Florida i september

29 juli 2015 00:28
Visningar: 227
Hej

Jag har sett att det finns flera trådar angående Florida men jag tänkte få lite tips och råd speciellt för mig ;)

Jag anländer till Miami 2/9 och lämnar 16/9.

Eftersom jag älskar amerikansk fotboll har jag en match inbokad den 10/9 i Boston (Patriots - Steelers). Boston behöver jag inga tips om då jag tidigare bott där! (flyger dit 10/9-11/9)

Jag reser ensam och tänkte mig en road trip runt Florida, ned till Key West och upp till Orlando.

Jag är musik-, film-, djur-intresserad och gillar shopping till den lägre graden och kan tänka mig en och annan timme vid en strand i solen!
31 juli 2015 07:08
Jag tycker personligen västra sidan är bäst.
Clearwater är fint.
Sarasota är kanon (Siesta key`s är en favvo)
Fort Myers.
Miami är överskattat likväl Fort L.
Ja, det finns många.
Key West mycket restid inte så mycket att se.Mycket folk, lite annorlunda miljö mot övriga Florida på ett positivt sätt. Men har man inte varit där så.......Jo det kan vara värt de.

Florida blir man aldrig trött på. Finns alltid något att ta sig för
Love it ;)
Av Albertk
31 juli 2015 07:34
Jag och en vän ska också landa i Miami den andra september! Kanske ses på flyget hehe. Vi ska bila 3 veckor.
31 juli 2015 11:28
Har förstått att det är västra sidan som gäller men man måste ju göra Miami när man ändå är där samt Key West!

Sarasota står nu med på listan och några dagar i Orlando så man hinner med att göra allt, univerrsals och shopping 😝

Albertk, kul! Jag åker dock från Frankfurt då jag är ute i världen och jobbar men man vet aldrig, vi svenskar har en tendens att finna varandra längs vägarna!
31 juli 2015 11:45
Citerat från Mirajohnson:
Hej

Jag har sett att det finns flera trådar angående Florida men jag tänkte få lite tips och råd speciellt för mig ;)

Jag anländer till Miami 2/9 och lämnar 16/9.

Eftersom jag älskar amerikansk fotboll har jag en match inbokad den 10/9 i Boston (Patriots - Steelers). Boston behöver jag inga tips om då jag tidigare bott där! (flyger dit 10/9-11/9)

Jag reser ensam och tänkte mig en road trip runt Florida, ned till Key West och upp till Orlando.

Jag är musik-, film-, djur-intresserad och gillar shopping till den lägre graden och kan tänka mig en och annan timme vid en strand i solen!
Lite input efter mitt personliga tycke och smak:

Det är ju extremt kort tid för "road trip runt Florida" med avbrottet på två dagar mitt i.

Åk till Miami Beach (South Beach) där har du outtömligt med saker att se och göra samt hur mycket shopping du nu vill ha, hela Miami, Ft. Laufderdale, södra Florida är inom räckhåll.
Att kalla Miami överskattat är så långt från min världsbild man kan komma och väldigt magstarkt uttalande utan någon som helst motivering eller förklaringar av vilka förväntningar man haft, sådana "oneliners" ska man nog helt bortse ifrån, tvärtom är Miami-området nog väldigt underskattat av de flesta som inte sett det ordentligt. Everglades är ett självklart utflyktsmål härifrån.
För att tillgodose roadtripbiten skulle du kunna ta en sväng med en eller två övernattningar i Key West.
Flyg sen till Boston och vid returen landa i Orlando så slipper du den transportsträckan. Även i och runt Orlando finns hur mycket som helst att se och göra, inte minst shopping även där, vill du kan du lätt sticka ut till kusterna både åt väst och östsidan härifrån.

(Dolphins möter Buccaneers i Miami den 3/9)
Av Birgere
31 juli 2015 15:12
Begreppen som vi slänger oss med... bra...överskattad etc är ju relativa och kan därför aldrig vara felaktiga. Men läser man dom som absoluta så blir det ju tokfel.

Du Floridasidan kanske är en del i att skapa omänskliga förväntningar på Miami och folk som droppar in några dagar har aldrig någon chans att se du har sett och därför ser MiamiB som överskattat.

Sedan så skiljer det nog lite från person till person. Gillar man draget runt medelhavets stränder i juli/aug gillar man definitivt Miami Beach, är man mer åt lunken i Sydostasien (med vissa undantag som Puket mfl) så faller man nog lättare för västkusten.

