Boende på Koh Lanta med 2 barn?!

Av Jelag
20 sep. 2007 13:47
Visningar: 12347
Vi ska åka till Thailand i slutet av Januari i 3 veckor, vi har flygbiljett till Krabi. Våra barn kommer då att vara 2 1/2 år och 11 månader. Vi har starka funderingar på att åka Koh Lanta men är även öppna för andra idéer.
Vi vill ha fina stränder med bra bad för barn, bra restauranger, gärna lite snorkling och andra aktiviteter, läkare i närheten och någon affär. Vi vill helst undvika det alltför "turistiga" ställena. Är det någon som har förslag på ett sjysst boende, med bra standard, som inte kostar över 1000 kr natten? Det är så svårt att bara kolla på nätet där nästan alla ställen ser ok på bilderna...
Någon som kan tipsa oss?!
Mvh
J
Av Legusta
20 sep. 2007 19:17
Koh lanta är helt perfekt för dej om du gillar att snorkla i fantastiska vatten med en båttur ute till havs, gör gärna dagstur Koh Phi Phi och Ko Rok Nok du kommer absolut inte bli besviken. Vad det gäller Koh Lanta så är där otroligt mycket långgrunt (i allafall på Klong-Dao Beach) och säkert för barn även om du ändå bör ha uppsikt så är det ett mycket bra ställe som jag själv skulle åka till om jag ville bada en 2,5 åring.

Jag kan rekommendera några ställen på Koh Lanta som inte ligger långt ifrån Saladan.

* Southern Lanta Resort, Klong-Dao Beach - Mycket omtyckt beachfront resort på Klong Dao Beach. Trevlig poolanläggning m/barnpool, mysig trädgård, spa, restaurang och strandbar. Träningscenter och Internetcafé. 1 minut till svensk skola. Pris per natt för 2 personer inkl frukost. Pris från 1 800 THB Standard Garden View + Spjälsäng mot förfrågan kostnadsfritt, Extra säng (3 - 12 år) 200 THB, Frukost THB 80/natt tillkommer för barn under 13 år utan extrasäng. Alternativ Family House *) 5 000 THB, Pris för Family House avser 4 personer inkl frukost. http://www.southernlanta.com Är helt ok bodde där själv !

* Cha-Ba Bungalows and Art Gallery , Klong-Dao Beach - Bungalows med Air Con, 2,500 THB.
http://www.lantalanta.com/Cha_Ba_Bungalows_And_Art_Gallery Omtalat, uppskattat och skall vara mycket bra !

* Picasso Restaurang - Barnens Absoluta Favorit Restaurang! Picasso ägs och drivs av paret Toi och On sedan många år tillbaka. Toi är konstnär och har gjort stället mysigt med egentillverkade dinosaurier och svampar. Vill man bo lite enklare kan man hyra en bungalow strax bakom Picasso som då heter Cha Baa Bungalows. På menyn finns det en massa bra Svensk mat att beställa. vad sägs om Köttbullar, potatismos och lingonsylt eller varför inte Svenska Pannkakor. På högsäsong finns även rökt Makrill med potatis sallad på menyn. Ibland när man bor här nere en längre tid saknar man faktiskt Svensk mat och då är Picasso ett toppenställe. naturligtvis har de en jättebra meny även när det gäller Thailändsk mat!

Lycka till !
Av Lollos
26 sep. 2007 17:38
vad roligt! tips båtarna slutar att gå på kvällen från krabi till koh lanta så om planet landar sent tänk på hotell!!
Av Joh111
14 okt. 2007 23:22
Hej, vi har bott på Andaman Lanta Resort på Klong Dao 2 gånger. Återvänder igen i februari fast denna gång till hotell Noble House. Det är helt helt helt perfekt för familj med barn!! Nu har vi lyckligtvis inte behövt läkare, men det finns ju inom räckhåll har vi hört av andra resenärer.
//Joh
Av Legusta
18 okt. 2007 08:21
Det finns tre sätt att ta sig till Koh Lanta (Buss och båt eller minivan)

Minivan Krabi - Kho Lanta tar ca 2 timmar med bil och kostar enkel väg 250 Bath (Barn under 12 halva priset)
Börjar gå 7:00 och varje timme till 17:00 (går hela året)
Privat Minivan kostar ca 2200 Bath.

Phuket Flygplats - Kho Lanta tar 4 timme med bil och kostar enkel väg 3800 Bath.

Buss ifrån Phuket 3 timmar och båt 2 timmar. Buss ifrån Krabi 20 minuter och båt 2 timmar.

Båt - Alla biljett priser är för en enkelväg, går endast mellam mitten av Oktober till och med April.
10:30-12:30
13:30-16:00
300 Bath (barn under 12 halva priset)
Av Kina65
18 okt. 2007 20:47
Hej,

Lanta är jättetrevligt vi bodde där med våra barn i drygt 5 månader för några år sen.

