Flyget bokat nu planering av resrutt.... tips om ställen

Av Walle
2 juni 2011 09:53
Visningar: 932
Nu har vi äntligen kommit så långt att flygbiljetterna är bokade för vår resa 8 feb - 3 mars.
Nu startar det roliga... planering av resrutten :)

Vi flyger ner till Phuket och hem från Krabi.
Vi kommer inte att besöka de stora stränderna med massor av turister utan funderar på att börja på Koh Kho Kao sen Khao Lak, Nai Yang, Nang Thon, Racha Island kanske Koh Kradan och sen avsluta någon natt på Koh Lanta för att sen ta oss upp till flygplatsen i Krabi. Sen om det blir alla dessa ställen det återstår att se....

Kom gärna med lite åsikter och tips om dessa ställen ni som varit där.... man lär sig alltid nåt sen är ju smaken olika....
Vi gillar lugna ställen och hotellet behöver inte vara det finaste men bra om det finns pool och gärna strandnära... för vi reser med en 9-årig son.

/Walle
2 juni 2011 22:48
Hej!
Vi reste runt i Thailand i våras med vår lilla dotter som då var 6 månader. Bland annat var vi på Kho Lanta och bodde på ett lugnt hotell med stor pool och stranden låg bara över gatan. Vi var mest vid poolen eftersom det var svårt att vara på stranden med vår dotter. Hotellpersonalen var super och hjälpsamma.

Ett tips på bra mat är en restaurang i Saladan, kommer inte ihåg namnet men kolla in min blogg så ser du bilder både från hotellet och restaurangen. De serverar dillkokta räkor, restaurangen är värt ett besök enbart för utsikten.

http://sakomdu.blogspot.com/2011/04/ko-lanta.html

Trevlig resa!
Av Walle
3 juni 2011 08:10
Hej, tack för ditt svar

Av de platser jag nämnde ovan är det bara Koh Lanta vi har varit på förut-
Vi bodde också på Andaman Lanta Resort men det hotellet låg alldeles vid stranden och hade också en jättefin pool. Vi har bott på det hotellet på två av våra resor.
Det är riktigt mysigt att gå och strosa i Saladan och besöka nån restaurang där, utifrån sett när man promenerar utanför restaurangerna ser det inte så vidare ut men går man bara in på restaurangen blir man överraskad vad bra det var.... härlig utsikt och god mat.

walle
Av Sej
6 juni 2011 15:44
Koh Kho Khao är en myyycket lugn ö där det bara finns ett fåtal hotell som dessutom ligger ganska långt från varandra, så om man vill ha lugn och ro är detta stället för er. Vad man ska veta är dock att vattnet inte är det bästa runt ön utan det är ganska grumligt, men om man inte bryr sig om detta så är ön helt OK.

Har själv aldrig riktigt kommit överens med Khao Lak, vet inte riktigt varför, men stämningen där har inte varit den bästa tycker jag.

Om jag skulle göra en resa på en månad och bara besöka lugna ställen skulle jag nog välja en annan rutt:

1 Nai Yang Beach eller Nai Thon Beach på Phuket under några dagar för att återhämta sig efter flyget.
2 Varför inte Koh Racha som du hade tänkte åka till
3 Sen någon eller några av öarna Koh Ngai, Koh Kradan eller Koh Mook
4 Skulle försöka hinna med en vecka på min nya favorit Koh Lipe också innan jag styrde kosan mot flyget i Krabi
Av Walle
6 juni 2011 19:57
Hej
Vi har funderat på att vi börjar på Koh Kho Kao och att det ska vara grumligt kan inte hjälpas... vi tänkte börja på Koh Kho Kao Resort där dom har stor fin pool så sonen får lite skoj sen tänkte vi ta en dagsutflykt därifrån ut till Tatchai Island, ett jättefint ställe med bra härlig snorkling runt omkring.

I dag känns det som vi ska hoppa Khao Lak och fortsätta ner till Nai Yang efter Koh Kho Kao, kanske även Nang Thon. Racha Island känns ganska givet.

Vissts lockar det att ta sig till Koh Lipe efter Racha men det är ju en ganska lång resa ner, vi var där för två år sedan och visst tyckte vi det var jättefint och framför allt stranden på andra sidan ön där Mountain Resort låg.

