Bo & äta på Zanzibar ?

Av Clintan
12 feb. 2009 11:25
Visningar: 18305
Tänker resa på kombinerad safari & Zanzibar i höst men har lite i-problem när det gäller hotellbokning. Vi bor gärna på lite enklare hotell med endast frukost men vi blir rekommenderade att välja halv- eller helpension pga att det inte finns "några ställen att äta på" ? Är det verkligen så få matställen/restauranger ? Vi vill inte känna oss bundna att äta på samma ställe varje dag. Ser fram emot goda råd & tips.
12 feb. 2009 12:06
Hej,

Jag kom just hem från en sådan resa som ni har framför er! (AVis - det var underbart!)

Zanzibar hade vi inga som helst problem med att hitta matställen på. I Stonetown finns det naturligtvis mer att välja på än i orterna runt ön. Helpension tycker jag verkar dumt att ta faktiskt. I synnerhet för att man kan ta en dagsutflykt, åka i 1-2 timmar och man befinner sig på andra sidan ön. Många arrangerade turer har ju inkluderad lunch dessutom.

Likaså när det gäller safarit! Om ni bokar in det hela ganom en svénsk arrangör så kommer ni att få betala betydligt mer än om ni ordnar det genom någon lokal arrangör! Jag har skrivit en del om just Tanzania i mitt resealbum "Mungu Ibariki" plus att jag har en länk till safariarrangören vi åkte med. Jag flög dit med reguljärflyg, kostade 8,500:-, sedan bodde vi för ungefär 100:-/natt på Zanzibar i början på december. Safarit är med alla måltider inräknade + dricks till chaufför och kocken som följer med.

Hör av er om ni har några frågor kan jag försöka svara på dem!

Mvh,
Cecilia
Av Trea
12 feb. 2009 14:04
Hej Clintan!

Jag håller med Cecilia! Det går alldeles utmärkt att äta på olika ställen på Zanzibar och ni måste inte alls boka hel- eller halvpension! I Stonetown finns massor av olika restauranger att välja på. Nu bor man väl kanske inte där utan på nåt hotell vid stranden, men det går utmärkt att gå runt och äta på de olika hotellen! Och det är ju mycket trevligare! Vi åt på olika ställen nästan varje kväll... inga problem!

Det enda vi tänkte på var att man inte ville vara ute och gå för långt när det är mörkt. Men antingen gick vi till något hotell som låg precis intill eller också tog vi taxi nånstans!

Vi reste förresten helt utan bokningar till Zanzibar och det gick också alldeles utmärkt! (Fast många hotell var fullbokade eftersom det var högsäsong) Zanzibar är fantastiskt vackert och du/ni kommer säkert få en underbar resa! Titta gärna i vårt resealbum från Kenya och Tanzania och hör gärna av dig om du undrar nåt mer!

Hälsningar Helena
Av Zila
12 feb. 2009 20:16
Helpension är bara dumt! I Stonetown finns en massa restauranger att välja på och gott är det =)
Bodde i Nungwi också, på nordsidan, där är utbudet inte så stort, men det finns asbolut restauranger att välja på.
Ha en alldeles underbar resa, Zanzibar är fantastiskt!
Av Annans
13 feb. 2009 09:02
Jag håller med ovanstående talare, ni kan resa helt obokat, kanske första natten i Stonetown kan vara skönt att ha något klart, man är ganska trött efter lång resa.
Vi bodde större delen på östsidan, på ett litet enkelt ställe som heter Kinazi upepo, du hittar det lätt om du googlar.
Jag har hört att de har bytt ägare på senare år, men då hade de den bästa maten på hela den stranden som har flera andra boenden. Enda nackdelen är att det är ett antal timmar varje dag som det är enorm ebb, men det är å andra sidan rätt intressant.
Vi var också ett par dar på nordspetsen, men tyckte det var alldeles för varmt.
Vattnet är underbart, snorkla och dyk, slappa med god bok, titta på colobusapor.
Zanzibar är fantastiskt.
17 feb. 2009 22:37
Hej!

Vi är ett gäng mellan 4 till 6 personer som ska göra en liknande resa i början på december och tänkte räkna ihop en budget inför resan och skulle behöva veta följande om någon kan hjälpa till.

1. Vad kostar det att åka på safari och hur många dagar ska man spendera för att se the BIG FIVE? (Jag antar att det kan hänga på turen)
2. Vad kostar det att bo på medelklass hotell? (ca pris)
3. Vad kostar det åka från tanzania till Zanzibar och hur tar man sig enklast dit?
4. Vad kostar det att äta på resturang? (ca pris)
5. denna fråga kan ju variera men ungefär hur mkt pengar ska man räkna per person och dag för att ha en bra resa?