Men det underbara med Florida jämfört med ovanstående extremer är ju att man kan få båda två plus en massa annat på en o samma resa. Vilket gör Florida oslagbart som resmål i den bemärkelsen.
Av Birgere
31 juli 2015 15:21
Citerat från Fam_segerberg:
relatera bara efter vad jag tycker.
Trött på pajkastning så fort man skriver något.
Lägger nog ner detta nu
Tycker du ska fortsätta att tycka.... tror nog mer att Floridasidan ville se ett motiv så att han och andra läsare förstår vad du menar och jämför med.
Jag tror inte det räcker att bara jämföra öst vs väst då båda sidorna har sina för- och nackdelar.
31 juli 2015 15:26
Tycker bra att det väst är bättre än öst.
Passar mig och min familj.
Öst kanske passa bättre för andra.
Älskar Florida gör vi nog alla ändå.
Av Birgere
31 juli 2015 15:35
Citerat från Fam_segerberg:
Tycker bra att det väst är bättre än öst.
Passar mig och min familj.
Öst kanske passa bättre för andra.
Älskar Florida gör vi nog alla ändå.
Är säkert så.

Däremot om du ville surfa eller kunna bada under vintern o våren så hade du tyckt något helt annat.
31 juli 2015 19:34
Citerat från Floridasidan:

Åk till Miami Beach (South Beach) där har du outtömligt med saker att se och göra samt hur mycket shopping du nu vill ha, hela Miami, Ft. Laufderdale, södra Florida är inom räckhåll.
Att kalla Miami överskattat är så långt från min världsbild man kan komma och väldigt magstarkt uttalande utan någon som helst motivering eller förklaringar av vilka förväntningar man haft, sådana "oneliners" ska man nog helt bortse ifrån, tvärtom är Miami-området nog väldigt underskattat av de flesta som inte sett det ordentligt. Everglades är ett självklart utflyktsmål härifrån.
För att tillgodose roadtripbiten skulle du kunna ta en sväng med en eller två övernattningar i Key West.
Flyg sen till Boston och vid returen landa i Orlando så slipper du den transportsträckan. Även i och runt Orlando finns hur mycket som helst att se och göra, inte minst shopping även där, vill du kan du lätt sticka ut till kusterna både åt väst och östsidan härifrån.

(Dolphins möter Buccaneers i Miami den 3/9)
😊 jag såg att Dolphins spelade, kanske blir en Dolphins-mstch oxå!

Tack för tipset att flyga via Orlando! Sparar massa tid!
31 juli 2015 23:27
Citerat från Birgere:
Begreppen som vi slänger oss med... bra...överskattad etc är ju relativa och kan därför aldrig vara felaktiga. Men läser man dom som absoluta så blir det ju tokfel.

Du Floridasidan kanske är en del i att skapa omänskliga förväntningar på Miami och folk som droppar in några dagar har aldrig någon chans att se du har sett och därför ser MiamiB som överskattat.

Sedan så skiljer det nog lite från person till person. Gillar man draget runt medelhavets stränder i juli/aug gillar man definitivt Miami Beach, är man mer åt lunken i Sydostasien (med vissa undantag som Puket mfl) så faller man nog lättare för västkusten.

Men det underbara med Florida jämfört med ovanstående extremer är ju att man kan få båda två plus en massa annat på en o samma resa. Vilket gör Florida oslagbart som resmål i den bemärkelsen.
Precis, därför kan en liten förklaring till varför man tycker en viss sak vara ovärderlig.
Jag tänkte åka skidor i Florida och alla sa att det var perfekt men skidåkningen där var verkligen överskattad, för att knyta ann till tidigare diskussioner. Jag har ju definitivt aldrig gått ut med några uppgifter om något resmål som inte stämmer, därmed kan jag heller inte överskatta dem, om sen andra tycker om helt annat än det jag beskrivet så beror det på olika smak inte felaktiga uppgifter ;-)

Självklart kan man inte se en stad som New York, Miami, L.A, Tokyo eller Köpenhamn på en eller två dagar och ge en rättvis bild efteråt, därför kan det kanske behövas ett påpekande om just att en stad inte är överskattad för att en person inte gillar den, överskattad är ett begrepp som har en viss betydelse, slarvigt använt eller ej.

Jag har dessutom aldrig påstått att det är något fel på orter på västkusten, enbart att jag gillar dem men att South Beach faller mig ännu mer i smaken i många avseenden....

