Budapest, tips idéer

Av Sussie_
27 mars 2013 23:17
Visningar: 12808
Är det någon här som varit i Budapest? Hur är det om man besöker staden under juli, är dt att rekommendera? Har du tips, idéer om trevliga sevärdheter, vad ska man undvika att se äta och dyligt?
Har med andra ord inte varit där men spånar lite på olika platser att besöka i sommar, med flyg.
Av Tj
28 mars 2013 08:42
Undvik att käka på turiststråken....om du inte gillar den enormt smaklösa maten...Det mest spicy som fanns vad paprika :)
Vi gick till de judiska kvarteren.billigare och godare (enligt mitt tycke).
Annars är hela stan en sevärdhet i sig.
Av Annl
28 mars 2013 08:57
Jag besökte Budapest i maj och det var perfekt ur vädersynpunkt.

En taxichaufför som vi åkte med talade om att det är så varmt i Budapest under sommaren men det gäller väl generellt även för alla storstäder.

Hur eller hur så är Budapest en väldigt vacker stad som är väl värd ett besök. Det är dessutom en billig stad - i förra söndagens Svenska Dagbladet läste jag att Budapest listats som den billigaste storstaden i Europa att besöka.

Ett bra tips att tänka på är att boendet är billigare än normalt - vilket gör att man kan lyxa till det om man skulle vilja. Detta hade jag inte koll på innan ja bokat.

Det finns massor av roligt att göra i Budapest. Vad är du intresserad av?

Ni kommer att äta gott och Restaurang Gundel är en klassiker - fantastiskt ställe.
Av Sussie_
28 mars 2013 10:09
Tack för era svar. Jag har kollat lite på Norwegian med paketresa, hotell och flyg och sett ut Hotell Victoria som jag tror ligger på Buda sida om jag fattat det rätt. Någon som känner till det hotellet och det området?

Hur tar man sig från flygplatsen Ferihegy bäst in till staden?

Jag gillar arkitektur, de gamla husen och se gamla kvarter, museum tar för mycket tid. Gillar historia.

Behöver man vara rädd i Budapest, jag tänkte på dagtid, för kvällstid tror jag inte vi kommer gå ut. Är det gator/områden man bör vara vaksam på.

Hur tar man sig bäst runt staden, funkar det med benen eller bör man använda sig av kommunikationerna som finns?
Av Desires
28 mars 2013 10:21
Budapest är en väldigt vacker stad - och den mest "prisvärda" i Europa precis som Anni skriver. Vi var där i april och hade sommartemperatur redan då. (Det har skrivits massor här på Reseguiden om Budapest, vill du se alla diskussionsinlägg och guider kan du söka på Budapest här uppe.)

Här är lite av det vi gjorde
- Promenera upp till Gellertberget med citadellet och Befrielsemonumentet, fin utsikt därifrån.
- Budapest har sedan romartiden haft badhus, vars vatten kommer från varma källor. Széchenyibadet tyckte vi var det trevligaste av badhusen som finns där (och det finns många dylika samt SPA)
-Terrorns hus på Andrassy 60. Detta hus berättar om mörka, kusliga minnen. De fascistiska pilkorsarna som under 2:a världskriget bistod nazisterna med att deportera judar och romer till koncentrationslägren, hade sitt högkvarter här under krigets slutskede.
- Parlamentet
- 100 m från parlamentet går du längs med floden i riktning mot stan och kedjebron och du kommer att se mängder av skoskulpturer nere vid kajen, väldigt speciellt! Dessa "Skoskulpturer" finns här för att påminna om nazisternas förbrytelser i staden.
- Vandra på Margaretaön...
- Besök cafeerna och avsmaka deras goda bakverk, t ex välkända New York Cafe

Det finns så mycket att se och göra i vackra Budapest. Min egen guide m restaurang- o hotelltips, sevärdheter mm hittar du här http://www.desires.se/#post120
Av Desires
28 mars 2013 10:32
Ser att du hunnit ställa fler frågor nu.