Tack på förhand!!
Av Trea
18 feb. 2009 07:23
Citerat från mahnoush:
Hej!

Vi är ett gäng mellan 4 till 6 personer som ska göra en liknande resa i början på december och tänkte räkna ihop en budget inför resan och skulle behöva veta följande om någon kan hjälpa till.

1. Vad kostar det att åka på safari och hur många dagar ska man spendera för att se the BIG FIVE? (Jag antar att det kan hänga på turen)
2. Vad kostar det att bo på medelklass hotell? (ca pris)
3. Vad kostar det åka från tanzania till Zanzibar och hur tar man sig enklast dit?
4. Vad kostar det att äta på resturang? (ca pris)
5. denna fråga kan ju variera men ungefär hur mkt pengar ska man räkna per person och dag för att ha en bra resa?

Tack på förhand!!
Hej Mahnoush!

Jag kan inte svara på alla dina frågor, men kanske på någon av dem...

2) Hotellen kostar ju olika, men Zanzibar är lite dyrare än övriga Tanzania. Vi betalade ca 600 kr/natt för ett dubbelrum. Då var vi där på högsäsong och vi hade inte bokat i förväg, så vi fick välja på det som fanns ledigt... För 600 kr/natten fick vi rum på lite enklare, men absolut helt ok, hotell.

3) Det går en båt från Dar es Salaam till Zanzibar. Den går flera gånger om dan och det är enkelt att ta sig över. Jag minns inte exakt hur lång tid det tog eller vad det kostade, men det handlade om ca 3 timmar och kanske några hundralappar. Man få dock se upp när man ska köpa biljetten för alla vill ju lura en och sälja biljetterna dyrare för att tjäna sig en hacka... Jag tror att detta är bästa och enklaste sättet att ta sig till Zanzibar. Man kan också flyga, men det verkar onödigt dyrt eller åka dit med en dhow, men det sistnä,nda är nog inte att rekommendera eftersom de sjunker ibland och det inte finns några livbåtar...

4) Restauranger i Tanzania riktar sig främst till turister varför priserna också är satta efter turisternas plånböcker och inte efter lokalbefolkningen. På fräscha hotellrestauranger kan det kosta som en dyr restaurang i Sverige. Rent generellt var det billigare än i Sverige, men på Zanzibar tyckte jag aldrig att det var överdrivet billigt...
18 feb. 2009 10:17
Hej Clintan,

Jag åkte till Tanzania den tredje december 2008, nyligen alltså :)

1. Kostnaden för vårat safari som pågick i 4 dagar, tre nätter (fick se alla Big 5) var ungefär 4500:-. I det priset ingick boende i tält, mat, transport och parkavgifter. Det finns ju även "riktiga rum" på hotell att bo på men då blir ju priset därefter. Vi var 5 stycken i sällskapet, blir ni sex sjunker nog priset ytterligare. Vi åkte med ett lokalt företag som det går att kontakta här: http://www.africanscenicsafaris.com/ De anpassar safarit allt utifrån era önskemål. Jag hade gärna förlängt safarit med flera veckor extra med tanke på att det var riktigt, riktigt häftigt! När safarit är över förväntas man betala ungefär 10.000 Tanzanianska Shilling/dygn till både chauffören och kocken som följer med.
Jag begärde in offerter från en svensk arrangör på samma premisser och de begärde 13,500:-/person UTAN flyg...

2. När vi var på Zanzibar bodde vi ungefär för mellan 25 och 30 dollar/natt. Det var då rum med AC, dusch, sittplatser... ibland utan. Mellanstandard helt enkelt. Ibland med fritt Internet. I slutet av december drar de upp priserna rejält iom högsäsong. http://www.hostelworld.com är en bra länk för att leta boenden, priser och tillgänglighet jorden runt - även på Zanzibar!

3. Vi åkte dagtidsfärja över till Zanzibar. Vi övernattade i Dar es Salaam och mannen i receptionen ordnade biljetterna åt oss - just på grund av det Trea sa - annars blir man lurad. :) mellan 3-500 kronor tycks jag minnas att den kostade. På hemvägen tog vi (för att spara tid och pengar) nattfärjan som tar lite längre tid, mindre komfort fast billigare. Märk väl att de tar ut en "departure tax" som ska inkluderas i priset. Zanizibar har en egen immigrationshantering också.

4. Du kan äta en riktigt bra måltid för hundralappen. Det finns ju alltid variationer. Ett hett tips är att äta på ´"utomhusmatmarknaden" i Stonetown där dagens ranson av fiskefångsten grillas i massor av olika stånd! Mumsmums!! Och billigt! Vi råkade inte ut för magproblem heller, så det var tydligen "rätt" hanterat i alla fall... :)

5. Det är som du säger - väldigt beroende på vad ni vill med Zanzibar. De har en uppsjö dagsturer man kan åka på. Samma gäller här - det är ganska många som vill att ni ska följa med just dem på tur, så det är inte speciellt dyrt. Bada är gratis! :) Snorkla kan man göra på många ställen direkt från strandkanten. Vi tog en snorkeltur med en Dhow en dag. Det var härligt med en båtutflykt men de korallrev vi åkte till var kraftigt utsatt för korallblekning så det blev en liten besvikelse.

