Budget för backpackingresa i Asien

8 okt. 2012 20:57
Visningar: 4700
Hej!
Jag har planerat att backpacka i Asien till våren. Jag har lite funderingar kring hur mycket pengar som krävs under resan. Jag har planerat att bo o äta billigt, samt ta mig fram med billiga lokala färdmedel, hur mycket kan man tänka sig att det kostar per dag och en ev månadsbudget? Räkna inte med flygresan ner till Asien.

Har tänkt att börja lite på Fillipinerna för att sedan åka till Borneo/malaysia, sedan ner till Indonesien och sedan får jag se. Hur långt kommer jag på 90 000kr?

tacksam för svar av någon som gjort någon liknande resa!
Mvh Tim Johansson
14 nov. 2012 16:02
Min sambo och jag reste runt i Asien i tre månader i vintras (6 länder). Vi använde oss av de flesta transportsätt-flyg, buss, bil, tåg, båt och mycket till fots.

Vi gjorde av med i runda slängor 100.000:-(för båda) då ink transporter, mat, boende och nöjen. Kan tillägga att vi även då tog dykcert båda två i den summan. Mycket har ju klart att göra med hur länge du planerar att vara iväg?
14 nov. 2012 21:05
Hej!
Jag har tänkt att vara borta mellan 4-6 månader. Har tänkt Filippinerna, Malaysia, Indonesien, Laos, Burma och Nepal. Har tänkt att bo så billigt som möjligt, är inte kräsen, och sedan också äta billigt. Det som kanske kostar lite är transport? och även lite nöjen som att dyka och göra lite anda äventyr. Har funderingar över en vandring i Nepal samt lite besök i deverse nationalparker.
Tror du de kan funka? Några tips? :)

Mvh Tim
17 nov. 2012 20:47
Länder vi var i var: Malaysia, Singapore, Kambodja, Filippinerna, Vietnam och Thailand. Så dom andra du räkna upp kan jag inte svara för prisnivån på. Dock kan jag berätta att vi försökte hålla en riktlinje på c:a 200 kronor/natt för oss båda. Under tidens gång kom vi både över detta belopp, men också långt under (så vi jämna ut det!). Det visade sig vara fullt möjligt. I dom flesta länder i Asien kan du komma undan riktigt billigt med mat, exempelvis nudlar lite överallt... :) Kan du tänka dig att ta buss en del (iallafall inom länder då det går) så håller du ner priserna ännu mer än vid transport via flyg. Dock så ligger de flesta länderna du tänkt besöka en bit ifrån varandra = flyg och det är där det lär kosta mest. Tänk på att: visst det kan finnas billiga flygresor inom Asien, men att när skatt och eventuellt tillägg för bagagevikt läggs på flygbiljetten så kan summan bli lite högre än man först trott, många tycks missa det... lite "taxes + taxes effekt"...bara ett tips. Glöm inte det här med visum, vissa är bästa att fixa hemifrån!

För att svara på din fråga: satsar du på att hålla mat- och boendekostnaderna nere så tror jag att det är fullt möjligt att vara iväg MINST 4 månader, förmodligen mer!

Lycka till :)
17 juli 2013 08:26
90.000 SEk ska du iallafall klara dig 6 manader pa. Glom bara inte att ha en backup IFALL nagot skulle handa, alternativt morsan och/eller farsan pa speed-dial ;)