Vi tog oss runt i stan mest genom att promenera, det tycker vi är trevligast. Men vi använde oss också av de jump on/off bussarna som finns i alla Europeiska storstäder, det var ett bra sätt att ta sig runt när man inte orkar gå. Åkte t ex till Szechenyibadet med sådan buss.

Resan från flyget in till staden tar ca 30 minuter lite beroende på var i Budapest ni bor och trafiken. De enklaste och billigaste sätten att ta sig in till Budapest från flygplatsen är minibussar och Taxi. Minibussen är dock både billigare och lika smidigt som Taxi. Vi åkte minibuss från flyget, beställde sedan en som hämtade oss när vi skulle åka hem. Här mer info om dessa transporter http://www.budapestguiden.nu/flygplatsen.

Trevlig Resa!
Av Dirgis
28 mars 2013 10:59
Jag har varit i Ungern flera gånger och då naturligtvis i Budapest också. Utifrån de tips vill jag föreslå en folklore- afton, och även Zigenarmusik(Gipsy music) på någon restaurang men undvik turistkvarteren.
Bada i hotell Gellert är en av mina favoriter.
Hallarna finns en på både sidorna av Donau. . Taxichaufförer brukar veta bra ställen om man frågar dem.
Låna gärna någon bok på biblioteket och begär också broschyrer från Ungerska turistbyrån i Sverige eller Ambassaden
Av Annl
28 mars 2013 13:51
Be hotellet ordna med en transport från/till flygplatsen - många taxichaufförer är väldigt oseriösa och försöker blåsa en hela tiden.Vi förflyttade oss mycket till fots och när vi behövde åka taxi så åkte vi med någon kedja som heter Limosintaxi eller liknande (svarta Mercedes-bilar har de i alla fall). De var seriösa.

Vi upplevde inte Budapest som en farlig stad - vare sig på dagen eller på kvällen.

Och bada terminalbad som du fått tips om är ett måste -det var kul.

Och turistbussarna är ett bra förslag eftersom Budapest är en stor stad.
Av Sussie_
28 mars 2013 18:59
Tack för att svar. Ju mer jag tittar på kartan och läser om Budapest, ju mer sugen blir jag att åka. Det verkar vara en riktigt trevlig stad. Undra bara om jag kommer lära mig uttala gatunamn etc.

Ni som varit där, drack ni kranvattnet?

Man kan inte beställa broschyrer från turistbyrån längre, fick det till svar då jag mailade, fick en länk där det skulle finnas svenska guider men den funkade. Det finns en del sidor på svenska som man kan läsa på lite.

Går det någon båt på Donau till Bratislava? jag tänkte en dagstur som man kan göra?
Av Theelf
28 mars 2013 20:27
Här kommer några busenkla och småkorkade tips från en som inte är expert men har varit i Budapest några gånger:

- Kedjebron i nattbelysning - mycket vackert
- Ta bergbanan upp på Budasidan och se hela staden nedanför dig
- En promenad på den vackra Margitziget ön - utmärkt för en löparrunda
- Plåta en polisbil (Polis heter ju ungefär samma sak i hela världen utom i Ungern där det heter Rendörzeg)

Hälsar,

/TE
Av Fredros
29 mars 2013 07:11
Varför inte spana in svenska spår i Budapest?
Stadsparken har minnesplatser för Olof Palme, Anna Lind. Valdemar Langlet har gett namnet till en skola.
Bara att gå i Raoul Wallenbergs fotspår med minnesplatser kan vara höjdpunkter för den intresserade...
Av Dirgis
29 mars 2013 07:34
Ja det finns en skola i Budapest efter Valdemar Langlet och de läser svenska. Skolan har ett nära samarbeta med en skola i Flen där Valdemar och hans fru är begraven. Jag har skickat svenska böcker flera gånger till skolan.
Eftersom jag har en sonhustru med ungerska anor har jag en hel del kunskaper om landet och andra platser än Budapest som man kan besöka.
http://www.vagabond.se/Redaktionellt/Resmal/Europa/Ungern/Dynamiska-Budapest/
Av Annl
29 mars 2013 09:19
Inga problem med kranvattnet och att dricka detta för oss men å andra sidan är vi extremt välvaccinerade och det kanske räddade oss.
Citerat från sussie_:
Tack för att svar. Ju mer jag tittar på kartan och läser om Budapest, ju mer sugen blir jag att åka. Det verkar vara en riktigt trevlig stad. Undra bara om jag kommer lära mig uttala gatunamn etc.

