Filippinerna i april! Väder, Sipalay, Malapascua, etc..Tips mottages tacksamt!

14 jan. 2011 23:40
Visningar: 4368
Halloj !
Behöver lite tips och hjälp inför en kommande resa till Filippinerna i April!
Reser med sambo och vår lilla kille på 6 år.
Hur är vädret vanligtvis i april? Inställda färjor och höga vågor, eller behagligt? Är kilmatet lika som i Thailand i april, hög fuktighet och riktigt varmt dygnet runt?
Hur tar man sig lättast/behagligast till Sipalay? Från Bacolod eller Dumagete? Såg ngnstans att vägen mellan Dumaguete o Sipalay skulle "uppgraderas"
Sipalay vs. Malapascua? VIlket är bäst? Vi kan lätt slå ihjäl mycket tid på en fin strand, med bra snorkling i närheten. Vi fastnar lätt på bra ställen = snorkling, fin strand och bra mat!
Tips på bra boenden....vi skulle föredra att bo på beachen, men har inga krav på AC eller andra lyxiga faciliteter.
Flyger nog in till Cebu, har funderat på att besöka Malapascua, Panglao, siquijor, sipalay, men hinner man det på ca 17 dagar? Ska man t.ex flyga in till Dumaguete istället eller bacolod kanske?
Hur är det på dessa ställen veckan innan påsk? Kan man överhuvudtaget vara där då, eller får man inte plats ; ) ? Planerar att resa från Cebu den 18 april, dvs början på Holy week....funkar det??

Mvh Anna
Av Alfva
16 jan. 2011 18:48
Hej,

Med en 6-åring skulle jag inte flänga alltför mycket. Transporterna tar sin lilla tid, speciellt om du ska upp mot Malapascua. Där det förresten gäller att 6-åringen är bra på att roa sig själv, för när vi varit där vid flera tillfällen har det iaf varit väldigt dåligt med barn (förutom lokalinvånarna) och nöjen att roa sig med förutom strand, strand och strand! :)
Panglao är lite mer livat, men de andra vet jag tyvärr inget om!

Vi har som sagt varit där vid 2 olika tillfällen, i april och i december. April gick vågorna någorlunda höga vid överfarten mellan Dumaguete och Cebu, men alla andra resor var kavlugna. I december däremot hade vi svårt att ta oss in till land vid tillbakafärden från Malapascua!
Just i april tyckte vi iaf att det var betydligt mindre folk, men mer Filippinare som reste. Fullt, men inte överfullt!

Hoppas ni får en super resa! Vill gärna åka tillbaka snart!
Av Uniform
17 jan. 2011 11:05
Vilken bra tråd. Jag ska vara i Filippinerna mellan 1 april - 3 maj.
Har inte riktigt tänkt på att det är påsk. Har bokat två första veckorna nu i förhand, är det omöjligt att få boende sen eller ska vi chansa? Vi kommer att börja på bohol/panglao.

Är det någon som kan rekommendera palawan?
Eller ska vi till boracay?
Av Alfva
17 jan. 2011 11:46
Citerat från uniform:
Vilken bra tråd. Jag ska vara i Filippinerna mellan 1 april - 3 maj.
Har inte riktigt tänkt på att det är påsk. Har bokat två första veckorna nu i förhand, är det omöjligt att få boende sen eller ska vi chansa? Vi kommer att börja på bohol/panglao.

Är det någon som kan rekommendera palawan?
Eller ska vi till boracay?
Beror ju på vad ni är ute efter. Har aldrig varit på Palawan, men som dykintresserad hade jag ju hellre åkt dit än Boracay, men ni verkar ju faktiskt ha tid att kombinera båda!
Har för mig att det var rätt svårt att få tag i boende under den perioden, men att det var ännu värre att få tag i transporter.

Såå avundsjuk, men tyvärr är det inte riktigt ett resmål jag tror min 1½ åring skulle ha speciellt roligt på....
17 jan. 2011 12:46
Hur är det runt påsk? Vet du mera Alfva?

Vi planerar resa mot malaysia den 18 April, dvs första måndagen i Holy Week. Är det redan då svårt med transporter, så vi ska dra oss mot malaysia tidigare kanske?
Vi funderade på att resa ut från Dumaguete/Cebu/Bacolod, beroende på hur vår resplan kommer att se ut.
Av Uniform
18 jan. 2011 09:19
Beror ju på vad ni är ute efter. Har aldrig varit på Palawan, men som dykintresserad hade jag ju hellre åkt dit än Boracay, men ni verkar ju faktiskt ha tid att kombinera båda!
Har för mig att det var rätt svårt att få tag i boende under den perioden, men att det var ännu värre att få tag i transporter.

Såå avundsjuk, men tyvärr är det inte riktigt ett resmål jag tror min 1½ åring skulle ha speciellt roligt på....
Hur menar du med transporter?
Hittar inte heller någon bra sida att boka hotell från. Det går ju knappt hitta hotell på bohol..
Av Alfva
19 jan. 2011 09:40
Citerat från uniform:
Beror ju på vad ni är ute efter. Har aldrig varit på Palawan, men som dykintresserad hade jag ju hellre åkt dit än Boracay, men ni verkar ju faktiskt ha tid att kombinera båda!
Har för mig att det var rätt svårt att få tag i boende under den perioden, men att det var ännu värre att få tag i transporter.

Såå avundsjuk, men tyvärr är det inte riktigt ett resmål jag tror min 1½ åring skulle ha speciellt roligt på....
Hur menar du med transporter?
Hittar inte heller någon bra sida att boka hotell från. Det går ju knappt hitta hotell på bohol..
Med transporter menar jag båtar och flyg mellan öar!
Nej, hotell är svårt att hitta, jag letade mycket och länge, men via TripAdvisor borde du kunna hitta några!
21 jan. 2011 07:32
Lonely Planet, Den har jag redan inhandlat, men jag känner att jag vill ha lite "live" tips från resenärer som redan varit där och kan delamedsig av smultronställen etc...
Just nu lutar trippen åt detta.
FLyg till Cebu city 31 mars. Vidare till Bohol/panglao ett par dagar sedan till Suiqijor. Vidare till sipalay och sedan flyg från Bacolod till KL malaysia kring den 18 April.
Eller ska man ta sig till Malapascua ändå?? Här behöver jag hjälp att välja...
24 jan. 2011 17:10
Det tar tid att transportera sig i dessa trakter. Jag skulle inte ta mer än två ev tre resmål för varje gång man ska byta så tar det en utav semesterdagarna. Jag har besökt Alona Beach på Panglao, Moalboal, Siqijour och Dauin. Alla bra på sitt sätt så det beror på vad man vill ha ut av sin semester, restaurangbesök, öde stränder, dykning etc. Vädret är som bäst mellan Januari och Maj med stigande temperaturer i vattnet från 26 till 30 ungefär. Under denna period är det som minst vågor men blåser det upp så blir det ju vågor vilken tid det än är på året. Filippinerna är ett underbart land med fantastiska människor har rest med min dotter och både hon och jag har haft det toppen. Nu när jag ska ner i Februari så flyger jag från Manila direkt till Dumaguete eftersom jag ska till Dauin (södra Negros) jätteskönt att slippa den långa transfern från Cebu som tar minst en 4-5 timmar till Dumaguete och ytterligare en halv dag om man ska till Sipalay. Ett alternativ till Sipalay kan vara Siqijour som har fantastiska vita stränder med bra snorklin och dykning. Dauin gör sig nog bäst om man dyker eftersom stränderna där är har mörk sand och inte så mycket koraller (det finns koraller men bättre på andra ställen). Dyker man däremot är det ett fantastiskt dykresmål. Moalboal och Alona Beach är två ställen med lite mer resorter och folk med de för och nackdelar som det för med sig, fler valmöjligheter/fler turister. Från Alona kan man lätt göra utflykter till Bohol och t ex besöka Choclate Hills och se Tasmirapor. Malapacua har jag inte varit på ännu men har hört att det ska vara jättefint, men det är bara andrahandsuppgifter. Skulle du vilja ha mer ingående information hör av dig.
Gittan
Av Tima
11 feb. 2011 16:22
Halloj

Malapascua är enligt mig den mysigaste ön/stranden i landet fram tills nu :-) och visst finns det knappt något att göra på denna lilla ö mer än att njuta av att slappa, sola, bada, åka på snorkelturer, träffa lokalbefolkningen, hyra motorcykel och se lilla ön, äta riktigt gott (godaste restaurangen på Filippinerna är just på denna lilla ö), beskåda den vackra solnedgångarna tillsammans med lokalbefolkningen, åka till närliggande öar, ligga i hängmattan och läsa bok, få massage....
Här bodde vi - superställe! De kan fixa med transport från och till Cebu flygplats.
http://www.malapascua.net/?gclid=CL_-3OmzgKcCFZIn3wodeWDAfQ

Panglao är ok, men inte en av mina favoritdestinationer. Fördelen med Panglao är att det är köravstånd till flera utflyktsdestinationer så som Chocolate Hills, river drafting, titta på Tarsierapor, delfinsafari tidig morgon och ett besök på närliggande lilla ön Balicasag.

Under vår resa behövde vi aldrig boka hotell i förväg förutom första dagen vid ankomst och sista dagen innan vi drog, det finns alltid något ställe som har lediga rum och man är ju lätt flyttbar om man hittar bättre boende...

