Boende hongkong & Singapore

Av Tomasss
18 aug. 2011 14:05
Visningar: 950
Hej! tänkte höra om nån har bra tips på boende i hongkong och Singapore? Ska man satsa på att bo så centralt som möjligt, eller är det någon speciell stadsdel som är trevlig att bo i. Är det någon som även har tips på vad man ska se och göra i dessa städer är jag glad för tips :)

tack på förhand/Tomas
Av Sierra
18 aug. 2011 22:53
Smaken är olika men vi bodde centralt på "Royal Plaza on Scotts" i mars i år när vi besökte Singapore . Ett skönt hotell med ett fantastiskt läge mitt i smeten. Förra året bodde vi inte i centrum vilket innebar en del taxiresor. I övrigt är Singapore en trevlig stad med övervägande västerländska priser, minimal kriminalitet och rent och välordnat. Det går inte att jämföra med t ex Bangkok eller Kuala Lumpur som är billigare och "hetare".

Kolla in reviews på Tripadviser ang Royal Plaza on Scotts som är ett hotell jag kan rekommendera:
http://www.tripadvisor.se/Hotel_Review-g294265-d304611-Reviews-Royal_Plaza_on_Scotts-Singapore.html
Av Annl
20 aug. 2011 12:12
Hej,

Marina Bay Sands i Singapore verkar hur häftigt som helst och de har en pool som ligger ovanpå hotellet 250 meter upp i luften med utsikt över stan. Vi har inte bott där men har bokat boende där till jullovet.

Vi skall till Hong Kong också och då har jag fått tips från en person som bott i HK att man bör bo på Hong Kong ön och att det är lugnare där samt att det finns en massa kul att se och göra.
Av Theelf
21 aug. 2011 07:53
Här är några olika sätt att tänka avseende boende i SG:

- Marina Bay: Ett område precis vid vattnet där du har att välja mellan en samling ganska exklusiva hotell som är sammanbyggda med shopping center och kongresscenter.
- Orchard Road: Stans centrala shoppinggata. Här finns flera hotellalternativ i olika prisklasser.
- Clarke Quay: Något av stans nöjescentrum. Även här finns hotell i olika prisklasser.

Själv föredrar jag Marina Bay då det är luftigare och grönare än inne i själva stan. Ligger lite avsides men taxi är som sagt billigt. Många lovordar Pan Pacific som väldigt prisvärt. Där har jag inte bott. De två sista gångerna i SG har jag bott på Mandarin Oriental - nu senast i juli. Mycket bra.

Angående Marina Bay Sands - ett spektakulärt ställe, men i mitt tycke lite för stort. Överbyggnaden där poolen ligger numera en av stans största turistattraktioner dit även många som inte bor på hotellet söker sig.

För mig är det maten som är huvudattraktionen i SG. När kineser, malayer och indier bestämmer sig för att bosätta sig på samma ställe uppstår ljuv musik i grytorna ... Här är några av mina favoritställen:
Maxwell Street Hawker Center, East Coast Food Village, Newton Circus, Lau Pa Sat och Tekka Center. Testa Stingray Sambal och Popiah rolls - du kommer inte ångra dig!

Hälsar,

TheElf
Av Tomasss
21 aug. 2011 16:26
Hej Igen!
Tack för alla era svar. Nu ska jag kolla upp era tipps så får vi se vad de blir:)
MVH Tomas
Av Bibby
24 aug. 2011 21:38
Citerat från annl:
Hej,

Marina Bay Sands i Singapore verkar hur häftigt som helst och de har en pool som ligger ovanpå hotellet 250 meter upp i luften med utsikt över stan. Vi har inte bott där men har bokat boende där till jullovet.

Vi skall till Hong Kong också och då har jag fått tips från en person som bott i HK att man bör bo på Hong Kong ön och att det är lugnare där samt att det finns en massa kul att se och göra.
Du har en mycket klok "person som bott i HK".
Jag rekar Wanchai, alternativt Causeway bay.
25 aug. 2011 13:01
Vi bodde på panda hotel i hongkong och det var inte alls så bra som vi hade fått för oss.

Men två saker vi gjorde där var iaf att ta bussen till stanley tror jag det hette, en liten fiskeby. Det var ju väldigt turistigt men det roligaste var bussen dit, häftigt att åka uppe bland bergen.
Sen var vi på ocean park, det var en kul utflykt också, åka linbana uppe på bergen, att dom byggt bergochdalbanor där uppe var häftigt. Det var fin utsikt.
Sen finns det ju typ ladies market som är en marknad med massa krimskrams och man ska pruta som fan.
I övrigt var jag väldigt oimponerad av hong kong tyvärr.