsa om reglerna här http://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/installt-flyg/

Citat:

Undantag från kompensationen
Om resan har blivit ombokad till en annan tid kan det vara så att du inte har rätt till kompensation. Det som avgör om du får kompensation är bland annat tidpunkten då du fick besked om den nya restiden, samt hur mycket den nya restiden skiljer sig från den ursprungliga tiden.

Du har inte rätt till kompensation:

när du har fått information om ändringen minst 2 veckor innan planerad avresa. Då spelar det heller ingen roll vad den nya avresetiden är eller vad den nya ankomsttiden är.

när du har fått information om ändringen 2 veckor–7 dagar innan planerad avresa, och den nya restiden är satt till högst 2 timmar innan den ursprungliga avresan. Den nya ankomsttiden måste också vara senast 4 timmar efter den ursprungliga ankomsttiden.

när du har fått information om ändringen mindre än 7 dagar innan planerad avresa, och den nya restiden är högst en timme innan den ursprungliga avresan. Här måste den nya ankomsttiden vara senast 2 timmar efter den ursprungliga ankomsttiden.

när flygningen ställts in på grund av extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits.
Av Tonim
20 nov. 2017 16:44
Tack! Det är mer än 2 veckor innan vi åker.. :(

T
Citerat från Floridasidan:
Beror på hur tätt inpå avgång ändringen görs men normalt sett har du vid vanlig ändring av tiderna (som detta verkar gälla) i regel rätt till av eller ombokning.

Edit:

Du kan läsa om reglerna här http://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/installt-flyg/

Citat:

Undantag från kompensationen
Om resan har blivit ombokad till en annan tid kan det vara så att du inte har rätt till kompensation. Det som avgör om du får kompensation är bland annat tidpunkten då du fick besked om den nya restiden, samt hur mycket den nya restiden skiljer sig från den ursprungliga tiden.

Du har inte rätt till kompensation:

när du har fått information om ändringen minst 2 veckor innan planerad avresa. Då spelar det heller ingen roll vad den nya avresetiden är eller vad den nya ankomsttiden är.

när du har fått information om ändringen 2 veckor–7 dagar innan planerad avresa, och den nya restiden är satt till högst 2 timmar innan den ursprungliga avresan. Den nya ankomsttiden måste också vara senast 4 timmar efter den ursprungliga ankomsttiden.

när du har fått information om ändringen mindre än 7 dagar innan planerad avresa, och den nya restiden är högst en timme innan den ursprungliga avresan. Här måste den nya ankomsttiden vara senast 2 timmar efter den ursprungliga ankomsttiden.

när flygningen ställts in på grund av extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits.