Egypten eller Gran Canaria?

Av Bella77
20 nov. 2011 20:20
Visningar: 4350
Vår familj behöver komma bort och tänkte ta en sista minuten innan jul. Har tittar en hel del på egypten och sneglat åt Gran Canaria,
Vad tycker ni? För och emot, väder, dyrt, barnvänligt etc

Tacksam för alla tips jag kan få.
20 nov. 2011 20:45
jag har precis samma tanke och kan inte bestämma mig, tänkte åka i januari, fast med tanke på vad jag hörde på tv idag om alla oroligheter i egypten så lutar det nog till kanarieöarna för mig,
21 nov. 2011 10:58
Hej, Du kan få riktigt sista minuten resa till Egypten . Var där själv förra veckan på sån resa. 699 kr för flyget och boka hotel med http://www.lowcostholidays.se/, 4 stjärningt hotel med frukost för 102 kr/natt. Egypten är riktigt solsäkert,har inte regnat där på flera år. sharm el shejkh är renare är Hurghada. Var noga med handtvätt bara, skitiga sedlar och dörrhandtag. Handsprit en fördel.Hotellen sköljer visst grönsakerna i flaskvatten, bäst äta på hotellen eller kinakrog , vi åt dock sista dagen på lokal arabrestaurang i Old market,vegetariskt, jättegott och billigt, blev ej dåliga
21 nov. 2011 10:58
Det är bara i Kairo det är oroligt, inte vid semesterorterna-50 mil därifrån
Av Hathor
21 nov. 2011 13:46
oroligt land just nu,landet är i uppror...
o de är snart val..inte bara kairo är oroligt.
resa med små barn,lätt att bli magsjuk...
gran canaria,lugn o skönt..
lycka till med ert val..
m
Av Hathor
21 nov. 2011 13:48
Citerat från palmabeach:
Hej, Du kan få riktigt sista minuten resa till Egypten . Var där själv förra veckan på sån resa. 699 kr för flyget och boka hotel med http://www.lowcostholidays.se/, 4 stjärningt hotel med frukost för 102 kr/natt. Egypten är riktigt solsäkert,har inte regnat där på flera år. sharm el shejkh är renare är Hurghada. Var noga med handtvätt bara, skitiga sedlar och dörrhandtag. Handsprit en fördel.Hotellen sköljer visst grönsakerna i flaskvatten, bäst äta på hotellen eller kinakrog , vi åt dock sista dagen på lokal arabrestaurang i Old market,vegetariskt, jättegott och billigt, blev ej dåliga
åka till egypten bara för att de är billigt???
Av Penta
21 nov. 2011 16:51
Att åka till Egypten just nu är kanske inte bästa rådet, dels är det oroligt i största allmänhet och som nämnts är det ju snart val.

Åker du nerefter kusten söder om Hurgada så är du säkert långt borta från oroligheterna, men så är det ju det här med flygplatser som kan ställa till det. Åk till Gambia, solsäkert, badvänligt, mysigt.

Funderar du ändå på Kanarieöarna så varför inte Teneriffa och Los Christianos. Sedan har du ju Maroco också som är bättre än sitt rykte.

Hälsar Penta
Av Annl
21 nov. 2011 20:38
Vill gärna åka tillbaka till Egypten (vi talade om det senast i går kväll) men håller helt med Hathor att det just nu är alldeles för osäkert för att ens tänka på det -tyvärr för det är ett fantastiskt land och med fantastiska kulturskatter.
Citerat från hathor:
oroligt land just nu,landet är i uppror...
o de är snart val..inte bara kairo är oroligt.
resa med små barn,lätt att bli magsjuk...
gran canaria,lugn o skönt..
lycka till med ert val..
m
Av Joakimn
22 nov. 2011 08:46
Hmm. tål att tänka på.Reste med mina barn till Fuerto ventura när dom var riktigt små ,2 gånger.Det gav den tid som familjen behövde. Barnens stor glädje bestod i att kunna vara med föräldrarna 24tim/dygn o detta i en trygg miljö..Men det blir inte lika billigt o inte lika varmt som Egypten,bada är inte lika skoj när det till o med är kallt i poolen.
Vi badade ändå o var skitförkylda båda gångerna,tog bort en del av glädjen.jag hade idag valt en allincusive i Egypten en bit bort från H-staden.. varmt o avslappnat.Välj ett boende som inte ligger förnära de stora ortena. Taxi in är billigt.
( 4ggr Egypen erfarenhet, 3ggr i GrandCanaria området)=2-2 med barn.
Av Bella77
24 nov. 2011 21:06
Tack för era svar! Vacklar fram och tillbaka fortfarande fast nu med många fler resmål i tankarna. Men det är ju det här med så mycket sol och lugn och ro för pengarna som möjligt... var inne på Resia och frågade om råd men gick därifrån då tjejen bara plockade fram de dyraste hotellen och inte alls var tillmötes gående. Ja det blir nog att dra lott ;)
17 dec. 2011 14:43
Hur gamla är barnen ? Egypterna älskar barn, de gullar och leker med dom, det är lite av deras mentalitet,glada och ler nästan alltid.Man får ju en lätt insikt i arabkulturen vid resa till Egypt, om man är intresserad så kan det vara givande.Som sagt det är i Kairo/Alexandria som oroligheter kan finnas, långt från semesterorterna
Av Hathor
17 dec. 2011 19:30
Citerat från bella77:
Tack för era svar! Vacklar fram och tillbaka fortfarande fast nu med många fler resmål i tankarna. Men det är ju det här med så mycket sol och lugn och ro för pengarna som möjligt... var inne på Resia och frågade om råd men gick därifrån då tjejen bara plockade fram de dyraste hotellen och inte alls var tillmötes gående. Ja det blir nog att dra lott ;)
i egypten är det verkligen ingen lugn o ro,högljutt tutande tjutande tjatande,,,
Av Desires
17 dec. 2011 22:34
Har varit både i Egypten och flera av Kanarieöarna. I Egypten blev vi alla fyra sjuka trots att vi bodde på jättefint hotell, så vi berörde aldrig pengar, och var supernoga med att tvätta oss med handsprit,mm.Men tyvärr hjälpte inte det ändå, så jag skulle nog inte vilja åka dit med småbarn, dessutom oroligt där nu.

Dottern med familj valde Teneriffa för en januariresa 2012, tycker det var ett bra val. Teneriffa är nog bra för en familj med barn, skulle då rekommendera att bo i Los Gigantes.
Och (VIKTIGT!) välj ett hotell som har UPPVÄRMD pool för säkerhets skull, så har barnen sköna bad att uppleva om det är för kallt i havet eller för blåsigt (som det ofta kan vara på Kanarieöarna)!
Fuerteventura rekommenderar jag att bo i Jandia med kanonfina vackra sandstränder, lugnt och skönt med mysig liten fiskeby i närheten, enda nackdelen att det är mer äldre människor här..... Men står ni ut med det så är det ett bra alternativ tycker jag!Här har jag skrivit om Fuerteventura på min reseblogg http://www.desires.se/#post9