Dykning

Av Kajz
23 sep. 2012 11:43
Visningar: 2885
Hejsan!

Är det någon som vet hur mycket en dagstur med 2-3 dyk kostar runt bohol/panglao/malapascua? Vad kostar det att ta dykcert?
8 okt. 2012 18:16
Hallå!

Priserna varierar en del beroende på hur lång båtresan är till divepoint.
Är du i panglao och ska dyka runt balicasaq 30min båtresa, så räkna med 2000 pesos för 2 dyk ink komplett utrustning och båtresa. Sen betala vi 4000 för 2 dyk när vi åkte till cabilao 4h båtresa.
Tog advance där nere och betala 13000pesos ink allt. Så räkna med ett par tusen till för open water.

Kan rekommendera Valm dive shop i panglao, ny båt, ny utrustning, bra priser, om ni dyker med dom så be att få Denec som divemaster. Riktigt skillad kille som verkligen vill att varje dyk ska bli en upplevelse och inte bara tjäna pengar. Dom finns på facebook.

Dykningen precis utanför Panglao är inget speciellt utan det är Balicasaq som är den bästa dykningen där omkring.

Något annat du undrar så har jag gjort några dyk kring platserna du nämner.

mvh Andreas
Av Kajz
9 okt. 2012 12:53
Tusen tack för svaret :-D

En undran till har jag, finns det någon dykfirma på malapasqua där jag har möjlighet att få en svensktalande instruktör när jag tar mitt dykcert? Funkar visserligen bra med engelska oxå men då jag har några nojjor så skulle det kännas bra....
10 okt. 2012 10:19
Vi har en Svenskt dykinstuktor pa plats har..Dykcertifikat 10% rabatt for dom som bor har.

Priserna ligger pa samma som ovanstaende

MVH Micke
Av Kajz
10 okt. 2012 10:34
Hej Micke o tack för svaret! Hur lång tid tar openwater? Har läst om allt från 2-6 dagar?! Grejen är att vi börjar vår semester på malapasqua 8 nätter så jag hade tänkt få det gjort då:) om jag fegar ur o inte hittar nån svensk där så ska jag ha dig/er i åtanke för vi har tänkt ta oss till panglao efter:)
10 okt. 2012 17:19
Hallå Kajz!

Måste bara göra en input.
Ska ni börja semestern på malapascua så är det ju givet att du måste ta eller ha cert när du är där. Du kommer ångra om du inte dyker när du är där.
Dom stora centren brukar ha stort utbud av böcker på olika språk.
Threasher shark divers är ett av dom större centren på malapascua som jag kommer på.
Sen vet jag några som gjort teorin i sverige och gjort dyken utomlands. Kan bara tala för Padis upp lägg, och där är utbildningen likadan oavsett var i världen du gör den, därför är det möjligt att lägga upp utbildningen på det viset. Kontakta ditt närmsta center om det låter intressant.

Sen behöver du inte vara någon expert på engelska språket för att klara utbildningen på engelska, ganska enkelt språk i böckerna.

Mvh Andreas
Av Kajz
11 okt. 2012 06:35
Hej Andreas och tack igen :-D

Jo jag har ju hört att det ska vara toppen att dyka där så lite så känner jag ju såklart att det vore toppen att fixa certet där. Min sambo dyker och har gjort i 20 år säkert så han blir ju såklart glad om jag fixar det snabbt. [sa hon 6 år in i förhållandet]

Tyvärr finns inte något dykcenter i närheten av den gudsförgätna håla jag bor i så jag får ta "hela kitet på plats" Jättesynd för det hade ju vart skönt att fördriva några trista höstkvällar med nu:-(

Jag är inte alls orolig för att jag inte ska förstå innehållet i böckerna på engelska, jag är bra på engelska men som jag skrev tidigare så kanske jag inte kommer att vara den allra lättaste dykelev som skådats tyvärr o därav kanske det skulle kännas bättre med en svensk instruktör.....

Jag har i hela mitt vuxna liv varit rädd för djupt vatten då jag var nära att drunka som barn men efter att jag träffat min nya sambo som stöttat och kämpat med min rädsla så har jag kommit över det och snorklat varje år vi varit i Thailand de senaste 5-6 åren. Känner att vad gäller drunkningsskräcken så kommer jag att klara av detta!

Värre är det med min ormfobi o har ju sett att det finns lååååååååååååånga randiga ormar i vattnen där:-( Bara att ta en snabbkurs i KBT för att bota den fobin innan vi åker..... Tur jag är envis.....

Mvh Kattiz
Av Ewa_h
11 okt. 2012 08:10
Hej,
Om jag inte läste fel i din profil så bor du i närheten av Sandviken och där finns det en dykarklubb som kan hjälpa dig med en dykutbildning. Jag hittade lite info på http://www.sub.x.se/ , gå in där och kolla.

Jag antar att det skulle kännas bra att ha certet klart när du kommer ner till filippinerna och dessutom ha gjort hela utbildningen på svenska. =).

Lycka till!

Mvh Ewa
Av Kajz
11 okt. 2012 08:21
Hej Eva!

Jo jag vet att det finns en dykbutik/utb här o jag har skickat mail till de så får vi se om jag kan göra teorin där. men det är ju inte PADi utan CMAS o det är ju en annan utbildning om jag inte är helt ute och cyklar!? Det är ju oxå av ekonomiska skäl som jag vill ta certet i filippinerna, det är ju bra mkt billigare där. Ska forska lite.........Tack tack för hjälpen iaf :-D
11 okt. 2012 19:10
Ett open water cert tar normalt 4 dagar. Två dagar teori med pooldyk och två dagar på öppet vatten. Har du möjlighet att låna böcker och läsa på hemma så gör det. Men 3-4 dagar får du räkna med. Allt hänger på dig :)