Andeman är ett jättefint ställe. Holiday villa är kanon fint men stranden utanför är dålig man får gå en bit för att slippa stenar och sånt.

Om jag vore er skulle jag bo så långt upp mot saladan som möjligt. Första stranden är långgrund och fin. inte så höga vågor som det är på long beach ( strand nummer två) men jag skulle absolut åka till long Beach "some where else " och äta mat och mysa en dag. jättemysig restauran direkt på stranden med små öppna "hyddor" som skyddar mot solen.

Southern Lanta Resort är visserligen ganska ok men värdelös mat och trist service.

dr lanta bay jättefint och god mat.

Royal Lanta Resort + Spa jättelyxigt ohc så fint. även om ni inte bor där så vill ni ta ett spa i AC och lyxa er är det kanon ställe.
annars åk till dreamy spa så mysigt men ingen Ac.

lanta summer house är fint och trevligt. bra pool och mysig personal. skulle def rekomendera detta om ni vill ha budget hotell.

'phi phi öarna annars är jättemysigt men där badade vi aldrig.

Ha det jätteskönt.

tveka inte att äta från "jordgolvsrestauranger" de lagar den bästa maten för minsta pengen.
enda gången jag blev magsjuk var när vi åt på en lyx restaurang (åt räkor innan turistsäsongen hade börjat. )

Kina
17 feb. 2010 23:32
Vi akte till Koh Lanta med 1 barn som var tva ar efter rekommendationer fran just den här traden. Vi valde att bo pa Noble House pa Klong Dao beach och det var en riktig hit. Jag skulle vilja tillägga följande info efter att precis ha kommit tillbaka:

1) Tidsomställning: Vi var sjukt skraja över hur tidsomställningen skulle paverka var dotter. Pa ditvägen vra det inga som helst problem. Vi kom alla in i rätt rytm redan första natten (akte fran europa 23:30, var framme pa Noble House ca 21:00, kunde lägga oss och vaknade som vanligt dagen därpa). Jetlagen at andra hallet var en helt annan femma. Var dotter vaknade 02:20 pa natten och ville leka dagen efter att vi hade kommit hem. Det tog nästan en hel vecka innan vi alla var pa rätt köl igen. Jag rekommenderar att man har nagra extra dagar tillgodo när man kommer hem för att deal med jetlagen.

2) Myggen: det är rätt mycket mygg pa Klong Dao, framförallt efter solnedgangen och tidigt pa morgonen. När vi sag barnen i poolen första dagen trodde vi att vi hamnat i en vattenkoppepidemi. Vart weapon of choice blev Johnson&Johnsons baby oil med anti-mosquitmedel. Saldes i minimarten nära Noble House.

3) Hart packad sand. Förutom att stranden Klong Dao är langgrund sa är den ganska djup/bred (i motsatts till Long beach). Delen längst bort fran vattnet bestar av lös sand som det är helt omöjligt att dra barnvagnen i. När vattnet drar sig tillbaka för ebb blir det en bra remsa med hart packad sand som funkar utmärkt som barnvagnsunderlag. Att köra barnvagn pa den lösa sanden pa Long Beach var mycket svarare. Plus till Klong Dao.

4) Vatservetter och blöjor. Vatservetter finns visst att köpa om ej i lika stora förpackningar som i svedala. De lokala blöjorna (Mama Poko) funkade fint men var rätt dyra (jag antar att endast turister köper blöjor)

5) Transport: med sma barn kan man ju inte aka vespa överallt. Vi valde att aka tuktuk istället. Funkade hur bra som helst. Priserna är ju inte sa höga. För den avancerade finns det även möjlighet att hyra tuktuk (alltsa utan chaufför) ock köra själv.

6) Om ni vill engagera minivan för transport till och fran flygplatsen i Krabi sa rekommenderar jag Reed telnr: 086-69044465, eller hans bror 085-7821657 (bolaget heter Hussun Tour). Kostade 2000 baht krabi airport - noble house. Transporten tar 2 timmar och inkluderar 2 färjor.

7) Nagra smagrejjer: bra massage pa "The Heart and Art of Massage". Det finns en svensk tjej som arrangerar yoga pa Klong Dao. Hart men bra. Beställ gärna fruktshaker i baren. Funkar superbra till kidsen men sig explicit till att ni vill ha den utan socker!!

8) Jag kan till 100% rekommendera Noble House för barnfamiljer. Billigt, bra, familjärt, bra mat, bra service, wi-fi, bra barnpool, mycket skugga, manga barnstolar. Har lite svart att halla med andra medlemmar i den här traden om tex Cha-Da som visserligen är stort men lika mysigt som Ica Maxi. En gigantisk semesterfabrik. ALLA servitörerna pa Picasso var patända när vi var där sa mitt intryck var inte helt odelat om det heller.

Kallis