Vi efterlyser detaljerade frågor för att kunna ge svar, kanske man även kan efterlysa svar som är lite mer givande än att, åk inte till a för det är s.k.i.t. åk till b istället.
Av Birgere
1 aug. 2015 01:49
Citerat från Floridasidan:

Jag tänkte åka skidor i Florida och alla sa att det var perfekt men skidåkningen där var verkligen överskattad, för att knyta ann till tidigare diskussioner.
Tyvärr har ju redan någon snott idéen med att smälla upp ett skidcenter, det ska ju byggas ett SÖ om Orlando.
1 aug. 2015 12:35
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:

Jag tänkte åka skidor i Florida och alla sa att det var perfekt men skidåkningen där var verkligen överskattad, för att knyta ann till tidigare diskussioner.
Tyvärr har ju redan någon snott idéen med att smälla upp ett skidcenter, det ska ju byggas ett SÖ om Orlando.
Ja, eller skidbacken som "ska" byggas i Miami. Dessa finns ännu inte så ingen nu blir besviken om de packar med skidorna....
Av Birgere
2 aug. 2015 12:32
HRM...INGA FLER FOTBOLLSTIPS TILL TS?

Hade det varit tidigare så hade jag definitivt flaggat för Arenafotboll, men säsongen är avslutad i September.
2 aug. 2015 15:21
Ledsen att min tråd startat bråk!

Min plan (fast jag är flexibel) med min bilsemester är att spendera viss tid i bilen, då det är själva grejen med bilsemester (och som norrlänning är jag van att spendera många timmar längs vägarna för att ta mig någonstans).

Jag tänkte mig 2 nätter Miami beach, 2 nätter Key West, 1 natt Everglades och 1 natt i Orlando. Därefter flyger jag tur och retur Boston med en natt på hotell. Väl tillbaka 4 nätter Orlando och sista natten i Miami!

Jag har varit många gånger i USA och även bott i Boston men aldrig varit så långt söderut! Ska bli underbart att se denna delstat och se om även jag förälskar mig i den!

Är det någon som varit på Zoological Wildlife Foundation utanför Miami? Tänkte ta chansen att möta några av de majestätiska djuren "close up and peronal"!
2 aug. 2015 17:35
Citerat från Mirajohnson:
Ledsen att min tråd startat bråk!

Min plan (fast jag är flexibel) med min bilsemester är att spendera viss tid i bilen, då det är själva grejen med bilsemester (och som norrlänning är jag van att spendera många timmar längs vägarna för att ta mig någonstans).

Jag tänkte mig 2 nätter Miami beach, 2 nätter Key West, 1 natt Everglades och 1 natt i Orlando. Därefter flyger jag tur och retur Boston med en natt på hotell. Väl tillbaka 4 nätter Orlando och sista natten i Miami!

Jag har varit många gånger i USA och även bott i Boston men aldrig varit så långt söderut! Ska bli underbart att se denna delstat och se om även jag förälskar mig i den!

Är det någon som varit på Zoological Wildlife Foundation utanför Miami? Tänkte ta chansen att möta några av de majestätiska djuren "close up and peronal"!
Inte för att bråka ;-) men är det inte bättre att flyga Miami - Boston, Boston - Orlando (om det går till rimliga pengar)?
Kan ju räcka att köra sträckan mellan Orlando och Miami en gång även om det för en norrlänning är som att köra till Coop Forum och handla för oss. Det kanske t.o.m kan vara ide att titta på ett upplägg som Miami Beach, bil till Key West, flyg KW - Boston, flyg Boston - Orlando, bil Orlando Miami. Hyrbil kan man ju hämta och lämna var man vill, inga envägsavgifter inom Florida.

Jag ser ingen större vits med en natt i Everglades om det inte gäller lite äventyrlig camping, man besöker lätt Everglades från Miami Beach och får så en kväll till där. Man kan också ta Everglades på väg till eller från Key West. Hela Everglades hinner man så klart inte på en dag men en lite lagom dos. Man kan (speciellt om man är van att köra mycket) lätt köra Key West, Orlando utan övernattning på vägen.

