Charter eller fritt?

Av Mattsig
28 feb. 2016 22:49
Visningar: 614
Hej!
Jag har hört en del om Mexiko. Speciellt att man bör boka charter för att det kan vara "farligt" att röra sig fritt i landet.

Jag har själv aldrig besökt Mexiko men skulle hemskt gärna vilja. Dock så vill jag inte enbart besöka en plats, utan till exempel; Tulum, Cancun och Isla Mujeres.
Måste jag boka charter eller kan jag boka allt var för sig och ta mig runt riskfritt?

Alla tips mottages hemskt gärna :)
28 feb. 2016 23:00
Farligt..? Det blir inte mer farligt för att du åker själv istället för att åka charter. Skulle det hända nåt struntar väl förövarna i om du åker charter eller inte.

Det är lite svårt att göra en rundresa om du bokat charter för då är du ju bunden till ett hotell. Valet av hotell blir ju också mer begränsat.
28 feb. 2016 23:06
Personligen tycker jag att Mexico känns ganska tryggt när man är där, men rör man sig utanför turistorterna ska man vara på sin vakt.

Jag har aldrig åkt charter dit, men jag anlitar alltid certifierad guide med god lokalkännedom när jag beger mig utanför de mest turisttäta områderna och städerna/orterna. Vad jag har förstått på de guider jag har träffat på mina resor så är det inte så klokt att resa runt på egen hand, särskilt inte i t.ex. Mexico City (där jag inte har varit själv) eller Acapulco.
Av Bibby
29 feb. 2016 01:31
Var i MC för ett par år sen, kändes hur säkert som helst, åkte omkring där med tunnelbana, gick mycket samt nyttjade taxi.

Har två kompisar som var i Acapulco förra året, de märkte inget skumt och de åkte helt själva.

Så åk ni runt och känn er säkra.
Av Mattsig
29 feb. 2016 09:11
Tack Lallarebecca och Bibby för bra svar. Det var lite det jag var ute efter.
Är medveten om att förövare struntar i om jag åker charter eller inte. Menade mer att det är säkrare att ha förbokad transfer eller att boka flyg dit och sen åka taxi eller liknande (exempelvis)?
29 feb. 2016 10:11
Citerat från Mattsig:
Tack Lallarebecca och Bibby för bra svar. Det var lite det jag var ute efter.
Är medveten om att förövare struntar i om jag åker charter eller inte. Menade mer att det är säkrare att ha förbokad transfer eller att boka flyg dit och sen åka taxi eller liknande (exempelvis)?
De har ett bra pålitligt bussnät. För ännu mer säkerhet kan du välja förstaklass-bussar.
Det är mycket turister i detta område. Så go for it!
29 feb. 2016 11:17
Hej!

Jag och min familj var i Playa del Carmen över jul och nyår 2013/2014. Vi reser i stort sett aldrig charter. Vi fick kontakt med en svensk kille som är gift med en mexikansk tjej. Hennes familj driver en liten utflyktsfirma där han också jobbar. Vi åkte med honom på tre utflykter till ett superbra pris, samt att han tog oss till platser som ett charterföretag inte skulle kunnat göra. Vi är/var grymt nöjda med honom! Vi åkte bl a till Tulum och Cancun. Vi snorklade och badade i en privat cenote, en upplevelse för livet!

Kontakta mig på (Logga in för att se e-postadress) om du vill ha hans kontaktuppgifter.

//Sofie
Av Lager72
1 mars 2016 11:01
Yucatanhalvön är inte farligare än Aiya Napa. Buset man läser om i tidningarna lär man inte träffa på däromkring.
1 mars 2016 11:07
Nja, i Mexico City och Acapulco är det inte bara att stövla runt med magväskan synlig och kameran i högsta hugg..
Av Bibby
1 mars 2016 12:40
Citerat från Marcus_p:
Nja, i Mexico City och Acapulco är det inte bara att stövla runt med magväskan synlig och kameran i högsta hugg..
Nä, det ska man inte göra nånstans i världen, det skriker ju jag är en korkad turist, var vänlig råna mig.

MC är inte farligare än åmål en tisdagskväll om man beter sig på ett världsvant sätt med det sunda förnuftet.
1 mars 2016 13:06
Citerat från Bibby:
Citerat från Marcus_p:
Nja, i Mexico City och Acapulco är det inte bara att stövla runt med magväskan synlig och kameran i högsta hugg..
Nä, det ska man inte göra nånstans i världen, det skriker ju jag är en korkad turist, var vänlig råna mig.

