Charles de Gaulle

Av Stoffer
14 okt. 2011 09:00
Visningar: 2415
mellan landar i Charles de Gaulle och ska vidare till Indien, hur är den att komma till? har inte så mycket tid på mig till nästa flyg,
14 okt. 2011 22:12
Grattis!
Du kommer (troligtvis) till Europa rörigaste flygplats med betoning på rör..... Har du tur behöver du inte trixa allt för mycket men det är mycket möjligt att du får byta terminal och då med hjälp av buss som går emellan. Har du någon aning om till vilken terminal du kommer till och till vilken du ska?

Denna text hittade jag om flygplatsen: Paris Charles de Gaulle är den viktigaste flygplatsen i Frankrike och en av de mest trafikerade flygplatserna i Europa. Fransmännen kallar den också Aéroport de Roissy, eftersom den ligger i Roissy. Flygplatsen har tre terminaler som är anslutna till varandra med en gratis flygbuss. Det finns egentligen fler terminaler eftersom Terminal 2 består av tre olika byggnader (numrerade 2A-2F). Terminal 2 används för flygningar inom Europa. Terminal 1 används för internationella flygningar och terminal 3 (före detta T9) används för charterflygningar och lågprisflygbolag

Här kan du även se karta över flygplatsen.
http://www.bonjourlafrance.com/air-france/paris_charles_de_gaulle_airport/cdg-airport.htm#map.

Kanske kan detta vara till någon hjälp.//Ellismellis
Av Annl
15 okt. 2011 07:07
Det är som Ellismellis skriver - Charles de Gaulle är en hemskt rörig flygplats och inte blir det bättre av att det arbetar fransmän där som inte förstått att de faktiskt har ett arbete att sköta. Undviker alltid att i möjligaste mån byta i Paris.

MEN nu skall ju du göra det och då gäller det att göra det bästa av situationen.

För det första är det viktigt att du har bokat alla flighterna i en samma biljett. Är det så så har flygbolaget garanterat att det funkar med det tänkta bytet och skulle det mot förmodan inte göra det så är det flygbolagets ansvar att se till att du bokas om till en ny flight.

Och inför mellanlandningen är det bra som Ellismellis skriver att du kollar vilken terminal du kommer att landa på och från vilken terminal du kommer att resa vidare.

Trevlig resa och vad spännande att resa till Indien!
Av Stoffer
15 okt. 2011 17:26
Hej har förstått nu att det är en klurig flygplats kommer till gate 2F och skall med om allt går bra till 2C hoppas det inte är för långt i mellan
Christoffer
Av Asok
15 okt. 2011 18:29
Som jag har berättat i en annan tråd så bytte vi i Paris nu i sommar när vi flög till/från USA och det funkade jättesmidigt för oss i alla fall. Flygbussen går ofta och snabbt mellan terminalerna och de har 2 olika flygbussar beroende på vilken terminal du skall till. Vi hade ca 1 1/2 timme transfer och det gick bra.
Av Annl
16 okt. 2011 08:50
Om jag minns rätt så är det inte så långt emellan dessa och bussarna går som Asok skriver hyfsat ofta.
Citerat från stoffer:
Hej har förstått nu att det är en klurig flygplats kommer till gate 2F och skall med om allt går bra till 2C hoppas det inte är för långt i mellan
Christoffer
Av Stoffer
16 okt. 2011 12:27
Tack det kommer nog att gå bra=)
16 okt. 2011 15:53
Hej,

Jag har varit på Charles De Gaulle många gånger i år, har mellanlandat varje gång jag ska till Dominikanska republiken.

Första gången var jag lite nervös (flög reguljärt första gången i mitt liv och skulle byta flyg) men det var inga problem, måste säga att jag tycker det var bra skyltat och bussarna som tar en från terminalerna går var 5:e minut. Från terminalen du anländer till och till terminalen som ditt flg till Indien avgår ifrån tar det ca 5-8 minuter med bussen.

Klarade jag av det så kommer du fixa detta galant, jag hade bara 30 minuter på mig att byta pga försening från Sverige men det gick bra.

Lycka till och ha en trevlig resa!!
16 okt. 2011 15:55
By the way...bussen som du ska ta till terminal 2C heter N2.

Trevlig resa!