Zoological Wildlife Foundation är en av de saker vi fortfarande inte hunnit med (det finns ju så mycket :-) verkar ju fint men samtidigt lite tveksam till när man håller djur av detta slag för att klappas och petas på....
Av Hawaii
2 aug. 2015 17:54
Håller defintivt med om att en natt i Everglades är "onödigt". Går alldeles utmärkt att planera det som en dagsutflykt från Miami, eller stanna till under körningen till eller från Key West. Om man tycker det blir för lång körning kan man ta en natt (eller 2) i Key Largo, som blir en betydligt trevligare upplevelse än Everglades... Och t.ex. besöka John Pennekamp parken i Key Largo samtidigt. Gjorde själv körningen från Key Largo till Naples för ett år sedan, med div. stop i Everglades och det var ganska perfekt.
Av Mrahl
2 aug. 2015 20:24
Hej

Tänk på att Dolphins-Buccaners är en preseason game.
Om du åker på den matchen så kan jag tipsa om

http://rallybus.net/dolphins-buccaneers-sep3/

Jag åke med dem till en match förra hösten och allt funkade klockrent.
Ska åka med dem igen till Dolphins-Bills den 27e sept.

Trevlig resa.

// Micke
2 aug. 2015 21:42
Citerat från Floridasidan:

Inte för att bråka ;-) men är det inte bättre att flyga Miami - Boston, Boston - Orlando (om det går till rimliga pengar)?
Kan ju räcka att köra sträckan mellan Orlando och Miami en gång även om det för en norrlänning är som att köra till Coop Forum och handla för oss. Det kanske t.o.m kan vara ide att titta på ett upplägg som Miami Beach, bil till Key West, flyg KW - Boston, flyg Boston - Orlando, bil Orlando Miami. Hyrbil kan man ju hämta och lämna var man vill, inga envägsavgifter inom Florida.
Har kollat priser och om jag flyger Miami - Boston - Orlando och priset blir det dubbla, billigare med tur och retur!

Ang Zoological är jag oxå av åsikten att djur ska bo där de hör hemma - i det vilda! Men eftersom inte alla verkar tycka det utan tjuvjagar dem m.m så är jag glad att dessa ställen finns där de befäster bestånden och samtidigt samlar in pengar (men det är en helt annan tråd!).
2 aug. 2015 21:44
Citerat från Mrahl:
Hej

Tänk på att Dolphins-Buccaners är en preseason game.
Om du åker på den matchen så kan jag tipsa om

http://rallybus.net/dolphins-buccaneers-sep3/

Jag åke med dem till en match förra hösten och allt funkade klockrent.
Ska åka med dem igen till Dolphins-Bills den 27e sept.

Trevlig resa.

// Micke
Tack för tipset! Har inte riktigt bestämt mig än men eftersom jag är en Patriots-anhängare lutar det åt att jag lägger allt krut på den matchen ;)
2 aug. 2015 21:47
Citerat från Floridasidan:

men är det inte bättre att flyga Miami - Boston, Boston - Orlando (om det går till rimliga pengar)?
Kan ju räcka att köra sträckan mellan Orlando och Miami en gång även om det för en norrlänning är som att köra till Coop Forum och handla för oss.
Ps Flyger Orlando - Boston - Orlando
3 aug. 2015 12:44
Citerat från Mirajohnson:
Citerat från Floridasidan:

men är det inte bättre att flyga Miami - Boston, Boston - Orlando (om det går till rimliga pengar)?
Kan ju räcka att köra sträckan mellan Orlando och Miami en gång även om det för en norrlänning är som att köra till Coop Forum och handla för oss.
Ps Flyger Orlando - Boston - Orlando
Latmask, flyga?! ;-)

Angående djur i bur så har du rätt, en annan diskussion, det brukar bli heta sådana om det ämnet men jag håller med, pest eller kolera, enskilda djur offras för att hjälpa andra och för att bilda människor i ämnet, hårt och grymt men verkligheten är ju inte rosaskimrande alltid.
13 sep. 2015 06:27
Citerat från Mrahl:
Hej

Tänk på att Dolphins-Buccaners är en preseason game.
Om du åker på den matchen så kan jag tipsa om

http://rallybus.net/dolphins-buccaneers-sep3/

Jag åke med dem till en match förra hösten och allt funkade klockrent.
Ska åka med dem igen till Dolphins-Bills den 27e sept.

Trevlig resa.

// Micke
Tack för tipset om bussen Micke!!! Funkade fin fint till min match i Foxborough (Boston)! Och stämningen på bussen gjorde en än mer laddad och i och med vinst för Patriots var det mycket god stämning på bussen tillbaka mitt i natten!