MC är inte farligare än åmål en tisdagskväll om man beter sig på ett världsvant sätt med det sunda förnuftet.
Jag har aldrig varit i Åmål. Jag äger heller ej någon magväska. Känner mig med andra ord ganska trygg
Av Bibby
1 mars 2016 13:18
Gött, så ska man känna sig på en resa :)
1 mars 2016 15:16
Kan inte hålla med om att Mexico City är lika ofarligt som Åmål (och det tror jag nog att det finns statistik på) men det är klart att man ska ha sitt sunda förnuft med sig när man är ute och reser. Man ska inte vara rädd, men inte dumdristig heller tycker jag.
Av Bibby
1 mars 2016 15:32
Citerat från Lallarebecca:
Kan inte hålla med om att Mexico City är lika ofarligt som Åmål (och det tror jag nog att det finns statistik på) men det är klart att man ska ha sitt sunda förnuft med sig när man är ute och reser. Man ska inte vara rädd, men inte dumdristig heller tycker jag.
Har du varit i MC?
Statistik blir lätt gammal.
Hur säkert tror du Åmål är idag? Statistik på det?
Vem sade att man ska vara dumdristig?
1 mars 2016 16:14
Citerat från Bibby:
Citerat från Lallarebecca:
Kan inte hålla med om att Mexico City är lika ofarligt som Åmål (och det tror jag nog att det finns statistik på) men det är klart att man ska ha sitt sunda förnuft med sig när man är ute och reser. Man ska inte vara rädd, men inte dumdristig heller tycker jag.
Har du varit i MC?
Statistik blir lätt gammal.
Hur säkert tror du Åmål är idag? Statistik på det?
Vem sade att man ska vara dumdristig?
Jag har inte varit i Mexico City men däremot i Acapulco och på många andra ställen i Mexico på både öst- och västkusten. Bara under 2015 så begicks 903 kända mord i Acapulco som har en befolkning på runt 860 000, det gör Acapulco till den 4:e mord-tätaste staden i världen (där landet inte är i krig). Mexico som land är listat som nummer 3 på listan av länder med flest farliga städer, Sverige finns inte ens upptaget på listan.

Har ingen statistik på Åmål, och jag vet inte någon som har sagt att man ska vara dumdristig, jag sa bara att jag tycker att man inte ska vara det. Ganska många som reser i "farliga" länder är inte ens medvetna om hur farligt det är, och ja, jag räknar in mig själv i skalan som har gjort detta misstag.
Av Bibby
1 mars 2016 16:25
Citerat från Lallarebecca:
Citerat från Bibby:
Citerat från Lallarebecca:
Kan inte hålla med om att Mexico City är lika ofarligt som Åmål (och det tror jag nog att det finns statistik på) men det är klart att man ska ha sitt sunda förnuft med sig när man är ute och reser. Man ska inte vara rädd, men inte dumdristig heller tycker jag.
Har du varit i MC?
Statistik blir lätt gammal.
Hur säkert tror du Åmål är idag? Statistik på det?
Vem sade att man ska vara dumdristig?
Jag har inte varit i Mexico City men däremot i Acapulco och på många andra ställen i Mexico på både öst- och västkusten. Bara under 2015 så begicks 903 kända mord i Acapulco som har en befolkning på runt 860 000, det gör Acapulco till den 4:e mord-tätaste staden i världen (där landet inte är i krig). Mexico som land är listat som nummer 3 på listan av länder med flest farliga städer, Sverige finns inte ens upptaget på listan.

Har ingen statistik på Åmål, och jag vet inte någon som har sagt att man ska vara dumdristig, jag sa bara att jag tycker att man inte ska vara det. Ganska många som reser i "farliga" länder är inte ens medvetna om hur farligt det är, och ja, jag räknar in mig själv i skalan som har gjort detta misstag.
Så är det med nästan alla sydamerikanska och centralamerikanska länder, plus en hel andra massa länder i välden, Kambodja ex.vis.
Folk har en felaktig uppfattning utan att ha varit där.
I min värld helt oförskyllt, det blåses upp så fruktansvärt och många missar en massa fina destinationer för att folk tycker en massa utan att ha varit där och de är aldrig de riktiga måltavlorna.
Ta Göteborg som exempel, undviker man vissa områden så händer inget, och även om man inte gör det så är 99% riktat mot vissa personer och inte tredje person.

Undvik farliga områden och så kan man resa precis vart som helst.
1 mars 2016 19:34
Citerat från Bibby:

Så är det med nästan alla sydamerikanska och centralamerikanska länder, plus en hel andra massa länder i välden, Kambodja ex.vis.
Folk har en felaktig uppfattning utan att ha varit där.
I min värld helt oförskyllt, det blåses upp så fruktansvärt och många missar en massa fina destinationer för att folk tycker en massa utan att ha varit där och de är aldrig de riktiga måltavlorna.
Ta Göteborg som exempel, undviker man vissa områden så händer inget, och även om man inte gör det så är 99% riktat mot vissa personer och inte tredje person.

Undvik farliga områden och så kan man resa precis vart som helst.
Jag håller med dig delvis, jag skulle dock inte ge råd om någon plats enbart efter något jag hört, vad gäller Mexico så har jag ju varit där en hel del, även utanför "turiststråken" om man säger så, likväl som stora delar av övriga Centralamerika.

Jag tycker inte att man kan säga att man kan åka precis vart som helst så länge man undviker farliga områden, själv har jag rest i många s.k. farliga länder, och det har ofta gått bra, men jag har också exempel på när det har gått mindre väl och då jag först i efterhand förstått hur nära det var att jag inte skulle kommit hem levande igen. Ett exempel kan jag ge från när jag följde råd om att åka till en viss plats (en känd vallfärdsort), det sas vara helt säkert, vi åkte med en auktoriserad guide som själv bodde i området och hade en chaufför som både växt upp och bodde på samma ort. Trots detta hamnade vi både mitt i vapeneld, blev stenkastade, kvarhållna och hotade till livet. Och, nej det visade sig inte "bara vara otur", det hade hänt många gånger tidigare, men ändå ansågs det vara en säker utflykt, och i kommentarer skrev folk precis som du, att så länge man är om sig och kring sig så riskerar man inget.