Koh Hai har vi också varit på men vi gillade inte det stället.... Vi bodde då på Fantasy Resort men det var inget vidare att bada vid stranden där på eftermiddagarna och poolen var jätteskitig .
Koh Muuk bodde vi på förra året men Koh Kradan har vi inte varit på så det lockar.
Koh Bulon är också ett ställe som är underbart.... var där för två år sen och dit kan man gärna åka tillbaka till.
Tänkte avsluta på Koh Lanta dom två sista nätterna för då kan man ta sig upp till Krabis flygplats den dagen då det är dags att åka hem.

När det gäller boenden på de ställen som ligger i vår planering är det bara några ställen som jag har bestämt mig för.
Så här ligger planeringen i skrivande stund men sånt kan ändras allt eftersom :-)

1) Koh Kho Kao och Koh Kho Kao Resort
2) Nai Yang och Nai Yang Resort
3) Ev Nang Thon boende ej bestämt
4) Racha Resort boende ej bestämt
5) Kanske Koh Lipe, kanske Bulon, kanske Koh Kradan ej bestämt än
6) sista två nätterna Koh Lanta boende ej bestämt

Har någon bra förslag på boenden kan det alltid vara kul att ta del av det :-)

/Walle
8 juni 2011 18:23
HEJ!
Missa inte Koh Kradan! Ett lugnt och mysigt ställe. Bra att stanna på i 3-4 dagar. Koh balon är också helt OK samt Koh Lipe. Racha (Raya) är inte det mysiga ställe somdet varit. Många dagsturister kommer dit men om man ligger på baksidan av ön i bungalowerna där kan man ha en fin strand för sig själv. Om ni ska upp till Khao Lak så finns det ett jättemysigt ställe 5 km söder om själva Khao Lak som heter Poseidon Bungalow. Det är vårt smultronställe, vi tillbringar alltid några 5-6 nätter där, men man måste beställa i tid. Gå in på deras hemsida och kolla www.similantour.com. Helt underbart. Similanöarna är också nästan ett måste för oss.
Hoppas att ni fåren fin resa. Vi åker ner den 20 jan och stannar i 6 veckor.
Ing-Brith
Av Stina_
9 juni 2011 11:44
Hej!

Vi var i Thailand -08 med en 6 åring. Vi besökte Khao Lak i några dagar och vi tyckte det var jätte mysigt. Lugnt ställe utan massa turister.
Vi bodde i bungalow med endast några minuter till stranden. Jätte mysigt ställ där det var trappor mellan rummen så varje bungalow låg lite för sig själv. Pool fanns men vi tyckte det var lite kallt i vattnet :)
Åkte över til Similanöarna som visade sig vara helt underbart. Helt klart den långa båtturen som 6 åringen klarade galant och hon älskade snorklingen vi gjorde ute vid öarna.

Vi var även i Krabi och på Phuket som vi även gillade med det är Khao Lak vi minns bäst. (minst med svenskar där)

Härligt att ha resan bokad :)

mvh/ Stina
Av Walle
9 juni 2011 13:17
Hejsan
Tack för olika svar och förslag ni har delgett mig :-)

Nu några frågor:
Ing-Britt:
Kommer du ihåg vad Resorten på Racha Island hette som du nämnde?
Det känns som vi ska satsa några dagar på Racha för jag har fått många positiva omdömen också så lite nyfikna är vi allt... :-)
Härligt att få åka iväg 6 veckor! Vi får nöja oss med 24 nätter... inte fy skam det heller eftersom vår son som då går i 3:an inte kan vara borta längre, en vecka av vistelsen är ju sportlov.

Bengtar:
Så du tycker att vi äntligen satsar på rätt sida av Thailand... :-)
Denna resa är vår 7:e till Thailand och vi har inte blivit besvikna än men visst har man fått sina favortiplatser... Du nämnde Golden budda resort... hur långt från Koh Kho Kao ligger det?

Stina:
Kommer du ihåg vad stället på Kao Lak hette där ni bodde? Alltid kul att googla och kolla in olika boenden... :-)

Similanöarna känns också som ett måste... båtutflykt dit och lite snorkling... låter härligt!!

Ha det så bra!
Walle
Av Bengtar
9 juni 2011 13:48
Koh Phra Tong med Golden Buddha Resort ligger ca 10 km norr om Koh Kho Kao.
Av Stina_
9 juni 2011 23:28
Hej igen!!

Baan Krating Khao Lak Resort heter hotellet vi bodde på!

mvh/ Stina
Av Susa60
15 juli 2011 22:00
Hej!
Bandari hotel i Khao lak kan varmt rekommenderas. stor fin pool 5 min till stranden och 10 min gång till centrum gatan.
Mvh Susanne