Dator köp i USA = skatten tillbaka eller?

Av Moth63
20 sep. 2011 16:46
Visningar: 8141
Tänkte köpa mig en ny macbook pro och undrar så klart om man har möjlighet att få skatten tillbaka innan man reser ut ur USA?

Tack på förhand

Jack
20 sep. 2011 20:49
Tror tyvärr inte att du får varken skatten tillbaka eller å,ä,ö.
20 sep. 2011 21:16
Citerat från moth63:
Tänkte köpa mig en ny macbook pro och undrar så klart om man har möjlighet att få skatten tillbaka innan man reser ut ur USA?

Tack på förhand

Jack
Nej, det är jag också ganska säker på.
Av Peter_o
20 sep. 2011 22:14
Man måste väl dessutom betala moms på inköpet, för jag antar priser överstiger det man för köpa för.

/PeterO
Av Hawaii
20 sep. 2011 22:36
Som redan har påpekats finns det säkert ingen möjlighet att få "skatten" tillbaka. Jag utgår från att du menar "sales tax". Detta är enormt komplicerat eftersom samtliga 50 delstater har olika regler, och det finns ett par delstater som inte ens tar ut "sales tax". Men i de som tar ut den så varierar den mellan 1% och 10%. PLUS att alla de större städerna tar ut en ytterligare skatt, s.k. "Metro sales tax" som ofta ligger på 7-8%. PLUS att det inte är alla varor som man måste betala "sales tax" på. Mat t.ex. är ofta undantaget. Men på en dator får du definitivt räkna med att betala "sales tax". Och även om det inte finns å, ä eller ö på tangentbordet så är det i alla fall möjligt att skriva de bokstäverna. Lite mera omständigt bara. Men själv hade jag nog köpt en dator i Sverige. Om jag hade bott där!
Av Moth63
20 sep. 2011 23:22
Ok, sales tax, men är inte den inräknat i priset man ser på exempelvis apple store?
Tänkte köpa den i LV

Tack alla för era svar

Jack
Av Hawaii
20 sep. 2011 23:39
Jag kan inte erinra mig någonstans i USA där sales tax är inkluderad i priset du ser, men kan inte utesluta det. Som sagt, olika regler i olika stater. Vad jag vet så tillkommer alltid sales tax på det annonserade priset. Jag kollade just Las Vegas Sales tax (Google) och de har en 8.1% sales tax (och 12% "tax bn hotel rooms"), och jag är ganska säker på att de 8.1% tillkommer på annonserat pris. Såvida det inte är MYCKET klart angivet att det är inkluderat. Tvivlar starkt på det!
Av Peter_o
21 sep. 2011 10:09
Citerat från peter_o:
Man måste väl dessutom betala moms på inköpet, för jag antar priser överstiger det man för köpa för.

/PeterO
Om någon till äventyrs skulle vilja veta vad som gäller för varor man tar med sig från ett land utanför EU så är det följande, citat från tullverket.se

"Behöver jag betala tull- och skatt för mina varor?
Om inresan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor. Om inresan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 000 kronor utan att betala några avgifter. Varorna måste transporteras personligen

Vill du ta med dig varor utöver det tull- och skattefria beloppet måste du anmäla det vid inresan till Sverige och betala tull och andra eventuella skatter. Du anmäler varorna genom att fylla i ett enhetsdokument."

/PeterO
Av Mpc
21 sep. 2011 10:59
citat
Behöver jag betala tull- och skatt för mina varor?
Om inresan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor. Om inresan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 000 kronor utan att betala några avgifter. Varorna måste transporteras personligen

Vill du ta med dig varor utöver det tull- och skattefria beloppet måste du anmäla det vid inresan till Sverige och betala tull och andra eventuella skatter. Du anmäler varorna genom att fylla i ett enhetsdokument." >

så har det varit många år även om man ber dom skick över ett paket tull o moms + skatten ska bet ....
21 sep. 2011 21:36
men alltså det här snacket om att betala tull på inresa till sverige är ju bara löjligt. Packa upp datorn i staterna bara så spelar det ju ingen roll. Man får ju föra sina ägodelar fram och tillbaka. De vet till exempel inte om jag köpt min iphone i sverige eller usa men den är ju värd mer än 4300 kr.
Av Peter_o
22 sep. 2011 00:13
Citerat från viggoo89:
men alltså det här snacket om att betala tull på inresa till sverige är ju bara löjligt. Packa upp datorn i staterna bara så spelar det ju ingen roll. Man får ju föra sina ägodelar fram och tillbaka. De vet till exempel inte om jag köpt min iphone i sverige eller usa men den är ju värd mer än 4300 kr.
Man kanske inte ska föreslå olagligheter i ett öppet forum?

/PeterO
Av Hawaii
22 sep. 2011 18:07
Som jag nämnde så är det här komplicerat. Staten Nevada tar tydligen inte ut sales tax, men det hindrar inte de olika kommunerna ("counties") från att ta ut sales tax. Clark County (=Las Vegas) har tydligen en 8.1% sales tax. Som jag redan nämnde.
Av Chilli
22 sep. 2011 18:07
Hej , det är faktiskt inte olagligt, har man t ex använt inköpta golfklubber i USA räknas dessa som begagnade o man behöver inte betala tull o skatt.
Väl mött någonstans
Mvh Chilli
Av Peter_o
22 sep. 2011 21:02
Citerat från chilli:
Hej , det är faktiskt inte olagligt, har man t ex använt inköpta golfklubber i USA räknas dessa som begagnade o man behöver inte betala tull o skatt.
Väl mött någonstans
Mvh Chilli
Smart, en PC blir ju begagnad så fort man öppnat kartongen. Men jag har för mig att det var en kille som fick problem eftersom han hade manualerna till PCn han köpt med sig. Svårt att bevisa att den då inte var köpt i USA.

/PeterO
22 sep. 2011 22:49
Man ska förtulla om man har varor som man inhandlat för över 4300:-, det spelar ingen roll om man använt dem under resa.
Av Moth63
23 sep. 2011 00:47
Skall krångla till det lite till, hur blir det då med privat köp, begagnat, kan ju köpa en nästan ny via Ebay vilket också kan vara ett alternativ, klart bra pris
Av Hawaii
23 sep. 2011 01:26
Begagnat eller inte har ingen betydelse vid införsel till Sverige, Det är värdet på vad du har köpt i utlandet som är avgörande.
Av Annl
24 sep. 2011 09:41
Hej,

Nä vi rest i USA har min make vid flera tillfällen funderat på att köpa en Mac eller Ipad eller så men det har alltid slutat med att han inte gjort det - inte så mycket för å,ä eller ö för det går ju som sagts att ordna ändå - men du har aspekter som t.x. garantier och liknande som kan bli besvärligt om det händer något.

Och vad gäller skatten som du frågar om; är det bara priset som är avgörande betydelse för dig är Mac:en definitivt billigare i USA vad som än händer med skatten.
Av Birgere
27 apr. 2015 00:05
Om vi struntar i tramsinlägget och återgår tråden så är nog detta med tull, salestax och moms utredda. Men vad man ska veta är att det går att beställa en Mac med ÅÄÖ och få den levererad till tex en Applestore. Vad jag kommer ihåg kostar det inget extra men man bör först kolla leveranstiden.