Ni som varit där, drack ni kranvattnet?

Man kan inte beställa broschyrer från turistbyrån längre, fick det till svar då jag mailade, fick en länk där det skulle finnas svenska guider men den funkade. Det finns en del sidor på svenska som man kan läsa på lite.

Går det någon båt på Donau till Bratislava? jag tänkte en dagstur som man kan göra?
Av Fredros
29 mars 2013 10:10
Dessvärre "Digris" har svensk studierna upphört enl vad vi erfor vid ett besök på skolan för 2år sedan. Intresset att läsa svenska sjönk med åren,men skolan är "full av Sverige" på väggarna - Dalarna och Kungahuset hyllas !
Av Mrb
30 mars 2013 07:23
Det mesta har redan sagts, men Mementoparken med gamla statyer från Kommunisttiden har inte kommit upp än. Tänk er in i vilken känsla det måste ha varit för ungrarna när de fick släpa bort alla Kommunistmonument och"begrava" dem utanför stan. Stalinstatyn är bäst. Den har bara stövlarna kvar....

La upp ett album med lite bilder.

http://www.reseguiden.se/forum/resor/budapest-i-maj-2012-6836
Av Annl
30 mars 2013 07:52
Helt rätt - ett galet roligt ställe som är mycket intressant att besöka.

Det ligger 20 minuters bilfärd utanför centrala Budapest. Vi fixade en taxi som tog oss dit och som väntade och sen körde oss tillbaka. Väldigt smidigt!

Ungrarna tyckte till skillnad mot ryssarna att det var viktigt att bevara de gamla statyerna så de bestämde sig för att anlägga en särskild park ( i Moskva däremot ligger alla gamla statyer kastade huller om buller i en park och en del är mer eller mindre förstörda också).

I parken kan man vandra omkring och kolla på alla statyerna och i mitten var det ett fält med röda blommor - planterade som Röda Stjärnan.

I kassan spelade man Internationalen och annan kommunistmusik på en urgammal radio, från typ 50-talet.

Och gillar man gamla kommunistgrejjer så fanns det massor att handla - skivor med komunistmusik, muggar m.m. Noterade dock att de godkänner betalning med Amex-kortet.
Citerat från mrb:
Det mesta har redan sagts, men Mementoparken med gamla statyer från Kommunisttiden har inte kommit upp än. Tänk er in i vilken känsla det måste ha varit för ungrarna när de fick släpa bort alla Kommunistmonument och"begrava" dem utanför stan. Stalinstatyn är bäst. Den har bara stövlarna kvar....

La upp ett album med lite bilder.

http://www.reseguiden.se/forum/resor/budapest-i-maj-2012-6836
Av Sussie_
30 mars 2013 11:40
Tack för alla svar, allt kan komma väl till pass vid en resa dit. Men det får nog bli maj eventuellt början på juni eller september för att slippa värmen.

Mementoparken, den parken verkar väldigt intressant.

Av Paddy
3 apr. 2013 17:11
Hej
Vi kom hem från Budapest igår. Fantastisk stad men det finns några turistfällor.
Käka kan ni göra både gott och billigt i de judiska kvarteren. Hoppa av 47:an spårvagn eller tunnelbanan vid Astoria - gå sedan upp i kvarteren bakom stora synagogan.
Vi hittade av slump ett ställe som heter Spinoza. Liten mysig restaurang med god mat och fantastiskt billiga priser. Rekommenderas varmt (Dob utca nr 15)
Stora gågatan Vaci utca kan vara värt en promenad - men restaurangkäket var inget vidare. Där gågatan slutar nere vid Frihetsbron ligger saluhallen. En gulashsoppa uppe på andra våningen var inte dum - pröva det!
Om du har möjlighet så försök gå på operan - mycket prisvärt och en upplevelse för livet. Vi köpte ett travecard som gäller på alla bussar,spårvagnar, tunnelbanor. Enkelt att bara hoppa på och av. Kostade 4150 forinter för 3 dagar.
Taxin från flygplatsen kostade 6.800 forinter
Lycka till med ditt Budapestbesök
/Lennart
15 maj 2013 19:19
Hej Sussie, vet inte om du redan bokat resa än men mitt tips och rekommendation är att absolut inte resa i juni-juli då det är hett hett HETT i Budapest. Jag har besökt Budapest i mitten av juni för några år sen och gör inte om det igen, turista runt i 40*C var inte skoj! ;-(

