Bohol / Boracay JULI AUG

14 maj 2013 22:41
Visningar: 2190
Halloj allesammans!

Jag har helt snöat in på att åka till Filippinerna 20 juli - 10 aug ungefär och nu när jag har tittat runt i flera dagar så ser jag till min stora besvikelse att det är regnperiod då :(

Har någon av er varit i Bohol eller Boracay i juli/augusti? I så fall hur var vädret där då? Vet inte om jag vågar chansa.

Har varit i Thailand två gånger, både gångerna under regnperioden(lågsäsong) men då har det varit superfint väder och bara någon enstaka regnskur.

Kom gärna med alla tips och råd angående bohol och boracay!! =)
15 maj 2013 09:00
Hej,

var på Boracay i december/ jan och innan du åker dit så ska du beakta om du vill vara på en turistig ö eller om du vill hitta paradisöar. För mig var Boracay alldeles för turistigt och exploaterat. Filippinerna är ju en härligt land med en massa spännande öar
Av Jaoalle
16 maj 2013 18:32
Precis, som ovanstående säger så är det väldigt turistigt. Nästan för mycket för min smak. Ändå går det inte att förneka att det är paradisvackert. Sedan finns det ju ganska mycket att göra, som kanske inte finns alla gånger när man åker till mindre ställen. Då blir jag istället helt rastlös. Så det går ganska lätt att komma bort från den värsta turismen på Boracay, ta sig till de små byarna på berget, åka på båtturer osv. Men det är bra om man åker någon annanstans innan, eller kanske efter Boracay. Även om det är vackert så känns det som att man måste komplettera med något, kanske en storstad eller en riktigt lugn och pittoresk ö.

Jag har för övrigt några ganska färska inlägg om Boracay, även ett om vädret där.

http://asienresor.blogspot.se/search/label/Filippinerna%20-%20Boracay

Vi var där i December, då var det perfekt: Sol och lite regn ibland. Jag har inte varit där under perioden du beskriver men efter det jag hört, skulle jag inte köra på det:
18 maj 2013 14:08
Tack för era svar!
Jaoalle, jag har faktiskt kollat igenom din blogg och dina filmer redan innan du skrev. :D
Verkligen härliga platser du har besökt och du har bidragit med massor av information :-) tänkte faktiskt mejla dig och fråga vilket ställe i Asien som du rekommenderar starkast? Jag och min kille gillar också Asien väldigt mycket!
Har kollat runt på massor av "vädersidor" och det står i princip på alla att det är ca 15 regndagar per månad i juli och augusti, det är ju gaanska mycket.

Vet du om det är samma väder på Bohol som boracay? Det stod på någon sida att det är färre regndagar på Bohol?

Funderar lite på Karibien, eller kanske Mexico?
Av Jaoalle
19 maj 2013 12:25
Jaha, vad trevligt! :D

Oj det där med destination jag rekommenderar starkast.. Har så jäkla svårt för att välja någon plats faktiskt, då jag hittills inte blivit besviken någonstans. Jag är ju rätt tacksam iof och gillar det mesta haha. Men Panglao/Bohol tyckte vi var skitmysigt, som en lite lugnare variant av Boracay. Schysstaste stranden här är ju Bohol Beach Clubs som är minst lika fin som White Beach på Boracay, fast mycket mindre folk. Och på Bohol så finns det en hel del annat att göra, än att hänga på stranden. Utflykter till intressanta sevärdheter och till den lilla staden tagbilaran för shopping.

Vädret är ju alltid viktigt och kan verkligen ställa till det för en om man har otur. Generellt så är ju vädret sämre på sommaren på bohol, som på boracay. Men när vi var på Bohol/Panglao under december 2011 så inleddes våra första 2 dagar med extremt grått täcke så långt ögat kunde nå och regnskurar som vägrade upphöra. Vi började bli lite nedstämda av detta men på tredje dagen klarnade det upp och så var det kanon resten av tiden där. Ett danskt par som vi mötte på tredje dagen hade varit på boracay i 2 veckor och haft uruselt väder nästan varje dag! I december!! De var lite ledsna men tycke ändå filippinerna var ett fantastiskt land. Så så kan det vara, det är en gamling med vädret, det kan vända på någon timme. Och något som är typiskt för säsongen behöver inte alltid gälla. Med det sagt så kanske det ändå är bra att försöka tajma in bäst chans för fint väder. Ett annat tips är att like:a grupper som panglao, alona beach, boracay med mera, på Facebook. Där kan man ställa en massa frågor till folk som bor där, men också turister som besökt dessa ställen brukar hänga på de trådarna. Exempel; hur såg vädret ut i juli förra året etc. I fotoalbumen kan man också få en uppfattning då datum oftast skrivs ut vid bilderna, och man kan se hur någon eller några månader såg ut.
Citerat från mollynezo:
Tack för era svar!
Jaoalle, jag har faktiskt kollat igenom din blogg och dina filmer redan innan du skrev. :D
Verkligen härliga platser du har besökt och du har bidragit med massor av information :-) tänkte faktiskt mejla dig och fråga vilket ställe i Asien som du rekommenderar starkast? Jag och min kille gillar också Asien väldigt mycket!
Har kollat runt på massor av "vädersidor" och det står i princip på alla att det är ca 15 regndagar per månad i juli och augusti, det är ju gaanska mycket.