Vill ni läsa lite om mina upplevelser i Tanzania får ni gärna besöka mitt album: http://www.reseguiden.se/forum/resor/mungu-ibariki-1679

Hoppas ni får det bra och att det här var till någon hjälp!

Mvh,
Cecilia
18 feb. 2009 11:42
Hej!

Wow tack ska ni ha för alla tips! Det är ju en ganska dyr resa men det kommer nog vara värt!

MVH/ Mahnoush
18 feb. 2009 12:00
Jag går fortfarande runt med ett fånigt leende på mina läppar... :)
Av Clintan
26 feb. 2009 21:43
Vill bara tacka för alla bra tips! Vi ser verkligen fram emot resan !!
Av Itta
17 mars 2009 18:42
Citerat från clintan:
Tänker resa på kombinerad safari & Zanzibar i höst men har lite i-problem när det gäller hotellbokning. Vi bor gärna på lite enklare hotell med endast frukost men vi blir rekommenderade att välja halv- eller helpension pga att det inte finns "några ställen att äta på" ? Är det verkligen så få matställen/restauranger ? Vi vill inte känna oss bundna att äta på samma ställe varje dag. Ser fram emot goda råd & tips.
Vi är hemkomna för 2 veckor sedan efter safari och 7 dagar på Zanzibar. Vi åkte med Jambotours och bodde på Breezes på sydöstra delen av ön. Närmaste by från vårt hotell låg ca 6-7 km bort, en by som, enligt mina ögon, endast bestod av skjul och små stenhus.
Min tanke var att vi skulle hyra mc och köra omkring på ön. Nu blev det inte så.
Kanske, kanske det hade funnits någon uthyrning i Stonetown ( drygt en timmas bilresa) men jobbet och kostnaden hejdade oss.
Samt mycket dåliga vägar och naturen är ganska flack.
Låter negativt? Jo tråkigt nog så rekommenderar jag inte någon att åka dit.
Jag har rest i Asien en del, bl a Vietnam, Kambodja och Thailand men detta är något helt annat.
Jag uppfattar att det är ett uland utan oaser, om du förstår vad jag menar.
Efter några dagar fast bakom murarna på hotellet blev vi rastlösa och bokade en bilresa till Stonetown samt en halvdag snorkling. Tillsammans en kostnad på 210 dollar.
Snorklingen var ok. Och kanske finns det bättre ställen än där vi var. Jämför jag detta med snorkling i Egypten så är det senare av betydligt högre klass.
Måste nog nämna att tidvattnet är en inte oviktig faktor. Stranden var fantastisk men vattnet försvann under förmiddagen och återkom senare på eftermiddagen vilket medförde att vi hellre låg vid poolen än vid hotellets solstolar.
Stonetown var sliten och ointressant. Förväntningar av spännande gränder, härliga marknader och serveringar hittade inte vi.
Vi hade halvpension vilket innebar att vi fick köpa något lätt att äta mitt på dagen. Detta tillsammans med daglig dryck blev dyrt.
Priserna på öl var de dubbla jämfört med tältsafari/lodgerna.
I allafall så var safarin fantastisk - vi fick se väldigt mycket djur.
Av 76
23 mars 2009 22:43
Hej, har jobbat i Tanzania på fastlandet i 8 månader och nu har jag precsis kommit hem från 5 månader på Zanzibar.

Det finns absolut ställen att äta på i Tanzania och absolut runt safari områdena så jag tycker inte att ni behöver boka in halv eller helpension och skulle ni mot någon förmodan inte hitta ett ställe som passar er att äta på så kan man ju alltid gå till något finare hotell. Men som sagt, mat kan du absolut alltid få tag i, och god, speciellt på Zanzibar. På Zanzibar är det lite dyrare än på fastlandet. En måltid exl dryck på restaurang där går på mellan 60-100 sek, och oftast mycket smakrik!
Jag har bott 5 månader uppe i Nungwi på norra delen av Zanzibar vilket jag kan rekomendera. Där finns många olika matställen att välja på och jag kan verkligen i matväg rekomendera Langi Langi som även är ett hotell, Zhotel har också god mat och nungwi inn för att inte tala om den otroligt goda grillade middagsfisken på Union!
Att bo på Zanzibar, Nungwi kan jag verkligen rekomendera Casa Umoja, sök på facebook efter casa umoja så får du upp bilder och även kontakt där. Helt fantastiskt ställe och mycket mycket prisvärt om man jämför med andra ställen där uppe!!!