Ta gärna en titt i mitt resealbum!
http://www.reseguiden.se/forum/resor/backpacka-pa-filippinerna-1596

Hoppas ni får en finfin semester!
11 mars 2011 09:13
Tänk på att påsk är en av de största högtiderna i Filippinerna där många försöker ta ledigt och det innebär att hotell snabbt fylls så under denna period kan det faktiskt vara fullt. Jag skulle boka i förväg under denna period.

/Gittan
31 mars 2011 06:45
Håller med ovanstående, Påsken så sticker många Filippinare iväg från städerna och ut till beacherna.
I Cebu är det t.ex helt stendött under påsk, allt är stängt under 3 dagar.
Vi har fortfarande gott om rum den tiden, men det börjar fyllas på sista veckan med bokningar.
Vädret är bra (Filippinsk sommarmånad) i April. Panglao har fler beacher än Alona som man snabbt o enkelt
tar sej runt med en tricykle. Bra snorkling på Baligasaq island och även båt från Alona--Siquijor.

MVH Micke/Alona Studios hotel
Av Surgeon
31 mars 2011 14:40
Det verkar lite mkt att bita i på 17d. trp tar längre tid än ex Thailand. Men Ph är klart bättre än Thailand vad gäller allt förutom mat. Maten är direkt trist om man inte bara äter ex skaldjur som man köper fr en fiskare. Palawan är super om man vill dyka. Stränderna är oxå bra men verkligen inget att göra. Om ni skall bo på norra Palawan Coron kolla Swewa på nätet. Bra boende.
Vägen Dumagete - Sipalay är rätt ok faktiskt. Men det tar en dryg halv dag. Sipalay strand är fantastisk. kolla Driftwood GH.
2 apr. 2011 10:15
Just nu är vi på Panglao, och planerer vidare att åka till Suiqijor.
Någon som har tips på bra boende där? Vill gärna ha fin sandstrand och boende på/nära stranden...
och helst kring 1500-2000 php max.
Av Jema10
28 nov. 2017 16:34
Hej
Ser att det var ett tag sedan du skrev detta men chansar på att fråga dig iaf.

Jag skall till Siqijor nu I februari, hur är det att ta sig från ön? Vi har ett anslutningsflyg att passa, tanker mig dock att vi tar en extra dag I Cebu City för att inte äventyra vår hemfärd till Sverige. Vilket skulle du säga är det enklaste/smartaste sättet att ta sig till och från ön?
Stort TACK på förhand,
Jenny
Citerat från Gittannor:
Det tar tid att transportera sig i dessa trakter. Jag skulle inte ta mer än två ev tre resmål för varje gång man ska byta så tar det en utav semesterdagarna. Jag har besökt Alona Beach på Panglao, Moalboal, Siqijour och Dauin. Alla bra på sitt sätt så det beror på vad man vill ha ut av sin semester, restaurangbesök, öde stränder, dykning etc. Vädret är som bäst mellan Januari och Maj med stigande temperaturer i vattnet från 26 till 30 ungefär. Under denna period är det som minst vågor men blåser det upp så blir det ju vågor vilken tid det än är på året. Filippinerna är ett underbart land med fantastiska människor har rest med min dotter och både hon och jag har haft det toppen. Nu när jag ska ner i Februari så flyger jag från Manila direkt till Dumaguete eftersom jag ska till Dauin (södra Negros) jätteskönt att slippa den långa transfern från Cebu som tar minst en 4-5 timmar till Dumaguete och ytterligare en halv dag om man ska till Sipalay. Ett alternativ till Sipalay kan vara Siqijour som har fantastiska vita stränder med bra snorklin och dykning. Dauin gör sig nog bäst om man dyker eftersom stränderna där är har mörk sand och inte så mycket koraller (det finns koraller men bättre på andra ställen). Dyker man däremot är det ett fantastiskt dykresmål. Moalboal och Alona Beach är två ställen med lite mer resorter och folk med de för och nackdelar som det för med sig, fler valmöjligheter/fler turister. Från Alona kan man lätt göra utflykter till Bohol och t ex besöka Choclate Hills och se Tasmirapor. Malapacua har jag inte varit på ännu men har hört att det ska vara jättefint, men det är bara andrahandsuppgifter. Skulle du vilja ha mer ingående information hör av dig.
Gittan
3 dec. 2017 07:15
jag skulle inte chansa att ta sig från siqiour på samma dag

finns nuförtiden flyg till cebu men jag har hört att dom är inte dom mest pålitliga och att dom ställer in avgångar ibland.

att ta sig till cebu så ta båten till Dumaguette, därifrån har du 3 alternativ

flyg till cebu eller manilla beroende på vart du flyger ut från
båt till cebu, finns även natt färja så "sparar" du tid och en hotel natt
eller ta dig med buss från södra cebu ön till cebu city

så du har lite olika sätt på att resa