Vet du om det är samma väder på Bohol som boracay? Det stod på någon sida att det är färre regndagar på Bohol?

Funderar lite på Karibien, eller kanske Mexico?
Av Jaoalle
19 maj 2013 12:37
Vietnam är verkligen kanonhärligt också. Väldigt röriga städer, så några få dagar i en stad räcker verkligen. Vi var bara i Hanoi och inte i HCMC, och det verkar vara 50/50 vilken stad man bör åka till. HCMC ska vara lite mer utvecklad och modernare, medan Hanoi är lite som det alltid har varit. Just detta tyckte jag var charmen med Hanoi, att det inte fanns en massa skyskrapor, fastfood-kedjor och megagallerior. Allt detta finns ju i Bangkok och andra städer, så det var intressant med omväxlingen.

Vi badade ju utanför Hoi an stad, cua dai beach. Perfekt strandhäng och jag älskar den vietnamesiska maten. men är man en riktig sucker för extremt kristallklart vatten så är filippinerna bättre. Det är snäppet (eller flera snäpp) vackrare. Så Vietnam är minst lika trevligt, men inte riktigt Vingvackert.. om man bryr sig om sånt. :D

Malaysias övärld lockar också. Vi har bara varit på tioman men ska verkligen se mer som redang och perhentian. Jag älskade faktiskt Tioman men på många trådar kan man läsa att det blivit väldigt turistigt? Detta kunde jag verkligen inte finna, i största byn (som ändå var skitliten, en liten gata bara) så fanns det några bungalows till uthyrning. Vi bodde på det enda resorten på ön, men så fort man gick utanför grindarna som vi gjorde så fort vi vaknat så fanns ju riktiga Tioman island. Så kanske har ön förändrats sen vi var där 2010? Det var lugnt, fridfullt, jättenekelt att finna egna privata stränder, och inga bilar på - transport skedde endast via båtar.

När det gäller städer så älskar jag ju Hong Kong, tycker staden har allt på en relativt kompakt yta. Man kan avverka massor av saker på kort tid då allt ligger inom nära räckhåll. Men det är en bökig stad, inte alltid så jättetrevlig när det gäller bemötande, massor av folk överallt och hela tiden, trånga gator. Ändå så är den förbannat charmig.

Bangkok måste man ju bara till. Här finns verkligen allt! Mat som är fantastisk från vördlens alla kök, det öppnar alltid något nytt och trendigt ställe runt hörnet, megamodernt samtidigt som det gamla Bangkok med tempel och fiskmarkander finns kvar.

Tokyo är en helvriden stad. Hit MÅSTE man åka nån gång i livet. Allt är omvänt, toaletterna är datorer, mat kan beställas via digitala displayer i entren, sjuka berg-och-dalbanor vid nöjesältet fuji-q-higlands (buss från shinjuku), och ett extremt hövligt folk. Japansk mat är kanongod och det är verkligen inte så dyrt som alla fått för sig, även om det självklart är dyrare än städer som Bkk.
28 maj 2013 08:09
Det där med väder är knepigt, väljer själv alltid bort platser som har uttalad regnperiod just under min semester. Visst kan man ha tur och det är vacker den period man är där men men det kan lika bra vara 3 veckor mulet.Men en del är ju nöjda bara det inte regnar och det gör det ju inte hela dagarna.

Jag brukar sita och titta på Youtube och försöka hitta filmer tagna under den period jag ska dit alt. följa någon på Resedagboken under perioden året innan.

Vi reser alltid under sommaren p.g.a. av dotterns sommarlov och vi brukar vara i Indonesien som har sin fina tid då; Bali, Lombok, Gili T, Nusa Lembongan. Vet också att Malaysias östkust har sin bästa tid då; Tioman, Redang, Perhentian osv.
30 maj 2013 10:35
Tack så mycket allihopa! :-))

Jag har besökt perhentian Island och jag har skrivit lite om det. Vår upplevelse där var inte den bästa, men det beror helt på vad man gillar :) Läs om ni är intresserade!