Efter bränderna på Gran Canaria

22 okt. 2007 17:21
Visningar: 915
Är det nån som vet hur det ser ut efter bränderna på GC? Vilka områden är förstörda och hur ser det ut nu?
22 okt. 2007 18:13
VA? Vad säger du? Har det varit bränder där? Men det går ju inte...jag ska ju dit om en månad!
Har någon en länk eller nåt mer?
Tänkte annars fråga i forumet vad som lönar sig att handla där..
22 okt. 2007 19:26
Det var bränder i somras i ett skogsområde, Tejeda, mitt på Gran Canaria. Som turist märker du nog knappast något om du inte hyr en bil och åker till de inre delarna av ön. Kusterna var inte drabbade enligt tidningarna.
Ha det så bra på Gran Canaria!
22 okt. 2007 22:07
Jaha, det var bränderna i somras, trodde nåt nytt hade inträffat.
Av Klara2
26 nov. 2007 21:55
Vi märkte ingenting, när vi var där i oktober/november.

Klara2
Av Suzieq
5 jan. 2008 16:05
Jag läste nyss på nån sida att Palmitos Park brann upp under branden på GC. Stämmer detta?? Jag hoppas verkligen in det eftersom jag ska till GC nån gång under året och har tänkt att besöka denna park.

Tack på förhand
13 jan. 2008 20:34
Har just kommit tillbaka från GC. Palmitos Park är stängt. Bränderna har gått från Playa Del Inglés till Mogan och upp mot Tejeda. Det positiva är att naturen återhämtar sig snabbt, det börjar bli ny grönska där det har brunnit, men om du planerar att knata runt i naturen så lär du bli lite sotig... Palmitos Park håller på att byggas upp igen, så det finns hopp om livet.
Av Suzieq
21 jan. 2008 22:38
Citerat från amazinggreys:
Har just kommit tillbaka från GC. Palmitos Park är stängt. Bränderna har gått från Playa Del Inglés till Mogan och upp mot Tejeda. Det positiva är att naturen återhämtar sig snabbt, det börjar bli ny grönska där det har brunnit, men om du planerar att knata runt i naturen så lär du bli lite sotig... Palmitos Park håller på att byggas upp igen, så det finns hopp om livet.
Oki, ja det lät ju inte så vidare kul. Gran Canaria som va ett sådant fint ställe.
29 jan. 2008 21:54
Hej!
Jag var där i nov-dec -07 1v. Och vi skulle ta lokalbussen till Banana Park (banaplantage) som Fritidsresor rekommenderade *Leer..
och det skulle ligga mellan Agua Park & Palmitos Park. Så vi fick gå av bussen vid Agua Park och det skulle vara ca 1.5km att gå uppåt. Och vi gick o gick o gick...såg en skylt Banana Park som hade vält och sedan en skylt till och vi kom fram till höga murar, en kamelfarm, skola och vi fortsatte att gå en bit upp, det kom en fin restaurang och vi fortsatte en bit till men det var helt dött... Till slut frågade vi några som jobbade där, och han sa att parken var stäng, nerlagd..
Så vi tog en öl på restaurangen och så fick han ringa efter en taxi åt oss
He he... Men vi fick ju se lite i alla fall.

MVH Maria
Av Keiju6
29 jan. 2008 23:58
Ja, det är väldigt tråkigt med bränderna på Gran Canaria! Jag har många vänner där, som bor där året om eller under vinterhalvåren. Pratade senast igår med en av de. Det är ett under att människoliv inte har gått till spillo. Mina vänners hus ligger på andra sidan av Palmitos park, deras hus och kanske hela Ayagauresdalen klarade sig p.g.a en modig spanjor med namnet Domingo. Han sprang utan lov mitt i natten och hejdade elden precis bakom mina vänners hus med deras bevattningsslangar. Deras grannars hus och plantage brann upp. Myndigheterna sade att om deras fyra bilar i garaget hade fattat eld, så hade de inte kunnat stoppa elden ner mot dalen, mot havet. Elden hade spridit sig ända ner till Maspalomas. Så tack vare denna fantastiska man som trotsade förbudet att gå upp i dalen!

Det växer som det knakar där, så därför märks inte så mycket av branden längre i den dalen i alla fall. Men innan människorna kan bygga upp sina hus igen, kommunikationer med telefoner mm., det lär ta tid. Men alla välkomnar gärna oss turister dit! På turistorterna längs kusten märks väl inte mycket av branden...
11 juni 2008 19:42
hej! Såg att det var många funderingar ang branden på Gran Canaria.Jag var där i mars , man ser fortfarande spår efter branden o det luktar
bränt när man kommer upp i bergen. Om allt går som det ska så ska palmitos park öppnas någon gång efter sommaren., hoppas det stämmer för jag ska ner i höst igen och är väldigt nyfiken på hur den ser ut.annettan