E-visa

Av Sassa2
20 juni 2017 04:45
Visningar: 2493
Hej!
Jag och en vän reser till Asien i vinter och stannar i tre månader. Vi börjar i Japan, sedan till Malaysia, Vietnam, Kambodja och Thailand.

Vad jag förstår är tjänsten e-visa för Vietnam ny för iår där man ansöker om Visa på nätet några dagar innan, för att sen ta med sig dokumenten till flygplats och få visum där, som gäller i 30 dagar. Vi tänker att vi ska stanna i Vietnam i tre veckor.

Någon som gjort detta och hur gick det? Behöver en utresebiljett vara bokad för att få detta visum? Det hade underlättat för vår del då vi inte tänkt boka flyg in/ut ur landet i förväg utan gör det i Malaysia när vi känner att vi vill ta oss vidare.

Tacksam för hjälp :)
/Sara
Av Sassa2
27 juni 2017 08:07
Tack! Ja, vad vi läst nu behöver hemresan vara bokad så vi får göra det i förväg. Hur snabbt gick det för er att få tillbaka godkännande på mailen?

Hör gärna av er efteråt hur det gick i Ho Chi Minh :)
Av Persyl
2 juli 2017 07:46
Det tog bara 2-3 dar så var det klart.
Dock måste man själv gå tillbaka in på siten och under deras länk "Search" leta fram sin ansökan (så spara ansökningsnumret) för att se att visumansökan blivit godkänt.

Vi reser idag och ingenstans har jag hittat info om vi måste betala ytterligare en stämplingsavgift på 25$ när vi anländer till Vietnam för att liksom få själva stämpeln i passet.
Och om vi även här måste ha 2 passfoton med oss.
Vi kommer ha det med för säkerhetsskull men känns som att det är den grejjen vi borde slippa just pga att vi har en utskrift på att vi redan har E-visumsom vi betalat 25$ för.
Vi får se hur det slutar 😉
Av Persyl
4 juli 2017 02:24
Har nu anlänt Ho Chi Minh!
Var superenkelt, bara att ha med utskriften på sitt E-visa och gå igenom passkontrollen 😀
Fick stämpel i passet och så var det bara att passera.
Av Sassa2
4 juli 2017 10:42
Så bra! Tack för svar, då vet vi att det funkar! Då får vi bara se till att hitta skrivare i Kambodja (har ändrat vår planering lite) så ska det gå bra.

Det jag funderar på är de bilder man laddar upp, på passet och på sig själv, hur "noga" kändes det som det var? Skulle bilder från mobiltelefonen funka eller hur gjorde ni? Vi har bara med oss smartphones på resan :)

Tack för bra svar! Hoppas ni har en bra resa i Vietnam!
Av Persyl
6 juli 2017 16:49
Vi var noga och tog passfoton i Stockholm som vi laddade upp
Av Nick1
30 juli 2017 13:06
Citerat från Persyl:
Har nu anlänt Ho Chi Minh!
Var superenkelt, bara att ha med utskriften på sitt E-visa och gå igenom passkontrollen 😀
Fick stämpel i passet och så var det bara att passera.
Behövde man inte ha några passfoton med sig ( räckte e-visa utprintad?) och man behövde inte betal någon avgift när ni anlände och visade era E-visa?
27 sep. 2017 22:12 (redigerad)
härligt att det funkade så bra för er på flygplatsen!
Jag ska resa via buss över gränsen och då är ju frågan hur enkelt det är.
Ingen som har erfarenhet av det ?
Evisa "by land" kostar ju också mycket mer än "by air" 45dollar för "land" och 18 dollar för "air".