Charmig ort med bra bad

Av Anders_
2 mars 2017 06:47
Visningar: 801
Hej, vill åka med min fru till en lugn och mysigt ort med bra bad i närheten, helst en bystrand. Jämför baden med de kristallklara vattnen i Kroatien. Har varit på Naxos, Paros, Antiparos, Lefkas och Rhodos. Har kikat lite på Skiathos, Skopelos, Kefalonia och Parga. Vill helst åka 10 nätter men det blir problem då det mestadels går charterresor till dessa orter. Söker även info om badbussar från Skopelos stad och Skiathos stad. Parga som stad verkar fin men är osäker om stränderna håller den kvalité vi söker. Vill som sagt helst inte flänga runt för mycket. Assos på Kefalonia har nog det vi söker men jag hittar ej resor dit. Har ni några tips? Tack:) Anders
Av Desires
2 mars 2017 17:45
Assos på Kefalonia är en jättegullig - men väldigt liten by! Och visst kan man bada där, men tror den byn kanske blir för liten för 10 dagar, då skulle jag hellre åka t vackra Kefalonia och hyra bil. (Men det vill ni nog inte ser jag nu...) På Kefalonia finns det så många mysiga byar, skulle hellre bo i Fiskardo några nätter + kanske Lourdas (turistområde, men väldigt fint, klart vatten) eller kanske bo i Argostoli (huvudorten) och ha hyrbil.
Men förstår om det ej är intressant då, här kan du i alla fall titta in o se foton från alla dessa platser/stränder på KEFALONIA //www.desires.se/#post171

Jag gillar både Skopelos och Skiathos. Förstår kanske ej riktigt varför du i förväg måste veta exakt hur bussarna går där. Men jag GOOGLADE på detta o fann följande här på RESEGUIDEN:
"Den lokala badbussen utgår från Skiathos stad varje kvart alla dagar i veckan från tidig morgon till sen kväll. För omkring 2 Euro kan du ta bussen tvärs över hela ön samt till Skiathos bästa badstränder. Bussen blir dock nästan alltid full. Lyckas du få en sitt- eller ståplats, hur som helst blir det väldigt trångt och varmt. Bästa alternativen är då att ta taxi som är relativt billigt, station finns i Skiathos stad, eller att hyra egen bil alternativt vespa."

På Skopelos går det också badbussar till alla stränder där! (fina klapperstensstränder!) Bussarna går från söta lilla Skopelos by och följer kustvägen till Glossa och Loutraki och stannar vid alla samhällen och stränder på vägen dit.Här kan du läsa om pittoreska SKOPELOS //www.desires.se/#post91

Av Sivan65
2 mars 2017 20:19
Parga är helt underbart! Det finns två stränder inne i byn. Men när vi var där kunde man bara hyra solstolar på den mindre. Där är stranden och botten i havet lite stenig, men i gengäld kristallklart vatten. Den andra stranden hade bara solstolar med parasoll åt hotellen som låg där. Så där badade vi aldrig, vi vill inte ligga i sanden. Vi tog badbåten till Valtos beach varje dag. Den ligger bara runt udden från Parga så det går att promenera också.
Båten kostade bara 2 euro och gick ofta och så slapp vi gå i värmen :) Valtos beach är väldigt vacker, sandstrand och klart och fint vatten. Vi åkte även till en annan strand en dag som låg lite längre bort, även den underbar.
Minns inte nu vad den hette.
Vid Valtos beach var det billigt att hyra solstolar och dom bjöd på en kall öl när vi hyrde stolar.
Ni kommer inte att bli besvikna på Parga, jag återvänder gärna :)
Av Anders_
2 mars 2017 22:44
Hej och tack för era fina, engagerade svar! Kan inte säga att jag har bestämt mig men har nu lite mer att bolla med. Ha en fin helg:)