Curaçao

6 sep. 2015 20:53
Visningar: 912
Hej! Jag och min sambo åker till Curaçao i oktober. Tänkte höra vad man absolut inte får missa där? Är det bra att hyra bil och åka runt?
Sen undrar jag också om hur vädret brukar vara i oktober? Vi är där 9-18 oktober. Fler allmänna tips? /Theresia
Av Curacao
7 sep. 2015 11:24
Hej,

Curacao är min favorit-ö nummer 1 :-) Jag har varit där 6 gånger. Jag brukar åka I februari så vädret vet jag inte riktigt hur det är I oktober.

Nu vet jag inte vart ni ska bo men om man vill komma ut till olika stränder så bör man hyra en bil. Det är en liten ö så du åker utan problem runt den på en dag.

Mina favoritstränder är Porto Mari och Cas Abou. Jag gillar även den lilla stranden utanför Lions Dive (Precis nedanför Hemingway Restaurant). Jan Thiel är helt okej också. Men det finns massor med små stränder överallt och det är aldrig fullt på dem, jätteskönt :-)

Sea Aquarium kan jag rekommendera, det är litet men trevligt. Där kan man simma med delfiner.

Det är jättefin dykning och snorkling. Det är enkelt att dyka eftersom du kan dyka direkt från stranden på de flesta stränderna.

Det finns en restaurang inne i stan som heter Kome som har jättegod mat. En lite mysigare strandrestaurang är Sea Side Terrace, en liten husvagn vid en liten strand.

ha det så jättekul :-)
7 sep. 2015 21:52
Åh Det låter lovande Då :)
Vi ska bo 4 nätter på wave hotel & cafe och 5 nätter på sunscape Curaçao tror jag det heter.

Har du några tips på bra biluthyrning?
Dessa stränder ska vi absolut testa :)

Simma med delfiner låter häftigt!

Tack för restaurangtips, alltid svårt att veta vart man ska gå första gången man besöker en plats!
Tusen tack! :)
Av Curacao
8 sep. 2015 10:16
Biluthyrare känner jag tyvärr inte till, vi hälsar på släkten när vi är där så då har vi bil att låna ;-)

Hemingway restaurant ligger precis utanför sea Aquaruim så där kan man äta lunch, restaurangen inne på Sea aquarium är inte mycket att hänga i granen ;-)

Sea Side terrace som jag nämnde, som är en liten husvagn på stranden, ligger nästan bara runt hörnet från Sunscape Curacao. Och det är gångavstånd till sea aquarium också.

Väldigt nära har ni också Mambo beach, fin strand och bra restaurang..

På nedan länk kan du se de olika stränderna på Curacao. Playa Lagun är också väldigt mysig. Vill man träffa på stora Iguanas så ska man äta på restaurangen som ligger uppe på kullen bredvid stranden, där springer de runt mellan borden (och ibland på borden). En utav dem hoppade upp I min dotters knä ;-) Inte så populärt att få en halvmeters ödla I knät när man är 8 år kan jag ju säga ;-)

http://www.shorediving.com/Earth/ABC/Curacao/index.htm
Av Curacao
8 sep. 2015 10:22
Ett tips till är att använd myggmedel. Förra säsongen hade Curacao, och hela Karibien, en epidemi. Vissa myggor spred en sjukdom som heter Chikungunya som inte är särskilt trevlig att få. Jag vet inte hur det är nu men det är bäst att skydda sig.

Återkom gärna här när ni varit iväg och berätta vad du tyckte om Curacao :-)

Vi är i valet och kvalet om vi ska åka dit i påsk eller inte.
9 sep. 2015 12:48
Jaha okej då förstår jag.

Det låter ju kanon med restaurangerna då ju. Vi får försöka ta och testa dessa :)

Haha.. Kan vara häftigt att se dem då ju men de får gärna hålla sig lite längre borta än i mitt knä isåfall haha!! Ska kolla in de olika stränderna, tack :)

Myggmedel är inhandlat. Vilket använde ni när ni var där? Kan man ha det utanpå solkrämerna på dagarna eftersom myggorna tydligen är aktiva på dagen också? Hur gjorde ni?

Absolut jag ska återkomma till dig!:) tack!
9 sep. 2015 12:54
Är det någon som är på plats på Curaçao nu eller i närheten som ver hur vädret är? På SMHI ser det inte speciellt bra ut. Eller om någon varit där i oktober som vet ungefär hur det brukar vara då :)