Ca 90 dagar i Usa?

19 jan. 2014 17:03
Visningar: 229
Jag undrar hur stor risken är att man blir kallad in i ett förhörsrum angående ens avsikter att semestra i ca 3 mån i Usa när man åker på ett esta?
Lite rädd för det där...

Jag ska ju verkligen bara semestra och se mig omkring, men tänk om man blir inkallad och de inte tror en när man säger som det är!

Läskiga, underbara land...
Av Lazybow
19 jan. 2014 19:44
ESTA är väl uppbyggt på den grund att det ska vara enkelt att resa till USA i upp till 90 dagar utan att ansöka om visum, så man får nog helt enkelt lita på systemet!

Risken för att just DU skulle bli förhörd är nog lika stor som för vem som helst , OBEROENDE om man ska vara borta i 1 månad eller 3 månader!

Det gäller bara att vara förberedd och ha sina dokument som visar att man har en flygresa bokad hem vid ett datum X och kan visa detta utifall man skulle bli förhörd.

Hoppas att lite nervositet han släppa hos dig och att du kan se fram emot din semester

//Linus
19 jan. 2014 20:17
Kanske satsa på visum? Då är det nog ingen större risk att du blir kontrollerad när du är framme, även om det är rätt osmidigt.
Av Emh87
19 jan. 2014 20:24
Jag tror du kommer bli inkallad. Stanna hemma.
Av Tipp1
19 jan. 2014 20:25
Mm håller med märkligt land som jag vill tillbaka till :/ Mycker stränga redan när vi chekade in vårat bagage i stockholm, när vi kom upp till gaten var det än märkligare frågor, det gäller att ha alla papper i handen :) Lycka till och ha så skoj på din resa finns så himla mycket att se det tar lixom inte slut:)
Av Emh87
19 jan. 2014 21:38
Skojade givetvis. Det är väl knappast något att gå runt och oroa sig för?
Av Peter_o
19 jan. 2014 21:46
Jag tror inte det är lika stor risk för alla att bli förhörd vid inpasseringen. En ensam kvinna som ska stanna 3 månader bör nog vara säker på att hon kan övertyga personalen om att hon inte tänker arbeta illegalt.

Det gör man t ex genom att kunna visa att man har ekonomi som räcker samt ordnat boende. Det skadar inte heller om man kan visa att man har starka kopplingar till Sverige, fast arbete eller en skola man kommer in på efter resan.

Nyligen var det ju en tjej som skrev (här eller i annat forum) att hon skulle bo i en familj 3 månader men fick bara stanna en månad. Hon kunde nog inte övertyga personalen om att hon inte skulle jobba som Au Pair, är min gissning.

Givetvis måste du ha returbiljetten bokad, annars får du inte åka på ESTA.

/PeterO
23 jan. 2014 17:24
Ska också åka dit i 3 månader men åker på ett vanlig turist-visum. Chansen att dom stannar en och frågar är ganska liten :)

Men ett tips är att om du har hemresan bokad att ta med de papperna till flygplatsen och visa om de frågar :)