Rekommenderar att besöka Budapest (eller Ungern öht) i april-maj eller sept-okt. Jag var i Budapest första veckan i oktober förra året och det var perfekt väder. 23-27 grader hela veckan, så jag rekommenderar verkligen september eller första veckan i oktober.
Citerat från sussie_:
Tack för att svar. Ju mer jag tittar på kartan och läser om Budapest, ju mer sugen blir jag att åka. Det verkar vara en riktigt trevlig stad. Undra bara om jag kommer lära mig uttala gatunamn etc.

Ni som varit där, drack ni kranvattnet?

Man kan inte beställa broschyrer från turistbyrån längre, fick det till svar då jag mailade, fick en länk där det skulle finnas svenska guider men den funkade. Det finns en del sidor på svenska som man kan läsa på lite.

Går det någon båt på Donau till Bratislava? jag tänkte en dagstur som man kan göra?
Några snabbtips på uttalet. Ungerska bokstäver uttalas annorlunda mot svenska. Det viktigaste är väl att uttala S:en rätt. här kommer exempel.
Ungerskt "s" = uttalas SCH som i Schampo, så ska du säga Budapest på ungerska blir det Budapescht,
Ungerskt "sz" = uttalas som ett enkelt S. så ser du sz i ord och gatunamn ska du uttala det som ett vanligt s.

Utca som betyder gata uttalas ungefär Uttscha

Jag skulle inte rekommendera att dricka kranvattnet. Även fast det är finare vatten i Budapest så har de tyvärr inte lika bra vatten som vi är vana vid i Sverige. Flaskvatten är mycket billigt så ta det säkra före det osäkra och köp flaskvatten! ;)
Av Hkn
5 juni 2013 01:25
Citerat från Sussie_:
Tack för alla svar, allt kan komma väl till pass vid en resa dit. Men det får nog bli maj eventuellt början på juni eller september för att slippa värmen.

Mementoparken, den parken verkar väldigt intressant.
Mementoparken var det mest intressanta jag gjorde vid mitt senaste Budapest-besök.

En absurd plats. Man har skapat en park i en förort, granne med en snabbköpslada, ett vattentorn och några kraftledningsstolpar (som att anlägga en park i Västberga, ungefär), vilket väl visar ungefär hur nöjd man varit med påtvingad kommunism.

Enligt Wikipedia stannar Buss 150 från Kosztolányi Dezső torg vid Mementoparken. Jag bokade dock en taxi och bad chauffören vänta (vilket han glatt gjorde i en dryg timme). Inte dyrt.

I princip alla chaufförer bör hitta, bara du säger "A Memento Park kell mennm."
Adress: 1223 Budapest, Balatoni út - Szabadkai utca sarok, Ungern.

Här är en bild från parken. Mitt misstag: Att inte ha med någon tändsticksask. Denna staty är riktigt galet stor.
http://www.reseguiden.se/forum/bilder/454401

:: hkn ::
Av Sako01
6 juni 2013 08:23
Vi var i Budapest förra året i juni/juli, visst var det varmt vissa dagar 40 grader, men det gillar jag och vi hade inga problem med det trots att vi reser med våra 4 barn.
En fantastisk stad, vi åker mer är gärna tillbaka dit!
Av Sussie_
11 juni 2013 12:48
Tack för alla svar. En helt klart intressant stad att besöka. Men det får bli en annan tid än sommaren.