Fira 50-årsdag i Krakow - tips mottages gärna!

26 apr. 2016 15:31
Visningar: 1153
Hej!

Min mamma fyller 50 år i juni & vi ska åka hela familjen på en veckas semester till Krakow - både för att fira henne men också för att se en stad vi länge drömt om att se :)
Några tips på firande av en 50-åring? Kanske något mysigt spa, någon mysig restaurang? :)

/ Sandra
Av Pelle77
8 maj 2016 19:40
Nyss hemkommen från Krakow sedan några timmar. En fantastisk stad! Så vacker arkitektur, god mat och billig.

Gillade restaurangen Cyrano de Bergerac som låg nere i medeltida källarvalv. Hög mysfaktor och bra service. Även restaurang Wesele var bra. Gillar ni lite kitchigare så rekommenderar jag restaurang Starka i Kazimertz.

Gå på free walking tour som startar 10 och 14 tror jag. 2,5 timmes rundvandring med guide. En av de bättre rundturerna jag gjort, helt gratis där det var frivilligt att dricksa i slutet. Gör den tidigt så får ni flera bonustips av guiden.

Auschwitz-Birkenau tycker jag att ni ska besöka. Vi åkte med guide vilket jag uppskattade. Väldigt känslosamt men rekommenderar det.

Vi hann inte åka till saltgruvan i Wieliczka men ser att ni har en vecka så försök att hinna med det med.

Trevlig resa!
Pelle
Av Desires
9 maj 2016 18:57
Åh Krakow blev en jättefin upplevelse! Var där 5 dagar i början av april, hade 24 grader! så det blev ännu mysigare än vi hade förväntat oss! Tyckte det var en avslappnat stämning i den staden, och mycket trevligt folk!

Restauranger ja; Restaurang POD BARANEM - ska vara fantastisk, vi hann inte med den, men den brukar nämnas bland de allra främsta i Krakow, lite dyrare men i förhållande t Sverige ändå mycket billigare!
Den restaurang som vi åt allra godast på var MAMA MIA Där åt vi t ex - en superb anka som smälte i munnen, med en delikat honungs-apelsinsås till. Anka och vilt kött är också typisk polsk mat! Denna restaurang var väldigt populär, det var ständigt kö för att komma in hit, så FÖRBOKA! (Restaurangen är egentligen italiensk, men de hade även polska specialiteter där).

Finns väldigt mycket att se där, i den sköna sommarvärmen promenerade vi mycket, besökte bl a
- Schindlers fabriksmuseum som var ett mycket intressant museum, tyckte vi! En enormt stor utställning med foton, affischer, tidningsurklipp, filmer mm.
- Missa ej heller de judiska kvarteren, eller det vackra stortorget Rynek Glowny - mitt i gamla stan.
- Ta gärna en tur med droska också, det var jättehärligt att sitta i en sådan och njuta av den fina miljön i gamla stan.
- Slottet Wavel är också sevärt!
- Gå ner mot floden, skön promenad - där hittar ni också några mysiga flodbåtar med restauranger!

Massor med foton o Krakow-TIPS från vår resa! http://www.desires.se/#post198