Dokument förutom ESTA?

Av Marwa
1 apr. 2015 20:43
Visningar: 755
Hej!

Behöver man fylla i något mer dokument förutom ESTA när vi skall resa till USA?

Hörde att ngn fyllt i ngt dokument när dom åkt med Finnair

tacksam för svar
1 apr. 2015 21:36
Ja, tulldeklarationen man får på planet och så fyller man i sina passupplysningar och hotelladressen i samband med checkin.
Av Marwa
1 apr. 2015 22:39
Vad bra, tackar - då är det inget mer i förväg som skall fyllas i :)
Av Peter_o
1 apr. 2015 22:42
Citerat från Marie78:
Ja, tulldeklarationen man får på planet och så fyller man i sina passupplysningar och hotelladressen i samband med checkin.
Jag kan komplettera med att tulldeklarationen fylls i per familj (det talar flygvärdinnan om), men lite intressant är det om man är sambo eller gifta med olika efternamn. Jag påstår att det räcker med en blankett i de fallen också, men är man osäker tar man var sim blankett. Alla som hör till en blankett går fram tillsammans till imigrationskontrollen (passkontrollen).

/PeterO
Av Marwa
1 apr. 2015 22:50
Då tar vi en blankett, bra att veta att vi kan gå fram samtidigt, olika efternamn i familjen, barnen o jag ett o sambon annat efternamn
1 apr. 2015 23:32
Citerat från Marwa:
Då tar vi en blankett, bra att veta att vi kan gå fram samtidigt, olika efternamn i familjen, barnen o jag ett o sambon annat efternamn
Du kan antagligen även fylla i informationen som Marie78 nämner om adress mm., i förväg det kallas API/APIS och man kan i regel lämna detta i förväg till flygbolaget. Logga in på flygbolaget och kolla bokningen, där brukar finnas möjlighet att lämna uppgifterna så slipper ni göra det vid incheckningen.
Av Birgere
1 apr. 2015 23:33
Tycker även du ska fylla i API på flygbolagets hemsida innan då åker åxå, onödigt stressmoment vid flygplatsen samt naturligtvis checka in o printa boarding pass dagen innan avresa.
Av Marwa
2 apr. 2015 06:20
API, behöver man bara fylla i det "åt ett håll", vi åker med Bryssel Airlines till USA och Lufthansa tillbaks.

Ska leta på API på Bryssel Airlines hemsida
Av Birgere
2 apr. 2015 07:59
Citerat från Marwa:
API, behöver man bara fylla i det "åt ett håll", vi åker med Bryssel Airlines till USA och Lufthansa tillbaks.

Ska leta på API på Bryssel Airlines hemsida
Det heter säkert inte API eller APIS på deras hemsida men alla flygbolag har en sida som brukar kallas "Hantera min bokning"/"Manage bookings" där man loggar in med bokningsnummer och efternamn.

Där hittar man sedan underflikar för att bla fylla i namn, adress, passnr, var man ska bo osv.

API brukar följa bokningsnummret mellan flygbolagen.
2 apr. 2015 09:54
Ville bara säga att man inte behöver hålla på med API själv på flygplatsen om man checkar in vid disken. Då gör personalen det snabbt och smidigt. Men man behöver göra det vid automaten om man väljer att checka in där. Och då är det lättast att ha lagt det in i förväg om man kan det.
Av Marwa
2 apr. 2015 10:25
Perfekt, då går vi in o fyller i API på hemsidan hemifrån, tackar :)