Du skriver att ni gärna bor på lite enklare hotell. Prisklass?

Sen var det någon som undrade hur man tar sig från Dar es salaam till znz och det går en färja som tar drygt 2 timmar och kostar $35, jag tror den går vid 08, 13 och 16 om jag inte minns fel. Nattfärjan kostar $15 och tar typ 9 timmar. Och det är verkligen AS jobbigt att köpa biljetter ;) men lyssna inte på någon försäljare utan gå direkt fram till luckan och prata med dom där. Jag brukar tom fråga om jag kan få komma in på kontoret för jag orkar inte ha sjuhundraelva människor runtikring mitt biljett köp. Och köper du från luckan/kontoret så blir du inte lurad!

Safari tycer jag räcker med 3 dagar, sen har man liksom fått nog. Man orkar inte sitta inne i bilen och spana djur i all evighet, men det är heeeeelt fantastiskt!!!

Ha det helt underbart ni som ska åka, ni kommer att få det helt fantastiskt! Det kan jag lova!
//mia
Av 76
23 mars 2009 23:01
fressten lite bilder från znz kan ni hitta på miamoja.blogg.se
Av Bengtar
24 mars 2009 07:37
Hej Clintan!
Det är mer än trettio år sen jag var där.
Så jag är inte värst uppdaterad.
Men jag anar att du har ett stort och genuint intresse för naturen.
Ta med dig en fågelbok över Östafrikas fåglar. Sök på Naturbokhandeln, dom har allt!
Annars står du bara som ett fån. Det är mycket fågelrikt, överallt.
Bengt
Av Annans
24 mars 2009 07:51
Hej
Mina upplevelser av naturen på Zanzibar är ngt annorlunda. Men som sagt det handlar om att ta sig ut på de mycket dåliga vägarna.
Det går bra att hyra mc, men det blir till att åka på typ crosshoj för annat är omöjligt, och jag vet att vi fick vår levererad till vårt boende.
Är man naturintresserad finns det intressant flora och fauna. Och man dessutom chans att komma ut i byarna lite och kika.
Av Zapparo
5 aug. 2010 11:57
hej hur är vädret oktober/ november- det ryktas om regnperiod
Av Clintan
5 aug. 2010 21:24
Ang. vädret så skall det vara bra i oktober! Regnperiod april tom. juni och i november. (men vädret gör ju som det vill) Sen beror det ju på vad man vill göra. Ska man åka på turer så är det ju bara jobbigt om det för varmt. Avslutade vår safariresa med en v. på Zanzibar i augusti 2009 och då var inte riktigt så varmt & klart väder som jag hade hoppats, men i övrigt väldigt bra! Reste med Kenzan Tours. Kan rekommenderas! En fantastisk resa!
Av Zapparo
18 sep. 2010 13:46
OK, ska på studieresa Okt/nov först till Dar es Salaam sedan till Zanizbar + Pemba. man tid för avkoppling ska nog rymmas i mitt program. tänke - om jag har tid snorkla eller åka på ng. tur.
kan någon rekomendera något att göra.

/ Zapparo
18 sep. 2010 22:48
jag och min familj var på zanzibar för ett par år sen. på östsidan finns ett svenskt par som hyr ut bungalows till bra priser. stranden är jättefin och frukost ingår. lunch och middag finns att köpa på stället
mvh kenneth
Av Clintan
19 sep. 2010 13:33
Citerat från zapparo:
OK, ska på studieresa Okt/nov först till Dar es Salaam sedan till Zanizbar + Pemba. man tid för avkoppling ska nog rymmas i mitt program. tänke - om jag har tid snorkla eller åka på ng. tur.
kan någon rekomendera något att göra.

/ Zapparo
Hej. Det finns många olika turer & en hel del att se på Zanzibar. Båtturer med snorkling, bad, fiske, titta på sköldpaddor & delfiner. Rundtur på kryddplantage & Stonetown. Det är inga problem att få tag på en egen guide som kör & visar dej runt på ön. // Clintan
26 sep. 2010 13:18
I slutet på januari planerar jag och familjen att resa till Tanzania o Zanzibar på semester. Vi bor för tillfället i Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten. Så vi tänkte flyga Abu Dhabi - Nairobi för att sedan uppleva safari i ca. 3 dagar och sen vidare till Zanzibar i ca. 4 dagar. Jag undrar om någon har något tips när det gäller att resa med barn till dessa platser, mina är 7 o 10 år gamla? Vad bör man undvika eller detta får ni inte missa? Det finns ju en massa boende alternativ och oika safaris, vad rekommenderas och hur kommer jag i kontakt med dem?

Tack på förhand!
Sofia